Auteur Topic: Goedkope scanner  (gelezen 1594 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Goedkope scanner
« Gepost op: 21 december 2020, 13:48:41 »
Is dit top of flop ? Prul of Praal ?
https://www.amazon.com/Rybozen-Negatives-Smartphone-Interesting-Backlight(2AA/dp/B08CN7D1TZ

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Goedkope scanner
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2020, 13:53:22 »
Zal wel werken. Hoe de kwaliteit is, is afhankelijk van hoe goed de camera in je mobiel is.
Ik zou er in ieder geval niet veel geld aan uitgeven.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Roepers

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Een galerij met voornamelijk analoge foto's
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2020, 14:09:34 »
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2020, 14:34:18 »
zal best wel werken, maar wat wil je met de bestanden doen?
Ik denk ook dat je eenvoudig op een ipad oid een lichttafel app kunt installeren, een masker voor je negatieven uit karton snijden en met je mobiel daar dan een foto mee maken. Iets minder gebruiksvriendelijk maar met bv Lego kun je een houdertje bouwen en je mobiel opleggen. Dat zet je op de ipad en klaar.
Ik bedenk dit laatste nu maar even ter plekke. ;)
Vriendelijke groeten, Hans

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2020, 14:45:56 »
Heb stiekem even door de reviews gekeken,

Ik geloof dat het product zelf een beetje is wat je er van mag verwachten, niet enorm stevig, maar het doet z'n werk. Of de afstand van het negatief voldoende is zal afhangen van je telefoon. Idem voor scankwaliteit.

Over de lichtbron die gebruikt wordt lees ik niks negatiefs, dus qua 'lichttafel' zal het wel prima zijn.

Lees wel dat de app die bij dit product hoort zeer matig, tot slecht is. Een reviewer geeft aan dat de app om je creditcard en email vraagt, en een ander geeft aan dat de mogelijkheid voor kleurcorrectie etc minimaal is. Veel reviewers geven wel aan dat er genoeg alternatieve apps zijn die wel goed werken, en dat ze die gebruiken met dit product.

Er wordt in de reviews, zoals srdlm ook al stelt, ook gezegd dat een lichttafel en een stukje karton net zo goed zullen werken. Of het het geld waard is, zal dus een beetje afhangen van jou doeleinden en verwachtingen.

Voor de 25 euro die het kost kun je denk ik niet te veel eisen stellen, dus in dat opzicht zal het niet perse tegenvallen. Ik denk alleen niet dat 25 euro het segment is in scanner opties, waar je waarde voor je geld krijgt. In andere woorden, ik denk dat je beter iets door kan sparen, en voor een iets betere optie kan gaan, dus in die zin is het wel zonde van je 25 euro.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2020, 15:02:46 »
Ik heb mijn samsung S10 wel eens gebruikt als backlight door wit te gebruiken om negatieven te scannen met  een DSLR.  Echter ik zie de structuur van het olef panel van de Samsung erdoorheen. Ook met de IPAD zie ik dit .

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2020, 15:58:21 »
als je geld wilt uitgeven aan een Ipad, kan er waarschijnlijk ook wel wat af voor een goedkoop stuk wit plexiglas.  ^D klikerdieklik zou ik zeggen
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2020, 16:27:58 »
Ik zou sparen voor een echte scanner."
Kijk eens op MP of in de kringloop, met wat geduld zou dit moeten lukken.
De € 25.00 kun je m.i. beter besteden aan een goede fles wijn met oliebollen  o.i.d.
Er is een goed NL spreekwoord
"Goedkoop is duurkoop"

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2021, 01:21:20 »
Ik raad iets aan zoals de Minolta Scan Dual III of IV, voor 50-100 euro te krijgen op Marktplaats en van uiterste goede kwaliteit, beter dan de Epson V700/800 en doet het niet onder mijn Nikon Super Coolscan 8000/9000 van een paar duizend euro.

