Auteur Topic: Schroefdraad Leica's herkennen  (gelezen 616 keer)

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Schroefdraad Leica's herkennen
« Gepost op: 21 mei 2021, 11:00:08 »
Omdat een aantal leden aangegeven hadden wat informatie te willen over het determineren/identificeren van Leica camera's leek het me handig er een topic over in te richten.

De Voorlopers:

De Ur-Leica (1913-1918)
De algemene voorvader van alle pre-M leica's ontwikkeld door Oskar Barnack.
Slechts twee sluitertijden; 1/25ste en 1/50ste. Camera moet geladen worden in de doka, want er was nog geen standaard 135 film cassette zoals wij die kennen,
Oplage: 3 Prototypes

Bron: apotelyt.com

Leica "0" (1923-1924)
De basisvorm wordt al zichtbaar. Sluitertijden van 1/20ste tot 1/500ste en Z (Zeit/Time).
Vaste 5cm f/3.5 Leitz Anastigmat lens onwikkeld door Max Berek. Sluiter is niet 'self-capping' vandaar dat de lens afgedekt moet worden bij het spannen van de sluiter.
Oplage: 31 stuks.

Bron: resourcemagonline.com

In 2000-2002 zijn er 2000 replica's van de "0"-serie gemaakt, met een opnieuw gekalibreerde lens.

De 3 categorie├źn:

Leica I, de "Standaard" geintroduceerd in 1925.
Leica II, een Leica I met een ingebouwde en gekoppelde meetzoeker, geintroduceerd in 1932.
Leica III een Leica II met ingebouwd mechaniek voor lange sluitertijden, geintroduceerd in 1933. De meetzoeker beschikt over diopter-correctie.

Vroege sub-classificaties:

Leica I (model a) - Standaard met vaste lens

Leica I (model b) - Standaard met centraalsluiter in plaats van gordijnsluiter

Bron: Pacific Rim cameras

Leica I (model c) - Nieuwe standaard met schroefdraad vatting. Eerst met lenzen die per camera gecalibreerd moesten worden. Later met nauwkeurigere technieken werden lenzen echt uitwisselbaar met andere camera's. Deze camera's en lenzen die uitwisselbare waren zijn gemarkeerd met een "0" op de lensvatting.

Bron: Wikipedia

Leica II (model d) - Zelfde als de standaard maar met gekoppelde meetzoeker.

Bron: Leitzmuseum.org

Leica I (model e) -  Standaard gebaseerd op de model c. Deze heeft een uitschuifbare terugwindknop en de uitvoering in chroom heeft oogjes aan de behuizing voor een draagriem.
Dit model komt voort uit een verdere standaardisatie van de onderdelen.

Leica III (model f) - Zelfde als de standaard met gekoppelde meetzoeker (met diopter-correctie), en met lange sluitertijdenmechaniek.

Late sub-classificatie:

Leica IIIa (model g) (1935) - Als de Leica III, maar voegt de sluitertijd van 1/1000ste seconde toe.

Leica IIIb (1938) - Als de Leica IIIa, met verbeterde Zoeker & Meetzoeker layout. De optics liggen dichter bij elkaar. Diopter-hendeltje is verplaatst van het RF oogje naar de terugwindknop.

Bron: Pacific Rim Cameras

Details van de RF/VF layout en Diopter-adjustment

Bron: Camera-Wiki.org

Leica IIIc (1940) - Als de Leica IIIb, maar met een verbeterde sluiterkrat. Hierdoor is de behuizing 5mm breeder. Verhoogde snelheid van de sluitergordijnen biedt nauwkeurigere sluitertijden. De oorlogse IIIc is te herkennen aan het 'stapje' onder het terugwindhendeltje.

Vroege IIIc camera's (1940-1941) hadden sluitergordijnen van rood materiaal.

Vanaf 1942/43 is Chroom een strategisch materiaal voor de Oorlogsindustrie. Leica's worden vanaf dat moment in RLM grijs geleverd.

Leica IIId (1940) - IIIc met self-timer

Bron: Pacific Rim Camera

Leica IIIcK (1943) - Bevat kogellagers in de sluiter ("Full-race") voor gebruik in extreme weersomstandigheden.
Deze zijn herkenbaar aan de "K" achter het serienummer. De originele sluitergordijnen kunnen een gestempelde letter "K" hebben.

Bron: Cameraquest.com

Direct na de oorlog werden er Leica IIIc camera's geleverd aan de US Army voor verkoop aan militairen via de Post Exchange Service.  Deze camera's zijn weer verchroomd.
Volgens de leveringsinformatie van Leica zijn dit IIIcK camera's maar daar heb ik nog geen fysieke bevestiging van gezien. 

Leica Ic / IIc / IIIc  (1946) - 2de model. Aangepaste sluiter met minder kogellagers ("Half-race"), verhoogde behuizing (het 'opstapje' onder het terugwind hendeltje verdwijnt hierdoor).
Nieuw standaardisatie voor alle types om productie te vereenvoudigen. Geen 2 verschillende behuizingen meer nodig.

