Auteur Topic: werken met een lichtmeter hellup!!!  (gelezen 2589 keer)

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
werken met een lichtmeter hellup!!!
« Gepost op: 6 augustus 2020, 19:32:41 »
Beste allen

Eindelijk heb ik een middenformaat camera aangeschaft, een mooie mamiya c220 voor een weggeefprijsje.  Camera is in mint conditie dus ik ben blij!

Naar de fotograaf gegaan en een paar rolfilms gekocht zwart wit en kleur. Tevens heb ik een lichtmeter geleend maar ik snap er werkelijk geen hout van! Ik heb hier een zeiss IKON voigtlander ikophot op batterij, let wel geen seleniumcel. met een diffusor schuifje.

Hoe meet ik nu correct als ik een foto wil maken? Ik heb namelijk nooit met een externe meter gewerkt.

ik heb de meter vergeleken met mijn kleinbeeld minolta en ik zie dat die best afwijkende diafragma / sluitertijd instellingen aangeeft. (dat scheelt wel een paar stops)

Als ik eindelijk de instelling zo heb dat het allemaal zou moeten kloppen en ik beweeg de meter iets, dan geeft hij weer wat anders aan.

Ik wil graag 6x6 dia's maken dus dan is de belichting compromisloos. dat moet dan dus goed zijn.

Kan iemand me een tip geven? is wellicht deze meter niet goed meer? Doe ik iets niet goed?

Als ik nu een laten we zeggen straatje in een stad wil fotograferen hoe meet ik dan? hoe moet ik de meter houden etc?

Woont er misschien iemand in de buurt van Almelo die mij wat wegwijs kan en wil maken?

Fijne warme zomeravond gewenst!

Adriaan

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
Re: werken met een lichtmeter hellup!!!
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2020, 19:51:08 »
als de meter zo'n schuifje heeft of een bolletje wat je voor de lichtsensor weg kunt schuiven/halen, heb je twee manieren om de meter te gebruiken: zonder schuifje/bollteje op dezelfde manier alsof je een spiegelreflexcamera hebt, dus meten naast je camera richting het onderwerp. met het bolletje erovoor ga je naast je onderwerp staan richting de camera wijzend.

het verschil zit em er in dat de laatse methode (opvallend licht, incident light) het licht meet wat op het onderwerp valt, onafhankelijk van de helderheid van het onderwerp. de eerste methode meet juist het gereflecteerde licht en dus speelt de donkerheid van het onderwerp mee. voorla bij tegenlicht opnames merk je dan een dramatisch verschil.

ik zou zeggen, kijk even een paar youtube filmpjes over "external light meter" voor meer uitleg
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2020, 20:43:10 »
Ik heb ook zo'n  Ikophot hier liggen zoals op de foto, die heeft geen wijzer maar werkt met 2 lampjes.
Deze meter heeft een CDS (LDR) cel dus op batterijen maar betrouwbaar is deze meter echt niet, mijn seleenmeters doen het beter.
Kun je niet een wat modernere (en misschien compactere) meter ergens lenen?

De meter hoort standaard een witte diffuser te hebben die voor de cel geklapt kan worden.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2020, 20:51:01 »
Juist ik heb precies dezelfde meter hier liggen! ik had al de indruk dat de meter niet erg betrouwbaar is gezien het verschil met de minolta.

Ik zal eens kijken of ik een andere kan vinden / kan kopen. Wat mag een werkende selenium meter kosten? heb je een tip voor een beginner op dit gebied mbt een meter die niet te moeilijk werkt en toch redelijk accuraat is? Een dure kan ik op den duur altijd nog kopen

Groeten

Adriaan

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2020, 20:58:28 »
Een seleniummeter is al vanaf € 5,= te koop, ik had voor mijn Leningrad-8 een jaar of vier geleden € 2,= betaald.
Maar met oude meters is het altijd afwachten wat je krijgt en dat gedoe met ombouwen omdat ze voor kwikbatterijen zijn gemaakt vind ik persoonlijk niets je krijgt ze met een Schottky diode nooit zuiver over het hele bereik.