Goede scanner om mee te beginnen. Simpel, snel, scherp.

Bron: Vele scanners geprobeerd door de jaren, alles van 25 tot 2000 euro.
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline Vostok

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Liefhebber van mechanische camera's
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2021, 11:10:37 »
Ik raad iets aan zoals de Minolta Scan Dual III of IV, voor 50-100 euro te krijgen op Marktplaats en van uiterste goede kwaliteit, beter dan de Epson V700/800 en doet het niet onder mijn Nikon Super Coolscan 8000/9000 van een paar duizend euro.

Goede scanner om mee te beginnen. Simpel, snel, scherp.

Bron: Vele scanners geprobeerd door de jaren, alles van 25 tot 2000 euro.

Ik raad de Scan Dual ook ten zeerste aan! Heb zelf de IV gehad, uitzonderlijke resultaten  voor dat geld. Ook niet onbelangrijk: werkt feilloos onder Vuescan en Silverfast.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2021, 15:00:52 door Vostok »
Leica M5
Olympus Pen FT
Pentacon Six

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2021, 11:11:31 »
Ik raad de Scan Dual ook ten zeerste aan! Heb zelf de IV gehad, uitzonderlijke prijzen voor dat geld. Ook niet onbelangrijk: werkt feilloos onder Vuescan en Silverfast.

Kan daar ook medium format in? Ben een beetje aan het zoeken maar dat is me nog niet helemaal duidelijk
Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2021, 11:19:16 »
Ik zou dit apparaatje geen scanner willen noemen. Het is een lampje met een smartphone houder. De kwaliteit van je smartphone bepaalt hoe goed je "scan" wordt.

Kan daar ook medium format in? Ben een beetje aan het zoeken maar dat is me nog niet helemaal duidelijk

Nee de Dual serie van Minolta was alleen voor kleinbeeld.

Ik heb nog een Elite II staan  - een Dual met hardwarematige stofverwijdering. Is een prima scanner, maakt wel best veel herrie. Maar ze worden oud - ik heb inmiddels al een Dual II en een Canon FS4000 kapot gehad. In beide gevallen ging de lamp stuk.

Jon

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2021, 12:01:33 »
Helaas, dan toch maar een epson v600 denk ik

Offline jspoelstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2021, 16:24:54 »
Ik zou sparen voor een echte scanner."
Kijk eens op MP of in de kringloop, met wat geduld zou dit moeten lukken.
De € 25.00 kun je m.i. beter besteden aan een goede fles wijn met oliebollen  o.i.d.
Er is een goed NL spreekwoord
"Goedkoop is duurkoop"

Ben het hier helemaal mee eens. Op marktplaats komt vaak zat een en ander voorbij aan scanners. In de tijd dat je het geduld opbrengt een mooie te scoren voor ergens tussen de €0-€150 kan ik me voorstellen dat het budget ook wat is gegroeid, zeker de moeite. Scanners van Epson gaan vaak voor dik in de €100 of daar ruim voorbij, maar scanners van Canon (de Canoscans, modellen vanaf de 8000) gaan vaak zat voor enkele tientjes tot zo’n €100 (en zijn wat mij betreft minstens zo goed). Een vriend van mij en ikzelf hebben beide een 8800F gescoord voor enkele tientjes en zijn er enorm blij mee. Voordeel van de scanners van Canon boven die van Epson (van wat ik gehoord dacht te hebben), is dat de Canons geen tijd nodig hebben om op te warmen. Maar misschien kan iemand daar wat over kwijt.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2021, 15:16:35 »
dat heeft met de verlichtingsbron te maken. als ze een tl buis bevatten, heeft die tijd nodig om op kleur te komen. leds hebben daar geen last van. overigens heb ik mn 9900F van de hand moeten doen omdat ie niet door Linux ondersteund werd. mn huidige epson 3200 wel.
--
kan het uit elkaar? Mooi!