Auteur Topic: Ervaring Hasselblad SWC  (gelezen 2151 keer)

Offline 6x17

• Regelmatige bezoeker
  • **
Ervaring Hasselblad SWC
« Gepost op: 27 juni 2019, 19:04:39 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum! Heeft iemand ervaring met de hasselbald swc? Of met de 40mm lens, bijde hebben hun voor en nadelen, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb namelijk de 50mm, 60mm, en 80mm, maar ik mis een echte wide-angle lens.
Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
Re: Ervaring Hasselblad SWC
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2019, 19:26:33 »
Swc: heeft wel wat tegen, het is geen reflex, is duur, je hebt eigenlijk een matglasadapter nodig en een zwarte lap of een polaroid achterwand, wel mooi scherp als je er mee kunt werken. Vergeet een digitale achterwand, dat wordt nooit wat. Een 4.0 c 40mm lens is een goede maar erg zware lens, die zijn beperkingen heeft, mooie resultaten op oneindig en middellange afstanden, dichtbij matig. Doet niet onder voor de swc, past mooi in het systeem. Zorg voor een passende zonnekap en vermijd invallend tegenwicht. Houd er rekening mee dat filters bijna onvindbaar en dus onbetaalbaar zijn, net als een losse zonnekap trouwens. De lens is zo topzwaar, dat de afstands instelling er zwaar door loopt. Maar.... ik zou hem nooit meer kwijt willen; hij is fantastisch en betaalbaar zo rond de 500’euro. .De nieuwere 40mm lenzen hebben floating elements en zijn daardoor beter in het dichtbij gebied, veel duurder, maar door de kleinere filtermaat zijn accessoires beter betaalbaar. Qua beeldkwaliteit vind ik de meerprijs tov. De oudere lenzen niet echt verantwoord.
Een ander argument dat je wel eens hoort, dat de oudere lenzen niet meer geserviced kunnen worden vind ik gel*l; er zijn echt nog wel
Onderdelen, het ontbreekt hem
Gewoon aan goede reparateurs. Een reparatie kost tegenwoordig bijna even veel
Als een tweedehands exemplaar.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2019, 19:29:47 door Rien120 »

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2019, 00:40:55 »
Ik heb een Distagon CF 4/40 FLE waar ik erg blij mee ben.
Hij was mishandeld en daarom niet duur maar daarom wel meteen naar Will van Manen gestuurd. Die heeft het ding gedé- en weer gemonteerd zoals het hoort voor een billijk bedrag zodat het de tweedehands waarde niet oversteeg.
Er zijn wat poetssporen op het achterste element achtergebleven maar daar heb ik in de foto's nog nooit iets van terug gezien.
Toen ik er mee ben gaan fotograferen kwam ik er achter dat het min of meer noodzakelijk is om het ding waterpas te houden maar dat lijkt mij voor de SWC ook.
Er zijn voor weinig geld verloopringen van 93mm naar 95mm van het merk Bokkeh te koop. H-Bokkeh 93-95
Met die ring kan ik filters van 95mm en een zonnekap gebruiken. De zonnekap heeft Loek Schenk overigens voor mij aangepast omdat die donkere hoeken opleverde. Het was niet veel maar toch.
Ik heb inmiddels een set filters kunnen kopen omdat 95mm met schroefdraad wel wat makkelijker te vinden is dan die van Hasselblad.
Qua scherpte heb ik niets te melden omdat ik het niet kan vergelijken met de 38mm maar als ik dat doe met objectieven van Hasselblad met een andere brandpuntsafstand dan zie ik geen verschil.
Een zwaar draaiende scherpstelring is bij mij geen probleem. Die voelt bij mij nagenoeg hetzelfde als mijn 100mm CF.
Gewicht van een camera of een objectief is voor mij alleen maar iets wat de bewegingsonscherpte helpt te reduceren  :D

Hieronder twee foto's die er op statief mee gemaakt zijn.

