Auteur Topic: Alleen ontwikkelen niet meer mogelijk bij de Hema?  (gelezen 24872 keer)

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Alleen ontwikkelen niet meer mogelijk bij de Hema?
« Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:46:48 »
Vorige week mijn wegwerpfilmpje uit de Praktica ingeleverd bij de Hema in Haren, met alleen ontwikkelen aangekruist.
Aan de juffrouw heb ik alleen een pen gevraagd om het aan te kruisen. ;)
Was alleen ontwikkeld voor 2,95.
Maar twee maand geleden hetzelfde geprobeerd bij het Kruidvat en toen kreeg ik een pak foto's én een CD erbij, niet kado.

Betalen, pannekoek!

Offline Kobus

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
« Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2013, 18:22:24 »
Nog geen bericht gehad van Hema klantenservice, maar wel van Ringfoto.
Cewe de fotcentrale van Ringfoto ontwikkelt ook alleen in combinatie met afdrukken.
Haal morgen de rolletjes wel weer op. Heb nu eigenlijk geen idee waar ik ze heen moet brengen.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2013, 11:05:29 »
Mislukte foto's hoef je toch niet te nemen?
Dus verklaar je alle afdrukken gewoon als "mislukt".
Dat zal ze leren...

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2013, 17:38:16 »
Vandaag mijn gecrosste dia rolfilm teruggekregen. Gaat nog prima. Al hebben ze nu wel "cross" op de envelop geschreven. Ze beginnen me toch door te krijgen geloof ik. Ik kruis altijd gewoon negatief ontwikkelen aan.

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Kobus

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2013, 13:48:27 »
Vandaag een mailtje gehad van Hema Consumentenservice:

Geachte heer,

Onze excuses voor de onjuiste informatie die u in de winkel heeft gekregen.

U kunt een fotorolletje 'alleen ontwikkelen'. Dit geldt niet wanneer u de neagatieven ook op
cd-r wilt hebben. Dit kan n.l. alleen in combinatie met 10/15 afdrukken en alleen mogelijk bij kleinbeeld kleurnegatieven.

Met vriendelijke groet,

HEMA Consumentenservice

Uw vraag is:

Goedendag,
Men vertelde mij vanmiddag in de Hema te Heerenveen dat alleen ontwikkelen, dus zonder afdrukken, van fotorolletjes niet meer mogelijk is. Klopt dit?
Met vriendelijke groet:

Goed nieuws dus, maar weet nog niet of ik er nog veel gebruik van ga maken.
Heb n.l. na lang zoeken een fotowinkel in Leeuwarden gevonden die nog zelf ontwikkeld.
Je kunt er alleen voor C41 terecht en donderdag is hun "ontwikkeldag".
Prijs is 5,75 euro inclusief een indexprint.

Voor de liefhebbers het adres:

Foto Dikken & Hulsinga
Schrans 11
8932 NA Leeuwarden
(058) 2890909
info@fotodikken-hulsinga.nl
http://www.fotodikken-hulsinga.nl
http://www.fotodikken-hulsinga.nl/analoge-service.html

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2013, 13:59:42 »
Bedankt voor het uitzoeken Kobus,

Misschien toch m'n 127 film er toch maar weer eens heenbrengen.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax IIa
Laatste speeltjes: 4x5" Graflex vlakfilmhouders voor de RB

Offline zjerke-emael

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 1 september 2013, 20:49:51 »
Gisteren bij Hema Maastricht de negatieven van twee 35mm films opgehaald en weer een film (120 rol) ingeleverd voor alleen ontwikkelen. Opnieuw geen probleem.

Sterker nog; een van de 35mm films was de film die ik in een 126 cassette had gespoeld en 'naakt' in een zwarte plastic houder van een 35mm film had gestopt. Het dekseltje had ik met tape dicht geplakt en hieraan een briefje bevestigd met het verzoek de houder in het donker te openen.

En het is gelukt! De film is netjes ontwikkeld!

Ik moet de negatieven nog scannen, maar hier alvast een resultaat van een snelle scan. Het negatief op de scanner tussen twee glaasjes van fotolijstjes gelegd, zodat ook de bovenkant van het beeld erop staat (met gaatjes dus). Vandaar de ringen erop. Ben nu aan het kijken voor 6x6 diaraampjes met anti-newton glas. Eens kijken of dat beter gaat...

Groet, Ger

Aperture science

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2 september 2013, 00:04:00 »
leuke foto Zjerke ! Irritant he die Newton Ringen. Bij sommige negatieven heb ik daar ook flink last van.