IIIc

Bron: Meister-Camera.com

IIc

Bron: Camera-wiki

Ic

Bron: Mike Eckman

Leica If / IIf / IIIf (1950) - "Black Dial"- flits-synchronisatie ingebouwd, flits-vertraging mechaniek onder de sluitertijdenknop, sluiter heeft weer een vol compliment aan kogellagers zoals in de eerste IIIc ("Full-race"). In verloop naar de "Red Dial" variant komen er minder schroeven rond de top van de behuizing, word de sluitertijden reeks gestandaardiseerd en is 1/25ste als laagste 'hoge snelheid' in plaats van 1/30ste.   Sommige hebben een self-timer.  Het term Black & Red Dial slaat op de kleur van de vulling van de gravering van de flits-vertraging getallen rond de sluitertijdenknop.

IIIf BD ST  (Black-Dial, Self-Timer)

Bron: Cameraquest.com

IIf RD

bron: Pacific Rim Camera

If RD

Bron: Camera-wiki

Leica Ig / IIIg (1956) - versimpelde flits-synchronisatie, verbeterde zoeker in de IIIg met 'bright lines' voor 50mm en 'hoekpuntjes' voor 90mm. De Ig en IIIg zijn altijd uitgerust met lange sluitertijdenmechanisme. de IIIg is altijd uitgerust met een self-timer.  Een IIg prototype is gemaakt maar nooit geproduceerd.

IIIg

Ig - voor medische en laboratorium doeleinden

Bron: Leitzmuseum.org

De Leica 250 (model FF en model GG) en Leica 72 heb ik maar even buiten beschouwing gelaten.
Ik zal in verloop van tijd wat extra info toevoegen (en spelfouten e.d. eruit halen)
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2021, 15:23:19 door Mr_Flibble »
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Exakta Varex
Laatste speeltjes: Wollensak 135mm f/4.7 Optar in Graphex sluiter

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
Re: Schroefdraad Leica's herkennen
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2021, 11:43:53 »
Mooi overzicht met al die modellen. Onderweg met het bekijken was ik benieuwd of je de Red Dial ook zou noemen, en ja hoor. Die staat er ook netjes tussen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2021, 11:55:52 »
Dit lijkt mij een nuttig overzicht.   :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Arom

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2021, 13:59:22 »
Hartelijk dank, hier heb ik wat aan!

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2021, 14:47:58 »
Bedankt voor het delen van deze voor Leica fanaten waardevolle informatie!

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2021, 15:01:18 »
Ook als niet Leica fanaat / bezitter vind ik het een prima stuk.
Thks

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2021, 15:45:26 »
Heel leerzaam  onderwerp ; bedankt om te delen .
Mogen we  nog uitkijken naar een vervolg ?

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2021, 15:48:34 »
Schroefdraad Leica Lenzen?  M-vatting Leica's en Lenzen?
Misschien....  ^^
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Exakta Varex
Laatste speeltjes: Wollensak 135mm f/4.7 Optar in Graphex sluiter

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2021, 16:43:59 »
Mooi overzicht

Offline bontenbal

• Vaste bezoeker
  • Met je blik op oneindig hoef je nooit te focuseren
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2021, 19:56:21 »
Een mooi overzicht. Ik heb in mijn verzameling alleen een III_F, red dial. Heb nu de Minolta 35 mee naar Drente. Ik zal z/w foto's maken in en om de camper.

Groeten Adriaan B.
Adriaan B.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2021, 20:12:16 »
Zo worden we allemaal een beetje Leica kenner. Was voor mij wel nodig want ik kon echt de een niet van de ander onderscheiden.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2021, 20:37:59 »
Mooi overzicht! Het oog wil tenslotte ook wat. We praten veel over Leica's, maar we hebben er niet altijd een beeld bij. Misschien kan ik zo'n zelfde lijstje maken voor de Fed camera's.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2021, 20:59:24 »
Over Leica's gesproken, toevallig ( ? ) gisteren op JouwBuis een interview gezien met een kolonel van het Amerikaanse leger die in de Vietnam oorlog leiding gaf aan een groep Army fotografen. Ze waren begonnen met Leica's (oorlogsbuit ?) en Hasselblads maar waren er achter gekomen dat die het in het Vietnam klimaat maar enkele dagen volhielden. Hij was zelf overgeschakeld op een Nikonos onderwater camera en die bleef het perfect doen. Grappig verhaal  ^^

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Arom

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2021, 00:06:04 »
Uuuuhhhh,  ik probeer het maar heel voorzichtig : .... iets met R's.... ??? :

Offline Meindert

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2021, 22:19:11 »
Mooi overzicht van alle modellen, ik ben zelf in het bezit van een 3f die ik graag gebruik, maar ik heb nog een klein vraagje, ben zelf ook bezig met radio uit de 2e wereld oorlog van Duitse origine, wat mij daarbij opvalt is dat hoe verder je komt naar het einde van de oorlog hoe slechter met gebruikte materiaal is. is dit ook zo met de Leica's uit ww2 ? Groeten uit Leeuwarden Meindert