120 rolfilm 40mm panorama

Rollei RPX400 40mm
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2019, 01:00:44 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2019, 08:29:30 »
Ik wil hier toch wel een lans breken voor de SWC. Hij is redelijk licht en door zijn symmetrische bouw (de constructeurs hoeven immers geen rekening te houden met een opklappende spiegel) zou de 38mm Biogon beter zijn dan de 40mm, hoewel ik dat niet uit eigen ervaring kan aantonen, maar het is een feit dat bv. de optieken voor de M-Leica's door dezelfde oorzaak hoger scoren dan de R-optieken voor de spiegelreflexen van hetzelfde huis. Het is een misvatting dat een meetzoeker per definitie minder is dan een reflex. Ze zijn onvergelijkbaar. Elk type heeft zo z'n specifieke voor- en nadelen en daarmee ook hun toepassingsgebieden. In de Cf-uitvoering heeft de Biogon dezelfde filtermaat als de meeste brandpunten van de Carl Zeiss Cf-serie, de 40mm niet. Als nadeel wordt genoemd dat het geen reflex is. Nadeel??( De combinatie Mamiya 7 meetzoeker+ 43mm is niet voor niets een zeer geliefde combinatie bij groothoekwerkers op het middenformaat.) Bovendien is de afstandinstelling op de SWC heel accuraat. Met een dergelijke groothoek is het werken zonder matglas dan ook geen enkele probleem. Ik heb dan ook nooit de behoefte gehad de combinatie matglasadapter + RmfX zoeker aan te schaffen. De nieuwe zoeker (de vierkante)voldoet uitstekend. Het voorlaatste model, de 903 zou zelfs iets beter zijn dan het laatste, de 905 omdat -gedwongen door milieuwetgeving- de constructeurs bij het fabriceren van de 905 moesten afzien van gebruik van milieu-onvriendelijk glas (lood- en arseenhoudend). De 40mm is zeker geen slecht objectief... Welk objectief wèl met het Carl Zeiss DNA??? Zelf heb ik jaren met de SWC gewerkt en heb nooit klachten gehad over scherpstelling zonder matglascontrole. De aanschaf van een 40mm heb ik gezien het gewicht en volume nooit overwogen, niet om vermeende mindere kwaliteit t.o.v. de 38mm Biogon. Voor de aanschaf van een SWC moet de portemonnee wel wat verder open dan voor de 40mm, maar de camera is behoorlijk waardevast.
Sterkte met de keuze!
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2019, 08:42:18 door dasca »
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2019, 09:26:29 »
Grappig: drie ervaringsdeskundigen die een lans breken voor hun eigen set: ik zelf kan goed uit de voeten met mijn c 40mm, fotomaan met zijn cf-lens en dasca met zijn swc, prima zo, er staan heel wat lezenswaardige feiten op een rij: doe er je voordeel mee!

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2019, 13:29:41 »
....en dat zonder elkaars keuze en voorkeur af te vallen.
Vervallen niet in vervelende polemieken.
We maken vorderingen op het forum.... ;)

Offline 6x17

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2019, 20:03:43 »
Bedankt allemaal voor jullie ervaring, zoals Dasca opmerkt is een groot voordee het gewicht, zeker ten opzichte van de 40mm c.. Ik heb momenteel en swc gezien die de gelijke prijs heeft als een 40mm cf fle (bijde zeer goede staat) dus ik denkt dat ik voor nu voor de swc gaa, en anders ruil ik gewoon. Ik heb ook een 50mm c en 50mm c t* dus als ik dan perse het beeld wil zien voor composietie/focus dan moet ik maar een paar stalen achteruit zetten :).

Momenteel heb ik nog een 500c/m met een 120mm cfi te koop staan (marktplaats), deze maakt plaats voor de swc. Dus als iemand interesse heeft kijk gerust.

Ik hou jullie op de hoogte!