Maar wil je een echte betrouwbare meter en die heb je vnl. voor dia's nodig dan raad ik je een moderne meter aan waar gewoon batterijen voor te koop zijn. zoals b.v. Seconic L208,  die zijn bij Kamera Express € 109,= en bij anderen zitten ze ook rond die prijs.

Voor zwart wit gebruik ik buiten helemaal geen lichtmeter meer, met de Sunny-16 rule kom je verder dan je denkt.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2020, 21:43:18 »
Ik gebruik al vele tientallen jaren de Pallas lichtmeter. Gewoon selenium en ik heb deze ooit eens (gebruikt) bij een camera cadeau gekregen. De Sekonic zat ooit eens bij een setje camera spul maar die werkt niet goed; geeft veel te weinig aan.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2020, 22:06:46 »
Belichtingsmeters worden na aanschaf eigenlijk nooit meer geijkt en dat zou misschien wel moeten.

Veel cellen gaan toch in kwaliteit achteruit en eigenlijk houd seleen het best nog wel lang vol maar die zijn met weinig licht wat minder betrouwbaar.

Ik heb de Seconic micro leader van mijn vader nog, die is inmiddels 48 of 49 jaar oud maar de draaispoelmeter blijft af en toe plakken, versleten assen,wel jammer want zelfs met een alkaline vervanger voor de PX 625 wijkt deze nauwelijks af.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2020, 23:50:43 »
Als de belichting "compromisloos" moet zijn dan moet je een moderne belichtingsmeter kopen.
Ik heb ook een paar jaar 2e hands meters gebruikt, maar ben toen overgeschakeld op een moderne meter omdat die toch wat betrouwbaardere resultaten gaf.
Op het moment gebruik ik een Gossen Digisix 2, een klein licht metertje die met gemak in je broekzak past of die je om je nek kan hangen.
Verder gebruik een oudere analoge spotmeter van Soligor.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2020, 15:13:57 »
Een fijne lichtmeter die ik vnl. binnen gebruik of voor flitslicht is deze Polaris.

Die had ik ruim 20 jaar geleden gekocht en hij is nog even nauwkeurig als altijd.
Voor zo ver ik weet worden deze nu niet meer gemaakt maar vind je ze nog wel tweedehands.
Ander groot voordeel er gaat een gewone AA alkaline batterij in.  :D

NB.

Ik had het toch nog even opgezocht maar de Polaris is nu opgevolgd door de Polaris 2 en nog steeds te koop, het verschil is dat de Polaris 2 een verlicht display heeft, nou heb ik er nooit hinder van gehad dat mijn display niet verlicht is maar ja dat ben ik dan weer  :P.

Hij is hier nieuw te koop: http://www.fotostudiopro.nl/polaris-2-flits-en-continuelichtmeter  voor: € 295,=
Aan te raden als je in de toekomst ook met flitsers gaat werken.
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2020, 15:43:17 door Fred »

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2020, 15:47:38 »
Ik gebruik al vele tientallen jaren de Pallas lichtmeter. Gewoon selenium en ik heb deze ooit eens (gebruikt) bij een camera cadeau gekregen. De Sekonic zat ooit eens bij een setje camera spul maar die werkt niet goed; geeft veel te weinig aan.

Ik heb ook een Pallas (type C-5), lijkt op de jouwe, alleen de naam staat tussen de instelring en de meter. Hij is waarschijnlijk iets jonger, want deze gebruikt een knoopcel.
Hij geeft wat lagere waardes aan dan mijn Digisix 2 en is ook 2x zo groot, dus de Pallas wordt niet zo vaak gebruikt.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2020, 17:44:48 »
Ik gebruik hem ook niet veel hoor. Wel laatst eens gecontroleerd met de Nikon D70 of het nog een beetje klopt en dat doet deze nog helemaal.