Rialho

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2 september 2013, 01:08:54 »
Ik breng al mijn rolletjes naar de Hema om te ontwikkelen.
Nooit geen probleem, 2 weken geleden nog een rolletje weggebracht en 2 dagen weer opgehaald.
Ik had op de envelop gezet negatieven niet knippen.
Negatieven opgehaald, en netjes opgerold in een kartonnen kokertje uit 1 stuk, en dat voor € 3,00
Ik heb dit even uitgeprobeerd, omdat ik mijn rolletje van mijn panorama camera deze week wil volschieten,
de negatieven zijn 1 1/2 x een kleinbeeld negatief, dus als ik ze gewoon laat ontwikkelen knippen ze de negatieven kapot,
Heb ik al een keer meegemaakt.

Offline zjerke-emael

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 2 september 2013, 20:27:58 »
leuke foto Zjerke ! Irritant he die Newton Ringen. Bij sommige negatieven heb ik daar ook flink last van.

Bedankt, dit is een van de foto's uit het eerste probeer rolletje met een Rollei A126. De film die ik gebruikte was een lang verlopen Kodacolor VR Plus 200, waarvan er 2 bij een camera aankoop via Ebay zaten.

Ik had hem eerst gewoon in de 35mm negatieven houder gescand, maar dan valt de bovenkant natuurlijk weg. Eens kijken wat ik met de andere opnames ga doen. Zo scannen, of toch maar eerst was andere stukjes glas aanschaffen.

In elk geval was ik blij verrast dat de centrale de moeite heeft genomen de film in het donker te openen en hem heeft ontwikkeld.
Op naar het volgende experiment...
Groet, Ger

Annelies78

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 4 september 2013, 14:22:21 »
 :( net weer een rolletje naar de Hema gebracht.....je kunt ze nu pas na een week weer ophalen ipv 2 dagen...........
Dat is sinds kort de nieuwe verwerkingstijd .

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #26 Gepost op: 4 september 2013, 14:39:10 »
Gisteren bij Hema Maastricht de negatieven van twee 35mm films opgehaald en weer een film (120 rol) ingeleverd voor alleen ontwikkelen. Opnieuw geen probleem.

Sterker nog; een van de 35mm films was de film die ik in een 126 cassette had gespoeld en 'naakt' in een zwarte plastic houder van een 35mm film had gestopt. Het dekseltje had ik met tape dicht geplakt en hieraan een briefje bevestigd met het verzoek de houder in het donker te openen.

En het is gelukt! De film is netjes ontwikkeld!

Ik moet de negatieven nog scannen, maar hier alvast een resultaat van een snelle scan. Het negatief op de scanner tussen twee glaasjes van fotolijstjes gelegd, zodat ook de bovenkant van het beeld erop staat (met gaatjes dus). Vandaar de ringen erop. Ben nu aan het kijken voor 6x6 diaraampjes met anti-newton glas. Eens kijken of dat beter gaat...

He wat grappig ik heb dat bushokje laatst ook gefotografeerd. Deze staat In Kanne toch voorbij de brug? Sorry voor het offtopic gaan.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

dnjoost

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 4 september 2013, 15:55:07 »
:( net weer een rolletje naar de Hema gebracht.....je kunt ze nu pas na een week weer ophalen ipv 2 dagen...........
Dat is sinds kort de nieuwe verwerkingstijd .

Was al zo bij "alleen ontwikkelen".... en voor mij dé reden om over te stappen naar zelf ontwikkelen. Doe ik ook alleen  ^^

Annelies78

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 4 september 2013, 18:45:12 »
Ik kon ze altijd na 2 dagen ophalen ( alleen ontwikkelen )
Denk dat ik kleur ook maar zelf ga ontwikkelen.....even in verdiepen....

dnjoost

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 4 september 2013, 18:50:47 »
Ik kon ze altijd na 2 dagen ophalen ( alleen ontwikkelen )
Denk dat ik kleur ook maar zelf ga ontwikkelen.....even in verdiepen....

Het is een mooie ervaring, je film ontwikkeld te hebben en dan uit het tankje te halen en je eigen product te drogen te hangen.
Afgezien van de spullen heb je een verduisterde ruimte nodig (ik heb het toilet lichtdicht gemaakt met tochtstrip) waar je de film op de spoel rolt en hop in het tankje (een wisselzak kan ook, maar daar ben ik zelf geen fan van qua gedoe). De rest kan aan het aanrecht.