Mvg

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2019, 01:13:19 »
als zeulen geen probleem is kun je ook een kiev 66 met arsat 30mm lens nemen. in Arnhem staat er op het ogenblik eentje voor 350,- incl extra 80mm.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2019, 09:30:55 »
Toch een ietwat vreemde tip: 6x17 is op zoek naar een lichte camera met super groothoek objectief. De combi Kiev/Arsat 30mm is zwaar en bovendien is de Arsat 30 mm gezien het brandpunt op 6x6 een fisheye, toch heel iets anders dan een supergroothoek. Bovendien heeft 6x17 al de nodige spullen van Hasselblad die uitwisselbaar zijn met een SWC. Hij is dus al Hasselblad/ Zeiss kwaliteit gewend. Dan is de Arsat zeker geen stap vooruit.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2019, 09:38:48 door dasca »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2019, 01:33:34 »
sorry hoor...
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2019, 09:32:45 »
Niemand is boos hoor..

Offline Michiel Fokkema

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2019, 18:34:49 »
Ik ben dol op mijn SWC, is een van mijn favoriete camera's. Relatief klein en licht. Werkt ook goed als straat camera. Als de uitsnede belangrijk is moet je inderdaad werken met een matglas en een zoeker. Erg onhandig en je hebt er dan ook een statief bij nodig.
Maaaar, door het symmetrische ontwerp van de lens is hij vertekeningsvrij en super scherp. Echt heeel scherp.
Pas wel op met kopen. Er is eigenlijk altijd een CLA nodig en de lenzen hebben vaak schimmel die je soms niet erg goed kan zien. Ik had pas bij de vierde verkoper een schimmelvrije lens te pakken. Neem dus een zaklampje mee met van dat blauwe licht, daarmee zie je de schimmel het beste.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
%
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2019, 21:04:35 »
Toen de (met name de kleinbeeld-) spiegelreflex decennia geleden voor het grote publiek bereikbaar werd, adverteerde menig camerafabrikant met de leus:"what you see is what you get", gemakshalve er aan voorbijgaand dat verreweg de meeste kb-reflexen meer of minder op het negatief te zien gaven dan door de zoeker te zien was. O.a. de Nikon F vormde met z'n 100% zoekerbeeld een gunstige uitzondering op de regel: een argument te meer voor met name diawerkers voor aanschaf van deze iconische camera. Voor wat betreft de SWC: bij het printen in de natte doka laat ik wel eens een randje weg: ik verkies de spontaniteit van de opname boven het monteren en demonteren van matglas, zoeker en magazijn. Dat is ook de reden dat ik matglas en zoeker niet bezit. Los daarvan vraag ik me af of het SWC-matglas 100% weergeeft wat op het negatief komt. Als het toch zo precies moet, pak ik liever mijn 4x5 + 65mm, al biedt die ook geen garantie van 100% zoekerbeeld.
En ik sluit me 100% aan bij Michiel. Naar beurzen en verkopers van een objectief neem ik altijd mijn mini-zaklampje mee. Het blauwe mono-chromatische licht laat een aanwezige schimmel onherroepelijk zien. Ooit gaf Wil van Manen deze zaklampjes als relatiegeschenkje.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 21:09:16 door dasca »

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 1 juli 2019, 11:19:30 »
Dasca schreef:
En ik sluit me 100% aan bij Michiel. Naar beurzen en verkopers van een objectief neem ik altijd mijn mini-zaklampje mee.

waar zijn deze te koop?

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 1 juli 2019, 16:07:00 »
Geen idee, maar op beurzen staan wel eens kooplui met allerhande klein fotospul, zoals verloopnippels van 1/4 naar 3/8 inch, specifiek fotografische handgereedschapjes zoals gereedschap om grootformaat objectieven op lensplanken te demonteren en dergelijke. Daar zou je je eens kunnen oriënteren. (of vaste klant worden bij Wil van Manen)