Auteur Topic: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm  (gelezen 5024 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Re: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm
« Reactie #45 Gepost op: 6 maart 2019, 08:57:25 »

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #46 Gepost op: 6 maart 2019, 19:56:26 »
Heh, grappig.  Van het Parthenon is bekend dat het er elk jaar beter voorstaat door het onderhoud.  Dat lijkt met de piramides niet gebeurd te zijn.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #47 Gepost op: 6 maart 2019, 21:21:44 »
Leuke vergelijking. Er lijkt eigenlijk verassend weinig veranderd te zijn in ruim 80 jaar. Er is wel materiaal (puin - zand) weg gehaald van de onderste 15 meter van de pyramide.

Heh, grappig.  Van het Parthenon is bekend dat het er elk jaar beter voorstaat door het onderhoud.  Dat lijkt met de piramides niet gebeurd te zijn.

Het Parthenon heeft ook veel meer onderhoud nodig - anders stort het in. De pyramide is door zijn bouwwijze natuurlijk veel sterker en een heel stuk groter - alleen al de hoogte (150m) maakt onderhoud een stuk moeilijker. Toch vind ik het meevallen. De structuren in de stenen zijn na 80 jaar nog bijna overal hetzelfde.

Cairo zelf is wel duidelijker in beeld rechts.

Jon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Mega panorama
« Reactie #48 Gepost op: 9 maart 2019, 13:26:49 »
Door 6 afzonderlijke foto samen te stellen maken we de grootste panorama tot nu toe, met een resolutie van 90 megapixels over een enorm oppervlakte.

Het panorama is hier in volle resolutie te downloaden.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #49 Gepost op: 9 maart 2019, 14:25:14 »
De grote pyramides waren over het hele oppervlak bedekt met witte gepolijste kalksteen. Volgens sommige bronnen was de bovenste punt bedekt met goud. Zowel het goud als de kalksteen laag is eraf gestolen/gehaald, een deel van Cairo is er mee gebouwd. Het renoveren van de pyramides zou voor de huidige Egyptenaren waarschijnlijk een moeilijker opgave zijn dan de complete pyramides voor degenen die ze gebouwd hebben. Hoe ze duizenden jaren geleden in staat waren om de pyramides te bouwen, met tot wel 3 miljoen zandsteenblokken van een paar duizend kilo (en granieten platen van tot 80.000 kilo uit steengroeves 800 km ver weg), die met ongelooflijke nauwkeurigheid in elkaar passen, is voor archeologen en egyptologen nog altijd een groot mysterie.
Waar de 15 meter diepe zandlaag waar Jon het al over had vandaan kwam is ook niet bekend, maar dat leidt tot het vermoeden bij sommigen dat het hele complex mogelijk vele duizenden jaren ouder is dan de egyptologen nog altijd aanhouden. De erosiesporen op de Sfynx doen vermoeden dat er veel water aan te pas is gekomen; water wat tot 10000 jaar geleden daar niet aanwezig was.
Prachtige historische foto's van een mateloos boeiend onderwerp.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #50 Gepost op: 10 maart 2019, 14:33:17 »
Ik heb nog een foto gevonden die er bij past, het verwerken van het panorama vergt nu enige tijd. De bestanden worden nu ook krankzinnig hoog met +150 megapixels.

Welke vinden jullie het besten?

Apart is dat we aan het einde van rol 7 ineens foto's krijgen gemaakt in Nederland?

Dus of de nummers kloppen niet, of rol 7 was terug gedraait voordat die leeg was, en later pas op gemaakt.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #51 Gepost op: 7 april 2019, 19:05:15 »
Nu bezig met de laatste rol.

Limbo

Silhouet

Hellaas zijn en aantal rollen aan het verzilveren.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Archief compleet: Alles online
« Reactie #52 Gepost op: 18 april 2019, 19:39:10 »
Deze week heb ik de laatste foto's gescand en vandaag alles geupload.

Het Flickr album is gesorteerd op alfabetische volgorde.

Hat archief bevat nu iets meer dan 300 foto's.

Er zijn een aantal panorama's bij gekomen.

Ik ben nu bezig met het maken van korte animaties door foto's te gebruiken kort na elkaar genomen, of tijdens het draaien van de camera.

Nu heb ik intresse in jullie favourite afzonderlijke foto's, en favourite panorama's. Misschien kunnen we er een aantal uitkiezen voor restouratie en omzetting naar kleur?

Ik weet niet voor jullie, maar dit project heeft mij zeker een andere kijk gegeven in dit tijdperk.
Hopelijk was het interresant om te volgen.

Groetjes,
Niels

Offline Polderjongen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 18 april 2019, 21:42:07 »
Hey Kodachrome25,

Plaats je hierop ook je YouTube filmpje, over het scannen van de nitraatfilm? Zoals bij FOK!

Groeten Peter

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #54 Gepost op: 18 april 2019, 21:47:01 »
Hey Kodachrome25,

Plaats je hierop ook je YouTube filmpje, over het scannen van de nitraatfilm? Zoals bij FOK!

