Auteur Topic: Praktica EE2  (gelezen 1241 keer)

TomJanssen

• Gast
Praktica EE2
« Gepost op: 12 juli 2021, 19:25:26 »
Hallo mensen. Ik heb een heel fijne praktica MTL3 met 28 50en 135 lens. Voldoet goed maar ik wil er nog een body bij. Bij de kringloop hier heb ik een Practica EE2 gereserveerd. Volgens mij is dit ook een schroef camera en kan ik dus mijn lensen op allebei  gebruiken. Maar ik weet het niet zeker want ik zag dat deze wel drie contacten heeft op zij standaard lens.

Wie helpt mij verder?

Groet Tom

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Praktica EE2
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2021, 19:44:46 »
Ik zou het zelf niet doen. De EE2 heeft een batterij nodig die niet meer gemaakt wordt. Ik heb er ooit een gehad (nooit gebruikt en weer weggegeven) maar volgens mij heb je ook objectieven nodig met drie van die contacten (herkenbaar aan de voorkant aan het opschrift electric). Ik zou gewoon op zoek gaan naar een gewone Praktica als een MTL3, MTL5, Super TL 1000, LTL, enz. Voordeel is dat die allemaal zo ongeveer gelijk zijn aan die je al hebt. Je kan ook nog kijken voor een Fujica ST of een Pentax met M42 aansluiting (zijn vaak wel wat duurder).

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2021, 20:40:28 »
De EE2 is er meer een camera geworden voor liefhebbers en verzamelaars. Het kost erg tamelijk wat moeite om ze weer goed werkend te krijgen. Een adapter om de batterij te vervangen is wel te maken of te krijgen. (tenminste als de camera na jaren op de plank te hebben gelegen nog werkt)

Als je hem voor een goede prijs kan kopen, en de objectieven zijn allemaal van Pentacon dan zou ik het zeker doen. De EE2 heeft sowieso wat verzamelwaarde.

Het is lonend om naar een andere Praktica op zoek te gaan als je er mee wil fotograferen. De laatste van de L serie, bijv. de MTL5, MTL50 of MTL5B zijn goede keuzes.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2021, 23:16:25 »
Welkom
Ik ben een nul op Practica gebied.
Maar toch ook wel met een set vriend begonnen.
Je vindt hier een hoop ervaring en kennis op allerlei gebied.

TomJanssen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2021, 23:25:22 »
Nou dat is dus duidelijk. Beter even verder zoeken dus.
Ik ben niet zo van het verzamelen.

TomJanssen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2021, 18:47:12 »
Jongens jongens. Het is nog niet zo makkelijk om een goede Praktica voor niet te veel te vinden. Bij de Krinlopers heb ik er maar een gevonden. Een super TL maar daar vroegen ze 30 euries voor zonder lens. noem mij maar een zeikerd maar als het zo open zonder lens in een bak met van alles ligt kan hij ook beschadigen en dat vindt ik dertig net te veel voor een gokje.
Op markt plaats ook niet veel in de buurt. eentje ben ik naar toe gegaan maar die camera werkte de lichtmeter niet. dat was een tipje wat ik op het forum had gelezen om zelf een battry mee te nemen.
Wat is nou een beetje een normale prijs voor een gewone en werkende praktica?

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2021, 18:52:43 »
Jongens jongens. Het is nog niet zo makkelijk om een goede Praktica voor niet te veel te vinden.

Nog niet zo heel lang geleden (maar de tijd gaat sneller dan je denkt) kreeg je geld toe als je iemand van een Praktica afhielp. Nou ja, bij wijze van spreken. Let op: ik zeg niet dat dit terecht was.  (!)  Maar dat was wel de realiteit. Het kan dus verkeren.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2021, 19:03:56 »
Ik zou zeggen 25 euro voor een MTL5B. 35 kan ook nog wel, 50 is wel weer veel. Die MTL5B is trouwens een enorm fijn ding, een MTL3 is volgens mij vergelijkbaar.

De batterij voor die EE2 is eigenlijk nog best goed te doen, ik heb daar op een ander draadje nog wel eens wat info gezet.
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,11835.msg303749.html#msg303749

Die contacten waren alleen voor de lichtmeter als ik mij dat goed herinner. En de sluiter is 100% electronisch. Je kan andere m42 lenzen wel gebruiken, maar dan alleen in 'stopped down metering'. Als je zo'n zeiss 135 met electronische contacten kan vinden is dat nog best de moeite. Maar anders zou ik de EE2 ook links laten liggen.

Je kan ook naar de pentax m42 modellen kijken, die zijn stiekem wat beter in gebruik als ik het forum goed begrijp. Zelf geen ervaring mee. Ben na mijn korte avontuur met de MTL5B overgestapt naar canon FD.

Ik heb zelf ook even zitten zoeken, de meeste mensen zijn mbt het aanbieden van praktica's niet zo goed.
Als we het hebben over kringlopen, ga op zoek naar de echte kleine / ouderwetse kringlopen. Die grotere units hebben ondertussen door dat analoge camera's geld waard kunnen zijn. Zag gister ook een ongeteste praktica in 'kringloop' staat, vroegen ze 39 euro voor. Ben toen de deur maar uit gegaan.

PS: nu ik zo aan het zoeken ben vraag ik me wel af waarom je nog een body wil, ipv meer lenzen. Lenzen gaan een stuk meer doen voor je fotografie dan nog een body.

