Auteur Topic: Analoog vs digitaal getest.......  (gelezen 12514 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Analoog vs digitaal getest.......
« Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2015, 12:33:12 »
Tja, Charles....
Steenrijk ben je in ieder geval niet. ^D :'D

Wordt er steeds stiller van  oO

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2015, 13:30:20 »
Een amateur met een Hasselblad was toen steenrijk of gewoon een aansteller.
Wordt er steeds stiller van  oO
Voordat totale verstilling intreedt; het woordje 'toen' staat er niet toevallig. Ik ben ook niet rijk, maar ik bezit met gemak 3 maandsalarissen aan fotospullen; het is volkomen ondenkbaar dat mijn vader toen ook maar 1 maandsalaris aan fotospul zou hebben durven besteden, en anders had mijn moeder hem in slingermouwen af laten voeren.
Er was alleen een gekregen 6x9 boxcameraatje, met een zodanige kwaliteit dat we nog altijd niet weten wie wie is op de oude foto's van de vele broertjes en zusjes.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2015, 14:23:25 »
Voordat totale verstilling intreedt; het woordje 'toen' staat er niet toevallig.

En de prijs is ook niet niet relevant. Het scherpteverschil wél  :D

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline willem.m

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2015, 16:27:23 »
Met een Leica M6 (of een Zorki, misschien ::)) en goede lenzen kun je met wat zorg 30x40cm z/w foto's maken die veel mensen minstens zo mooi (en misschien wel mooier) zullen vinden als even grote prints van een Leica M Monochrom. Dat heeft minder met meetbare verschillen te maken dan met smaak. Alle reden om het bij film te houden.
Maar meetbare verschillen zijn er zeker, de Leica M legt spectaculair meer details vast in de hele toonschaal dan welke film dan ook uit een Leica M6, en dat bovendien ook nog bij ISO 3600, vrijwel zonder ruis. Rekensommen maken door lijnenparen te vermenigvuldigen en in virtuele megapixels om te zetten werkt in de praktijk niet.

Het gaat niet om de megapixels. Ik vergelijk het scheidend vermogen van film met het scheidend vermogen van de digitale camera. Vergelijkbare grootheden dus. Rekensommen zijn wat mij betreft een prima manier om er wat zinnigs over te zeggen, in tegenstelling tot smaak. Als je zegt dat er meetbare verschillen zijn in het voordeel van de Leica Monochrom ben ik wel benieuwd hoe je dat onderbouwd hebt. De omschrijving die je gebruikt: "spectaculair meer details in de hele toonschaal..", lijkt meer uit de reclamekoker van Leica te komen.

Groeten,

Willem
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2015, 22:06:08 door willem.m »

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2015, 18:20:44 »
.. ben ik wel benieuwd hoe je dat onderbouwd hebt. De omschrijving die je gebruikt: "spectaculair meer details in de hele toonschaal..", lijkt meer uit de reclamekoker van Leica te komen. Daar hebben we niet zoveel aan.
Daar heb je helemaal gelijk in, die formulering is geen onderbouwing. Meestal wordt op dit analoog foto forum niet altijd gejuichd voor teksten waarin beweerd wordt dat digitale fotografie ergens 'beter' in is. Dat zie je in dit draadje ook al. Ik heb daarom geen behoefte hier iets te bewijzen (het maakt analoog er niet minder leuk om), maar ik wil best iets minder reclametaal gebruiken (ik heb nog nooit een Leica in m'n handen gehad). Wie niet technisch geïnteresseerd is kan nu afhaken.
Het oplossend vermogen (van film of lenzen) wordt in een laboratorium gemeten d.m.v. het bepalen van de MTF (Modulation Transfer Function), oftewel het meetbare contrastverschil. Als er een foto gemaakt wordt van veel zwarte en witte lijntjes naast elkaar, kun je meten tot hoeveel van die lijntjes een lens of film nog contrastverschil kan weergeven. Dat wordt in de MTF grafiek weergegeven. Het aantal lijnparen waarbij de grafiek nul bereikt, is het oplossend vermogen van lens of film.
Daar zit een fundamenteel verschil met digitale photosites (de pixels op de sensor). Hier een grafiek van het een oplossend vermogen van verschillende films

(Afb. Dr. Carlo Kopp)

Het gaat niet om precieze cijfers, maar om het idee wat het betekent: neem de paarse lijn (Ektachrome 64), de MTF bereikt 0 bij 100 lijnparen (0% respons Spatial Frequency, cycles/mm). Het oplossend vermogen van Ektachrome 64 is dus 100 lp/mm.
Wat dat getal in de praktijk betekent, kun je zien als je de contrastoverdracht op 50% respons opzoekt (de groene horizontale lijn): dat is bij 20 lijnparen/mm. Dus al bij 20 lp/mm is er op de film nog maar 50% van het contrastverschil tussen de lijnparen over.

