Auteur Topic: Internetoplichting: er is veel veranderd!!  (gelezen 44609 keer)

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
Re: Internetoplichting: er is veel veranderd!!
« Reactie #120 Gepost op: 23 juni 2022, 16:06:31 »
Dat kan nog een lange en dure juridische procedure worden, bewijzen dat je "een" pakket hebt teruggestuurd is niet zo moeilijk, maar bewijzen dat in het pakket zat wat jij beweert dat er in zit is een tweede, de ontvanger kan beweren dat er een baksteen in zat.

Hangt er een beetje vanaf waar de bewijslast ligt. Bijde partijen kunnen niet bewijzen wat er in dat pakket gezeten heeft op dit moment. En als verkoper niet direct na aankomst van het 'neppakket' geklaagd heeft tegen koper, denk ik niet dat de rechter dit geschil beslist in het voordeel van de verkoper.
135: Canon
120: Mamiya
Een mens moet een code hebben ;)

Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), RZII, Canon AE-1Program (zwart)

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #121 Gepost op: 23 juni 2022, 16:35:34 »
Als ik al iets verkoop via eBay of marktplaats dan is bij eBay betaling alleen per Paypal en marktplaats stuur ik een betaalverzoek.
Tot nu toe is dit steeds goed gegaan. Ik geef nooit mijn bankgegevens.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #122 Gepost op: 23 juni 2022, 16:58:31 »
Kun je bij Paypal de betaling niet terugvorderen als je het niet eens bent met de levering en waar ligt de bewijslast?

Het is makkelijk te bewijzen dat je iets hebt ontvangen, maar hoe bewijs je dat je niets hebt ontvangen of een pakket zonder of verkeerde inhoud, dan moet je het pakket zo ongeveer met onafhankelijke getuigen aannemen en openen.

Bij Kodak hadden wij ooit een pallet met digitale camera's ontvangen in die dozen gingen 148 camera's (was nog geen retail) een van die dozen was leeg en er ontbraken dus ook 148 camera's, die was vermoedelijk bij het distributie bedrijf "geleegd", een van de collega's maakte een foto van die lege doos en stuurde dat naar het Kodak hoofdkantoor, natuurlijk krijgen wij gelijk bericht van "Wat wil je met die foto zeggen?"  ^D.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #123 Gepost op: 23 juni 2022, 18:49:04 »
Iemand nog geïnteresseerd in een Kodakje voor weinig? Van de vrachtwagen gevallen. ^^
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #124 Gepost op: 23 juni 2022, 19:13:00 »
Iemand nog geïnteresseerd in een Kodakje voor weinig? Van de vrachtwagen gevallen. ^^

Kodak DC215 uit 1999, 1 MP en geen USB aansluiting maar RS232 interface aansluiting.
Opslag Compact flash.

Verkoop dan gelijk een olieverf schilders set  :'D.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #125 Gepost op: 23 juni 2022, 19:53:19 »
Ooit was dat best wel wat.  Eind vorige eeuw kocht mijn werkgever een Mavica. Dat was best een heel flink bedrag nog voor een camera die discettes gebruikte, ik geloof dat er nog geen tien foto's op konden.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #126 Gepost op: 24 juni 2022, 09:18:34 »
Ja, die vroege Digicams waren best duur  :| :|

Ik herinner me nog dat ik in 1997 op de zaak af en toe een Ricoh RDC-2 mocht gebruiken maar ik moest er wel extreem voorzichtig me omspringen want hij was o zo duur !!

Resolutie een geweldige 768x576 pixels  ^D

http://camera-wiki.org/wiki/Ricoh_RDC-2

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #127 Gepost op: 24 juni 2022, 11:07:03 »
Ja, die vroege Digicams waren best duur  :| :|

Ik herinner me nog dat ik in 1997 op de zaak af en toe een Ricoh RDC-2 mocht gebruiken maar ik moest er wel extreem voorzichtig me omspringen want hij was o zo duur !!