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotocamera-s-analoog/m1726125750-praktica-mtl3-en-mtl5-met-tele-lens.html?previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotocamera-s-analoog/m1733345120-praktica-mtl3-pentacon-fotocamera-spiegelreflexcamera.html?previousPage=lr

staat op dit moment qua praktica's idd niet heel veel op MP, ik heb alleen gekeken naar de MTL 3 en de MTL 5B, met de rest ben ik niet bekend.
135: Canon
120: Mamiya
Een mens moet een code hebben ;)

Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), RZII, Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2021, 19:07:36 »

Nog niet zo heel lang geleden (maar de tijd gaat sneller dan je denkt) kreeg je geld toe als je iemand van een Praktica afhielp. Nou ja, bij wijze van spreken. Let op: ik zeg niet dat dit terecht was.  (!)  Maar dat was wel de realiteit. Het kan dus verkeren.
ik heb er 6 weg gegooid omdat ik ze aan een 10tje niet eens kwijt kon.... en 2 heb ik omgebouwd tot lamp. En dat was niet lang geleden....

TomJanssen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2021, 19:36:37 »
Ach dan wacht gewoon nog ff.  Ik heb zelf ook nog wel eens een oude camera weggegooid. ooit een afga klik en een kodakje voor die kassettes. ja dat doe ik dus niet meer.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2021, 19:45:49 »
Laatst nog een zwarte Super TL aan een forumlid verkocht, met werkende belichtingsmeter en geteste sluitertijden. In feite een Nova 1 serie camera met een belichtingsmeter. En zeer kort geleden nog een MTL5 nagekeken voor een forumlid, schoongemaakt, gesmeerd, sluitertijden testen etc.

Als je nog een goede werkende body zoekt, wil ik best voor je kijken of ik nog wat heb liggen.

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2021, 22:35:19 »
Momenteel 281 advertenties met Praktica in analoge camera's daar zit wel van alles tussen. Vorig jaar juli ben ik begonnen met Praktica's te verzamelen via marktplaats met de bedoeling om een kleine collectie samen te stellen op basis van het Praktica reflexboek. Dat is aardig gelukt tegen schappelijke prijzen.

Bij advertenties waar "werking niet bekend" staat laag geboden en afwachtende houding aangenomen. Meestal wel raak als er verder niet geboden werd. Meeste op laten sturen via DHL naar servicepunt voor 4,5 euro. Post.NL is mij te duur. Als verkoper dit niet wilde aan me voorbij laten gaan. En in de buurt gewoon opgehaald.

Het aanbod wisselt en bedenk dat je nu in vakantietijd zit, denk dat het aanbod weer toeneemt in september als opruimwoede of geldnood toeslaat. ^D

Ongeveer 80% kwam gewoon werkend binnen. de rest met van kleine gebreken tot total loss  :P maar dat is de gok.

Helaas zit alles weer in boxen want de verbouwing van de zolder tot hobby hok inclusief doka vordert met horten en stoten.
Inmiddels ligt de vloer en staat alles in de verf en kan ik aan werkbank, kastjes en elektra gaan bouwen.

Nog 5 maanden te gaan voor ik als pensionado alle tijd van de wereld krijg om te hobbyen  :D

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 2 augustus 2021, 23:30:27 »
Ik denk ook dat het aanbod niet helemaal optimaal is in vakantietijd. Dit is ook niet echt de tijd om te verkopen dat doe je best iets eerder als mensen nog niet met hun vakantie bezig zijn maar nog daarvoor.

....... Vorig jaar juli ben ik begonnen met Praktica's te verzamelen via marktplaats met de bedoeling om een kleine collectie samen te stellen op basis van het Praktica reflexboek. Dat is aardig gelukt tegen schappelijke prijzen.........

Even off-topic: is het niet leuk om eens (over vijf maanden desnoods) een stukje te schrijven over alle verschillen in de Praktica's

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2021, 15:42:36 »
Even off-topic: is het niet leuk om eens (over vijf maanden desnoods) een stukje te schrijven over alle verschillen in de Praktica's

Lijkt me leuk om daar een apart topic aan te wijden. Net even de map foto's bekeken (maak van iedere binnengekomen camera een fotootje voor het archief) en blijk toch ook een EE2 te hebben naast een VLC2 en PLC3. Sommige Praktica's heb ik dubbel, die zullen op termijn wel weer op MP belanden.

Het wordt inmiddels een aardige verzameling compleet met allerlei accessoires. Een beetje  “poor mans” collection (tuurlijk zou ik ook graag Leica's verzamelen ^D) maar Praktica heeft natuurlijk wel een stempel op de fotografie gezet. "wie is er niet met een Praktica begonnen" En verbaas me over hoeveel info er over te vinden is. Blijkbaar niet de enige liefhebber. :)

@TomJanssen In welke kringloop heb je de camera gereserveerd? als je hem toch niet wilt hebben ben ik misschien wel geïnteresseerd, zeker als het voor een nette prijs is.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2021, 17:22:57 »
Citaat
Lijkt me leuk om daar een apart topic aan te wijden. Net even de map foto's bekeken (maak van iedere binnengekomen camera een fotootje voor het archief) en blijk toch ook een EE2 te hebben naast een VLC2 en PLC3. Sommige Praktica's heb ik dubbel, die zullen op termijn wel weer op MP belanden.

Nergens ter wereld vind je zoveel Praktica's als in Nederland. Ze hadden destijds het grootste marktaandeel in Nederland.