Een van de redenen dat de Leica M op mijn link hierboven bij 2500asa nog zulke gedetailleerde beelden geeft zit er in dat digitale photosites een contrastverschil binair kunnen opnemen en weergeven; meer detail dan er photosites zijn kan niet, maar de photosites die er zijn leveren per stuk een veel hogere detaillering dan film kan weergeven door de aard van de weergegeven curve.
Snap je de vergelijking? 8)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2015, 22:04:05 »
Het oplossend vermogen (van film of lenzen) wordt in een laboratorium gemeten d.m.v. het bepalen van de MTF (Modulation Transfer Function), oftewel het meetbare contrastverschil. Als er een foto gemaakt wordt van veel zwarte en witte lijntjes naast elkaar, kun je meten tot hoeveel van die lijntjes een lens of film nog contrastverschil kan weergeven. Dat wordt in de MTF grafiek weergegeven. Het aantal lijnparen waarbij de grafiek nul bereikt, is het oplossend vermogen van lens of film.
Daar zit een fundamenteel verschil met digitale photosites (de pixels op de sensor). Hier een grafiek van het een oplossend vermogen van verschillende films.

Wat is de MTF van mijn ogen?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2015, 22:09:34 »
Wat is de MTF van mijn ogen?
Links -5 en rechts +8? klik.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 13 juli 2015, 09:19:50 »
Zoals altijd brengt de discussie "analoog vs digitaal" niks bijzonders.
Elk heeft zijn sterke en zwakke punten (of na- en voordelen zo je wilt).
Het gaat er toch om wat je het leukste vindt om te doen, de rest is niet belangrijk
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline Jean-Luc E

• Vaste bezoeker
« Reactie #38 Gepost op: 13 juli 2015, 15:54:37 »
nog wat olie op het vuur...waarbij ik me voorlopig onthoud van enig commentaar.
Je zal het zeker al vermoeden, de  ene is digitaal en de andere op film....

freerklautenbag

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 13 juli 2015, 16:32:58 »
nog wat olie op het vuur...waarbij ik me voorlopig onthoud van enig commentaar.
Je zal het zeker al vermoeden, de  ene is digitaal en de andere op film....

Zo zie je maar. De een is niet mooier dan de ander, alleen maar anders. Ook niet echt vergelijkbaar (bijvoorbeeld de scherptediepte is anders, waardoor de één scherper oogt dan de ander.
Mijn motto: maak gewoon mooie foto's. Analoog vind ik mooi en ik probeer een zo hoog mogelijke kwaliteit te krijgen, maar uiteindelijk maakt het niet uit of je digitaal of analoog fotografeert, het is de foto die telt

Ron147

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 13 juli 2015, 16:57:16 »
uiteindelijk maakt het niet uit of je digitaal of analoog fotografeert, het is de foto die telt

.... daar ben ik het wel mee eens.
Ik fotografeer zowel analoog als digitaal en maak bewust de keuze om sommige dingen analoog en andere digitaal te fotograferen. Daarom vind ik het verschil in beeldresultaat wel degelijk relevant. Ik wil een bepaald beeld maken en de techniek moet mij daarbij ondersteunen. Daarom wil ik weten wat ik van mijn analoge en digitale spullen - lenzen, camera's, films etc. - kan verwachten.

Maar ik besef dat voor velen de lol van het analoog fotograferen juist is het "spelen" met oude analoge camera's, materialen en processen. Dan is het inderdaad irrelevant hoe het analoge eindresultaat verschilt van digitaal.
Zelf vind ik dat spelen met spullen ook best leuk, maar uiteindelijk gaat het mij toch meer om het beeld als eindresultaat. Zo heb ik onlangs mijn mooie oude mechanische kleinbeeldcamera's op non-actief gezet en vervangen door recente Canon EOS camera's boordevol electronica, omdat die toch echt praktischer zijn in het gebruik en het voor mij makkelijker maken om de beelden te produceren die ik wil.

freerklautenbag

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 13 juli 2015, 17:01:55 »
.......................Zo heb ik onlangs mijn mooie oude mechanische kleinbeeldcamera's op non-actief gezet en vervangen door recente Canon EOS camera's boordevol electronica, omdat die toch echt praktischer zijn in het gebruik en het voor mij makkelijker maken om de beelden te produceren die ik wil.

Daar kan ik me best iets bij voorstellen wanneer het om de workflow gaat en je (semi)professioneel werkt. Ik kijk er stiekem ook wel eens naar moet ik eerlijk bekennen, ondanks het feit dat ik het spul uit de jaren 70 oneindig veel mooier vind. Ik zoek nu ook naar een balans daartussen.

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
« Reactie #42 Gepost op: 13 juli 2015, 20:15:02 »
Beide manieren van werken hebben voor mij hun eigen waarde.

Digitaal voor de productie: onovertroffen.

Zilver als ik voor mezelf, op mijn eigen manier en voor mijn eigen plezier wil fotograferen. En dan ga ik echt niet met een vergrootglas naar de details zitten kijken. >:D Daarbij geldt trouwens ook dat de filmcamera's mij veel meer aanspreken dan de digitale.

Waarbij ik moet opmerken dat ik tegenwoordig – ja ik weet het: er gaat niets boven een fraaie barietprint  0:) – alles inscan. De manier van foto's kijken is wel veranderd in de loop der tijd. Wat overigens niet wil zeggen dat ik nooit meer de doka in zal gaan. Maar dat is voor later.
“When you photograph people in colour, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!” – Ted Grant

DiFiWi

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 31 augustus 2015, 15:02:53 »
leuk onderwerp alleen wel jammer dat de eerste foto's niet meer te zien zijn

topsecret-dna