Auteur Topic: Checkvraag geelfilter  (gelezen 832 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Checkvraag geelfilter
« Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2023, 21:19:52 »
Nou, ik heb het gelezen hoor. Niets nieuws onder de zon wat mij betreft. En dit is wat er bij geelfilter staat:

"A typical yellow filter will have a filter factor of 2 (the manufacturer will supply the exact factor). Most cameras with TTL metering will correct automatically for the filter factor but check your particular model."

Een filterfactor van 2 is overigens één stop. Maar bij TTL (door-de-lens-meting) kijkt de meter door het filter heen en zal dus gewoon aangeven dat het twee keer zo donker is geworden. Als je niet door de lens meet, moet je zelf even die stop ruimer rekenen.
Zoals ik al eerder zei gaan we er dan wel vanuit dat de meter geen voorkeur voor bepaalde kleuren heeft. Sommige, zoals CdS en Silicium, hebben dat wel een beetje en bij zeer uitgesproken filters kunnen ze wat in de war raken (losse meters ook, als je zo'n filter vóór de cel zou houden). Maar bij een standaard geelfilter zal dat allemaal niet schokkend zijn. En we willen Wout niet om een simpel geelfiltertje al sterretjes laten zien, toch?   ;)
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2023, 21:27:19 door Mono »
Mijn code blijft analoog.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2023, 21:32:01 »
Heb vanmiddag 1 stop extra gegeven. In combinatie met Fomapan 100.  Morgen in sopje en ben benieuwd.  ^D

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2023, 21:39:18 »
Maar wat voor camera was het?

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Fotografie als hobby, Film als vak
« Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2023, 07:37:49 »
Jeetje, wat een interessante antwoorden! Je gaat er bijna sgeel van kijken :P

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2023, 09:06:41 »
Maar wat voor camera was het?
Rolleiflex 3,5f

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2023, 11:51:48 »
Jeetje, wat een interessante antwoorden! Je gaat er bijna sgeel van kijken :P

Ja, en echt nodig was het allemaal niet volgens mij. Maar persoonlijk klaag ik niet, want ik houd wel van bomen over fotografische aangelegenheden. En de achtergrondinfo van Kwibus heeft sowieso altijd waarde. Maar voor de vraagsteller die aan de gang moet en even een duidelijk antwoord nodig heeft helpt zo'n hele draad niet per se.

We hadden dus snel klaar kunnen zijn, helemaal als we deze info meteen al hadden gekregen:
Rolleiflex 3,5f

Dus, Wout, een volgende keer zulks even vermelden hoor.   ;)  Maar ter zake. Bij die camera heb je niets te maken met DDL-meting. Als je een filter voor de opnamelens plaatst komt er minder licht op de film en moet je dus ruimer belichten. Ongeveer een stop in dit geval en dat heb je uiteindelijk gedaan. Eind goed, al goed.   ^^

Nou ja, er staat nog wel één vraag open. Welke film zat erin?