Auteur Topic: Hoe meet je nou goed licht?  (gelezen 14589 keer)

MPost

• Gast
Re: Hoe meet je nou goed licht?
« Reactie #30 Gepost op: 19 december 2012, 19:21:19 »
Wat een info! Helemaal goed, hier leert iedereen weer iets van. Ik ga alles even rustig doorlezen. In de handleiding van de lichtmeter staat dat als je reflecterend licht meet, en je niet dicht bij je onderwerp kunt komen, je de zogenaamde Lumigrid moet gebruiken. En dus niet het witte bolletje. Maar het lijkt me ook een kwestie van proberen, en zodoende leren. Het basisboek lichtmeten ga ik sowieso bestellen.

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 19 december 2012, 19:44:47 »
Wat een info! Helemaal goed, hier leert iedereen weer iets van. Ik ga alles even rustig doorlezen. In de handleiding van de lichtmeter staat dat als je reflecterend licht meet, en je niet dicht bij je onderwerp kunt komen, je de zogenaamde Lumigrid moet gebruiken. En dus niet het witte bolletje. Maar het lijkt me ook een kwestie van proberen, en zodoende leren. Het basisboek lichtmeten ga ik sowieso bestellen.

In mijn optie de beste manier theorie en praktijk  naast elkaar.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Peter

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 19 december 2012, 21:20:07 »
Reflecterend licht is het licht dat van je onderwerp naar je (meter) toe komt, dan gebruik je de Lumigrid, die heeft een bepaalde meethoek. Meet je opvallend (incident) licht, dan meet je het licht dat op je onderwerp valt, dan sta je dus bij het onderwerp en hou je de meter naar de camera gericht, met de Lumisphere (het witte bolletje) er op gemonteerd. Het bolletje is een diffuser, die het licht uit alle richtingen opvangt.

Offline cootje1

• Analoog liefhebber
  • Hij kwam, hij zag.................en nam een foto
« Reactie #33 Gepost op: 20 december 2012, 19:01:17 »
Misschien een domme vraag (want daar ben ik goed in :D) . De spotmeters die ik zo links en rechts op Ebay etc. heb gezien zijn meestal schrikbarend duur dus is het mogelijk als je een redelijk jonge digitale camera hebt met de lichtmeting ingesteld op spotmeting, je die gebruikt met een telelens als spotmeter of is dit te kort door de bocht. Dit dan natuurlijk wel op een niet al te grote afstand omdat je dan natuurlijk een veels te wijd beeld pakt.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2012, 19:21:45 door cootje1 »
met vriendelijke groet Marc
Rolleiflex SL35:Kodak Gold 200 Pentax MX: Foma100
Pentax MEsuper: Kodacolor VR Plus200 
Lowbudget1:Foma100 Pentax6x7:Fuji NPH400

Flipperkoning

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 20 december 2012, 20:20:31 »
Volgens mij zag ik een paar goedkope spotmeters liggen in Doesburg op de beurs.
Maar kijk eens naar een Minolta IV of V die heeft flits, opvallend en een spotmeter. 
Hou er verder rekening mee dat volgens mij de lichtmeters op 50mm werken, dus ik weet niet of je telelens het juiste middel is. 

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #35 Gepost op: 20 december 2012, 20:29:21 »
Een goede spotmeter is natuurlijk niet echt goedkoop. Het minst duur is dan nog een Gossen Lunasix-3 (S) met 7,5' spotopzet. Je moet er dan nog wel een SR44 zilveroxide batterij adapter bij rekenen. Kost ook nog Eur. 28,-
Een fijne analoge meter met optische zoeker en een groot meetbereik (-4EV- +20EV).
Alternatief, niet TE duur: Pentax spotmeter.

Ik werk al 40 jaar met de Gossen meter. Die is nog van mijn vader geweest. Ik heb er later de spotopzet bij gekocht en recent een batterij adapter. Je kunt niet eeuwig met die PX625 kwikbatterijen blijven emmeren.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Havoc

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 20 december 2012, 21:24:17 »
Opvallend licht meten is zoals hierboven al gezegd 95% van de gevallen.

Gereflecteerd licht meten heeft enkel zin als je niet in hetzelfde licht staat als het voorwerp en je er niet bij kan komen. "Gereflecteerd" licht meten is ook heel handig bij glasramen alhoewel je dan eigenlijk het doorgelaten licht meet. Maar zonder zoeker op je lichtmeter of een spotmeter is het vaak gissen wat je aan het meten bent.