Groeten Peter
Ah, jazeker, zie een vorige update:

https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,24379.msg262700.html#msg262700

https://www.youtube.com/watch?v=XocbNEJwbA8
« Laatst bewerkt op: 18 april 2019, 21:51:43 door Kodachrome25 »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #55 Gepost op: 25 april 2019, 22:06:04 »
Computer-gegenereerde inkleuring gemaakt door Murp met https://colourise.sg/:

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #56 Gepost op: 9 mei 2019, 09:04:27 »
Wat leuk zo een ingekleurde foto. Ga ik ook eens proberen  :)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #57 Gepost op: 11 mei 2019, 12:40:21 »
Allen,

Dank voor het volgen van mijn project(en)om oude negatieven in te scannen en online te zetten, in combinatie met het maken van video's en mozaieken. Ik heb draadjes op een aantal fotografie websites, en de reacties van mensen zijn altijd goed. Een aantal volgers hebben geholpen om locaties en zels mensen terug te vinden. Allemaal een success, en ik werk graag aan het digitalizeren van informatie voor de volgende generaties (Het zij oude foto's, NASA satelliet opnamens en computer data)

Nu ben ik klaar met de negatieven uit Egypte. Bijzonder en interresant voor veel mensen, maar de waarheid (Het zal eens niet zo zijn) is  dat dit veel geld en tijd kost. Nu zit ik te denken om een Patreon op te zetten zodat mensen kunnen helpen mijn projecten te financieren.

Patreon is een service waar iemand zijn eigen terms kan opschrijven, vervolgens kunnen anderen zich aan deze service abboneren. De persoon die de terms heeft gemaakt ontvangt dan elke maand een vast bedrag van de abonnee. De abonnee ontvangt natuurlijk iets terug voor de verleende financiële steun.

Het geld wat ik hiermee ontvang wordt gebruikt voor het kopen van meer foto's, scanner reparatie, software, professionele restauratie en inkleuring van foto's/filmpjes, digitalizeren van media wat ik niet zelf kan (8/16/35mm filmpjes).

De collecties die ik in de tussentijd heb gekocht voor digitalizatie zijn 50 glasnegatieven van 1890-1900, 390 35mm foto's gemaakt door een luftwaffe soldaat tussen 1935-1945, vele niet eerder vertoonde NASA Skylab en Gemini foto's op 70mm film. En verschillende amateur 16mm filmpjes gemaakt tussen 1910 en 1950.

Ik heb een weekje nagedacht over de patreon, wat ik terug kan doen voor geabboneerde 'Patreons'. Graag hoor ik daar jouw mening en die van andere over. Deze lijst is een brainstorm en zeker nog voor aanpassing/toevoegingen vatpaar. Ik zat te denken om 15 foto's per week digitaal te leveren.

1. Vroegtijdige toegang tot foto's (1-2 weken?)

2. Vroegtijdige toegang tot mozaieken (^)

3. Vroegtijdige toegang tot muziek video's gemaakt met foto's/filmpjes) (^)

4. Toegang tot TIFFs

5. 1 Exclusieve foto's per x-aantal publieke foto's.

6. 1 Exclusief mozaiek per 5 mozaieken.

7. Analoge afdrukken van orginele negatieven. Het lijkt mij gaaf om iets orgineels fyschiek te leveren.(Na scannen van complete collectie)
- Hoe veel afdrukken per tier en x-aantal foto's?
- Mogelijke formaten?
- Mogelijk van nitraat-film of alleen van safety? Glasnegatieven, 16mm frames een optie?
- Ik kan zelf geen afdrukken maken, en aangeziek in nooit in een darkroom ben geweest, en geen spullen/ruimte daarvoor heb, zal ik het bij iemand anders moeten doen. Ik kan tijd en spullen financieren.

De afdrukken krijgen een identificatie/datum afdruk op de achterkant om duidelijk te maken dat het om een moderne afdruk gaat.

8. Aan de hand van een aantal samples, stemmen welke collecties als eerste gescand worden, volgworde.

9. Stemmen wat voor soort thema/jaargetal gekocht moet worden als volgende projecten.

Er kunnen, net zoals bij kickstarter, een aantal 'tieren' worden gemaakt. Hoe meer je wil betalen, hoe meer voordelen je ontvangt. De genoemde aantallen kunnen hiernaar worden aangepast. De prijs voor afdrukken moet realistisch worden gehouden. Het uiteindelijke doel is niet zo zeer om geld te verdienen, maar meer om eigen  financiële inbreng te verminderen.

Graag hoor ik wat jij hier over denkt, en iets aan kan toevoegen/advies geeft.

Groetjes,
Niels

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #58 Gepost op: 11 mei 2019, 18:20:38 »
Niels,

Misschien is het beter om even een nieuw draadje hiervoor te beginnen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #59 Gepost op: 11 mei 2019, 21:39:32 »
Niels,

Misschien is het beter om even een nieuw draadje hiervoor te beginnen.
Waar kan ik die het beste maken?