Auteur Topic: Nikon F4 opknappen of ...  (gelezen 4480 keer)

jaimiepeeters

• Gast
Nikon F4 opknappen of ...
« Gepost op: 25 maart 2012, 13:20:56 »
Zouden jullie een Nikon F4 opknappen (pinnetjes van viewfinder zijn kapot, kan niet alles meer aflezen, heeft denk ik een CLA nodig) en een 50mm lens kopen..
OF

zouden jullie een andere camera kopen voor studio flitslicht werk en modellen/fashion werk?

fovi45

• Gast
Re: Nikon F4 opknappen of ...
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2012, 14:23:52 »
Tsja,hangt van een paar dingen af natuurlijk Jaimie,hoe duur het word en hoe graag je er mee wil werken.
In goede toestand vind ik het een fantastische camera en uiterst betrouwbaar al moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat de mijn ook nog steeds op een onderhoudsbeurt wacht.
Met modellen en fashion heb ik geen ervaring daar kan ik je geen raad geven,maar er zijn er vast op het forum die dat wel hebben.
vr.grt.
Jan

Atwist

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2012, 14:49:37 »
Ik zou zeggen opknappen, maarja ik ben dan ook Nikon gek.
En ik repareerdan ook mijn eigen camera's. ::)

Lomo-art

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2012, 14:56:10 »
Ik heb 1 credo alles wat stuk is weg donderen..
Anders heb je straks geen ruimte meer in je huis..repareren is mooi als je zeker weet dat het soelaas bied anders is het zonde van je tijd energie en misschien wel geld. Meestal loopt het toch uit dat je een andere koopt. 8(

Offline Joop96

• Analoog liefhebber
  • Ex-Pentaxoloog thans Canonoloog
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2012, 16:42:03 »
Een vriend van mij die vroeger persfotograaf was had ook een F4 gekocht (jaren 90). Wat een slechte camera, wat duurzaamheid betreft, was dat, de knoppen braken er spontaan van af. Hij was er nooit tevreden over, met de F3 had hij meer plezier... Hij is toen maar overgestapt op de Canon Eos 1.
Nu moet ik ook zeggen dat hij nooit zo zuinig op zijn spullen was. Ben jij het wel, dan kan je het laten repareren want verder is het wel een goede camera!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2012, 21:27:10 »
Is het gevolg van die kapotte pinnetjes alleen maar dat je niet in de zoeker kan zien wat de camera doet (sluitertijd/diafragma/focus)?. En doet de camera het voor de rest nog wel?

Het lijkt me een dure reparatie en mischien wel duurder dan een andere F4 kopen. Voor een studio zou ik zelf eerder een 6x6/6x7 camera proberen. Een F4 is meer een camera voor het snellere werk buiten.

Persoonlijk vind ik een F4 niet een heel fijne camera; ik heb zelf vorig jaar een F90 gekocht en die vind ik veel fijner.

Jon

jaimiepeeters

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2012, 23:18:02 »
Ik heb naast de F4 ook de F90 en de N90x hier staan. De F90 en N90x zijn electronisch instelbare camera's en de F4 handmatig/mechanisch (knopjes). Dat vind ik wel 'leuker' aan de F4.
Verder is het idd dat ik alleen maar niet de instellingen zie in de viewfinder. Een tijd geleden kon ik een nieuwe viewfinder kopen voor 75€. Dat is eigenlijk het enige wat kapot is. Verder zou ik hem wel na willen laten kijken of hij nog goed scherp stelt etc. Ook moet ik wel een andere lens ervoor kopen, want de 35-107 lens die er nu op zit is niets voor mij. Bij elkaar dus minstens 150 (voor 50mm 1.8 lensje) + 75 voor viewfinder.

jaimiepeeters

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2012, 23:18:29 »
Voor een studio zou ik zelf eerder een 6x6/6x7 camera proberen.

Heb je ook een tip welke dan bijv?

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2012, 09:26:45 »
Van Nikon heb ik geen verstand....maar voor studiowerk zou ik ook eerder voor MF gaan.
Hasselblad, Mamiya RB of RZ67, Pentax 6x7...en zo zijn er nog wel meer te noemen.

Succes met je besluit.

Henk
Ik ben geen fotograaf, ik maak wat foto's voor mezelf

fovi45

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2012, 21:40:11 »
Het hangt er ook vanaf wat je in een studio wil doen,voor statisch werk zou ik ook zeggen middenformaat,maar bij een swingende modellen shoot zou ik toch voor kleinbeeld kiezen
omdat snelheid daar ook belangrijk is.
Sterkte met je keuze,maar werken met een bepaalde camera blijft toch heel persoonlijk.
vr.grt.
Jan

Zack

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2012, 22:02:33 »
Het voordeel van MF in studiowerk is dat je voor veel camera's een Polaroid achterwand kunt gebruiken en daarmee snel je belichting, compositie, etc kunt controleren.
En niet te vergeten, heel mooi diapositief materiaal gebruiken op een 6X6 of 6X7 formaat.

Met vriendelijke groet.

jaimiepeeters

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2012, 22:56:40 »
Het hangt er ook vanaf wat je in een studio wil doen,voor statisch werk zou ik ook zeggen middenformaat,maar bij een swingende modellen shoot zou ik toch voor kleinbeeld kiezen
omdat snelheid daar ook belangrijk is.
Sterkte met je keuze,maar werken met een bepaalde camera blijft toch heel persoonlijk.
vr.grt.
Jan

Kun je me uitleggen waar kleinbeeld qua snelheid dan verschilt met middenformaat?

zenzabronicus

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2012, 23:02:53 »
Ik denk dat Jan bedoeld, dat je met een Kb camera wat makkelijker rond rent om je modellen heen en 36 opnames ter beschikking hebt en een MF is groter en zwaarder en daar door statischer, bovendien moet je na 12 opnamen al weer van film wisselen (geldt niet voor 220 film, die na 24 opnamen....)

jaimiepeeters

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2012, 23:09:24 »
Ok ja dat begrijp ik wel. Dat was ook een van de redenen waarom ik van een 7D naar een Fuji X100 ging.
Geen lomp ding meer in mijn hand maar meer snel de foto's 'snappen'.

fovi45

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2012, 13:47:32 »
Ik bedoelde inderdaad dat je met een kb camera veel beweeglijker bent,je kan om je model(len) heenlopen en de beste positie kiezen.Een serie maken van een bewegend model is echt nog niet zo heel eenvoudig.Je model danst beweegd en veranderd voordurend van gelaatsuitdrukking en in deze situatie mooie shots maken op het juiste moment vraagt nogal wat van je.Dat is heel iets anders dan een geposeerde foto in een studio maken.Maar hier op het forum zijn best beroepsmensen die dit nog veel beter kunnen verwoorden als ik.
vr. grt.
Jan