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2020, 18:59:26 »
Wat je kan proberen is de filmgevoeligheid bijstellen tot de aanwijzing klopt met je minolta. En dan vergelijken bij veel licht/weinig licht op iets egaals (lucht, muur oid.) Of je kan de minolta zelf gebruiken. Of nog beter een moderne camera met matrixmeting. Of een app voor je mobieltje. Die kunnen best goed zijn en sommige zijn zelfs gratis. Dat je andere waarden krijgt als je de meter beweegt is normaal. Als je bij buitenopnames overdag, zeker richting zon de meter wat omhoog wijst krijgt hij meer licht van de lucht, als je hem wat omlaag wijst minder. Dat scheelt al gauw een stop. Voor dia's is het beste plan bracketen. Dus 1 opname met wat de meter zegt, eentje 1/2 stop of 1 stop onderbelicht en 1 opname overbelicht. Kost wel 3x zoveel film maar je hebt goede kans op 1 goede opname. Zelf heb ik een Gossen Lunasix F en een Profisix. Groter, zwaarder en duurder dan sommige digitale compacts maar het zijn prima losse belichtingsmeters en nog wel te vinden op marktplaats of Ebay Duitsland voor iets van 100 euro.
Overigens is het met een oude camera altijd de vraag of de sluitertijden nog kloppen. Dat kun je testen door een film te schieten met alle sluitertijden op hetzelfde onderwerp in constant licht en het diafragma bij te stellen. Dus sluitertijd 1 stop sneller, diafragma 1 stop verder open etc. En dan de negatieven (of dia's) vergelijken.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2020, 22:03:37 »
Dank voor de antwoorden ik ga denk ik toch een nieuwe meter kopen. Er bestaan ook zoekers met meter voor de camera maar dan zitten we denk ik weer met die kwikbatterijen? Bovendien zijn die nogal prijzig op ebay....

Ik heb trouwens prima ervaringen met de weincell in mijn praktika super tl2 en in mijn nizo professional super8 camera.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2020, 22:48:02 »
Een nieuwe moderne lichtmeter zal altijd de beste keuze zijn maar het is ook belangrijk om er mee om te leren gaan.

Erik van der Harst had al aangekaart dat een afwijkende sluitertijd (meer dan 20 % afwijking) een goede lichtmeter waardeloos maakt omdat je de gemeten waarden niet op de camera kan overbrengen.

In het geval van je Mamiya C220 zou je een servicebeurt kunnen overwegen, daar heb je meer aan dan experimenteel de werkelijke tijden te bepalen en daar alles op aan te passen, vooral als je ook met andere camera's er naast werkt heb je geen zin om per camera te gaan corrigeren.

Bij een centraalsluiter is een tolerantie van 20% acceptabel, bij spleetsluiters is dat < 10 %.

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2020, 00:45:44 »
klopt inderdaad, alles op de camera loopt soepel en de sluitertijden lijken te kloppen zeker weten doe ik dit natuurlijk niet. Zo op het gevoel draaien de ringen als een zwitsers uurwerkje klik klik klik en die voel je in je vingers als je ringen verdraait. Meten is weten dat weet ik dus dat wil ik gaan doen!

Ik ben eerst van plan om een aantal rollen vol te schieten met foto's om een beter beeld te hebben. Met negatieven kun je in de doka altijd nog iets meer dan met dia's

Nogmaals ik heb nog nooit met een externe lichtmeter gewerkt, ik weet niet waar ik moet beginnen, is het een optie om een zoomlens op mijn praktica te schroeven, in te zoomen op het plaatje wat ik wil maken en die waarden op mijn mamiya over te nemen? ik wil expirimenteren en uiteindelijk dia's maken op 6x6. ik schroom er niet voor om de doka in te gaan.de Mamiya heeft een 105mm lens.