Auteur Topic: App IOS balg 4x5 inch  (gelezen 1397 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
App IOS balg 4x5 inch
« Gepost op: 21 oktober 2020, 23:20:45 »
Ik heb een 4x5 inch camera en dusver alleen nog gewone foto’s op normale afstanden gemaakt. Nu wil ik binnenkort macro werk gaan doen. En bij een flinke balg uittrek moet de belichtingstijd compenseren. Ik las al dat de vuistregel 1:1 is 2 stops bij  sturen. Maar in praktijk heb je n.l. nooit precies 1:1. Daarnaast zal ik bij lange tijden de belichtings tijd so-wie-so moeten compenseren. 
Het liefst heb ik een App op mijn telefoon. Maar welke App ? Ik heb nu trail versie App die heet Reciprocity timer. Die betaal versie lijkt te kunnen wat ik wil maar €11,- voor 1 App  vindt ik wel erg pittige aanschafprijs.
Wie weet een goede App die exposure correctie voor balgverlenging berekend ? Graag voor IOS.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 23:23:52 door cmug »

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: App IOS balg 4x5 inch
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:17:29 »
Met zowel de “Art of Foto” en “Pinhole assist” apps kan je de balg factor berekenen. Maar Reciprocity Timer is wel de beste, die is speciaal voor groot formaat ontwikkeld.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: App IOS balg 4x5 inch
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2020, 19:58:53 »
Dank, de App “Art of Foto”  doet prima wat ik wil , en lekker overzichtelijk.
Nu nog wachten op vrije dag en niet al te rampzalig weer. Een goede locatie al gespot ok WWW