Om opvallend licht te meten moet je niet naar het voorwerp gaan als jij in hetzelfde licht staat als het voorwerp. Dus bij een heldere dag zonder wolken maakt het geen verschil als jij in het zonnetje staat en je voorwerp ook al is dat enkele km verder.

En opvallend licht meet je door het bolletje naar je lens te richten. Je wil namelijk meten hoeveel licht er naar de lens gereflecteerd gaat worden door het voorwerp. Lees maar eens de handleiding van eender welke lichtmeter. Met diffuus licht en zw of kleurfilm maakt het zoveel niet uit omdat dat toch bijgetrokken wordt bij afdrukken maar in de middagzon met diafilm is het iets anders.

Goed boek is "The Perfect Exposure" van Jim Zuckerman.

Offline Rolfilm

• Vaste bezoeker
« Reactie #37 Gepost op: 20 december 2012, 22:23:13 »
.

Om opvallend licht te meten moet je niet naar het voorwerp gaan als jij in hetzelfde licht staat als het voorwerp. Dus bij een heldere dag zonder wolken maakt het geen verschil als jij in het zonnetje staat en je voorwerp ook al is dat enkele km verder.

In dat geval heb je geen lichtmeter nodig, de f/16 regel is volvoende, maar voor de rest klopt de uitleg wel..

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: 20 december 2012, 22:34:22 »
In dat geval heb je geen lichtmeter nodig, de f/16 regel is volvoende, maar voor de rest klopt de uitleg wel..

En dat klopt ook niet helemaal. Want het licht veranderd ook per lokatie op de aardbol.
De "sunny 16" regel werkt het beste in het gebied rond de evenaar. Als je verder naar het noorden of het zuiden gaat, moet je deze regel ook aanpassen door een groter diafragma te kiezen.
Met een lichtmeter heb je hier geen last van. Want de "sunny 16" blijft niets anders dan een gecalculeerde gok.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Rolfilm

• Vaste bezoeker
« Reactie #39 Gepost op: 20 december 2012, 22:42:47 »
En dat klopt ook niet helemaal. Want het licht veranderd ook per lokatie op de aardbol.
De "sunny 16" regel werkt het beste in het gebied rond de evenaar. Als je verder naar het noorden of het zuiden gaat, moet je deze regel ook aanpassen door een groter diafragma te kiezen.
Met een lichtmeter heb je hier geen last van. Want de "sunny 16" blijft niets anders dan een gecalculeerde gok.

::)

Peter

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 20 december 2012, 23:06:30 »
.. dus is het mogelijk als je een redelijk jonge digitale camera hebt met de lichtmeting ingesteld op spotmeting, je die gebruikt met een telelens als spotmeter of is dit te kort door de bocht. Dit dan natuurlijk wel op een niet al te grote afstand omdat je dan natuurlijk een veels te wijd beeld pakt.
Ja dat is heel goed mogelijk. Het gaat er om dat je weet welk deel van het onderwerp je meet. Het gebied dat je meet wordt door de meter in camera vertaald in een belichting (diafragma/sluitertijd) om dat gebied middengrijs op de foto te krijgen (in z/w gedacht). Je moet om dat betrouwbaar te gebruiken je digitale camera en je analoge camera wel even met wat tests op elkaar afstemmen. Diafragma en sluitertijden kunnen nogal afwijken in 2 camera's.

Havoc

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 21 december 2012, 16:34:55 »
Citaat
s het mogelijk als je een redelijk jonge digitale camera hebt met de lichtmeting ingesteld op spotmeting, je die gebruikt met een telelens als spotmeter of is dit te kort door de bocht.

Dat kan werken maar zal meestal toch iets breder zijn dan een echte spotmeter. Als je toch die camera en lens meehebt is dat bruikbaar. Wel op dezelfde gevoeligheid werken en de camera op niet flitsen zetten. Langs de andere kant is een lichtmeter met spotmeting toch een stuk handiger en lichter.

Sunny 16 is leuk, maar voor dia betrouw ik er niet op. Ook het inschatten is niet eenvoudig. Ik heb hier ergens (maar waar?) zo'n calculator die vertrekt van vragen zoals "uur van de dag", "maand", "weersgesteldheid" etc om zo te berekenen. De "Johnson standard exposure calculator". Dat zouden ze eens moeten maken voor moderne gevoeligheden.

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #42 Gepost op: 21 december 2012, 21:36:17 »
Je kan er ook een sport van maken.
Voor je meet bepaal je zelf diafragma en sluitertijd ,daarna ga je meten.

Bas 
_.Het Kwartje is Gevallen._