Resolutie een geweldige 768x576 pixels  ^D

http://camera-wiki.org/wiki/Ricoh_RDC-2

Heerlijk die Ricoh, ik heb ze vroeger toen ik bij Ricoh werkte veel getest en ik heb hem nu nog steeds net als al die andere vroege Ricoh digitale camera's, ook de i700, die al op internet kon........ik heb ze allemaal bewaard die eerste Ricoh's digitaal uit een soort nostalgie....300.000 pixels en ze waren inderdaad enorm duur. Als ik me goed herinner boven de 2000 gulden in 1996.....en wat waren we trots.....ik heb ook wat exemplaren van de nooit in Europa uitgebrachte RDC-1
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #128 Gepost op: 24 juni 2022, 16:23:24 »
In het kader digitale camera's hoorde ik op school vandaag een oplichtingstruck.

Een lerares had flink wat jaren geleden een gebruikte Nikon D40x (=10,2Mp) gekocht. Na een half jaar kwam ze er achter dat de camera maar tot 6,1Mp ging, het was dus een D40 met een verkeerd type plaatje. Dat gebeurt niet per ongeluk.  Marktplaats aankoop dus garantie tot de deur.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #129 Gepost op: 24 juni 2022, 17:07:33 »
Nou na een half jaar is bij de meeste occasion handelaren ook wel de garantie verlopen, men geeft meestal maar drie maanden garantie.

Ik weet niets van Nikon camera's maar is het verschil tussen de D40 en de D40x alleen die 4,1 MP?

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #130 Gepost op: 24 juni 2022, 19:52:00 »
Voor zover ik kan zien verder alleen het typeplaatje. Als ik de beschrijvingen lees is er ook een verschil in beelden per seconde en flitssnelheid maar ik kan me voorstellen dat je het niet door hebt.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #131 Gepost op: 24 juni 2022, 20:15:44 »
Vaak zitten er meer verschillen tussen een camera en de low budget versie van diezelfde camera.

Verder als de prijs past bij de budget versie dan vind ik oplichting weer een groot woord, netjes is het natuurlijk niet.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #132 Gepost op: 8 juli 2022, 23:11:40 »
Op zich netjes van MP maar behalve dat Lotte snel bood en akkoord ging met de vraagprijs kreeg ik van haar geen vreemde voorstellen dat zij een bode met geld zou sturen.
Ook kreeg ik geen verzoek om inlogcodes door te sturen of verwijzing naar rare websites.

Maar andere adverteerders zullen misschien wel die vreemdere ervaring hebben gehad.

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #133 Gepost op: 9 juli 2022, 11:19:18 »
Afgelopen maand mei ben ik ook getild via MP, zie paar berichten terug in dit topic.
Omdat ik melding had gemaakt bij MP van oplichting had ik wel iets verwacht, minimaal een tegenbericht, gunstigste geval verwijderen van de dubieuze verkoper.

Maar er gebeurde helemaal NIETS ! Dus ik heb uiteindelijk contact opgenomen met MP en gevraagd wat zij met dit soort meldingen doen.
Antwoord : helemaal niks meneer! Indien u actie wenst kunt u het beste aangifte doen.

Dat heb ik dan ook meteen gedaan, paar uur later ontving ik bericht van de politie dat ze het bewuste account verwijderd hebben (was ook echt zo!) en de verkoper een bericht gestuurd hebben met de mededeling dat er een aangifte ligt en het verzoek om e.e.a. op correct wijze af te handelen.

Blijkbaar maakt het geen indruk bij dubieuze verkopers, want dat bericht is alweer ruim 10 dagen oud en ik heb mijn geld nog steeds niet terug.....

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #134 Gepost op: 9 juli 2022, 17:07:25 »
Marktplaats komt zelf pas in actie na of meerdere meldingen of als uit de advertentie zelf blijkt dat het om spam of oplichting gaat, dat laatste is natuurlijk lastiger aan te tonen.
Er moeten inderdaad meerdere klachten komen van verschillende personen over een adverteerder of bieder.

Het is voor MP ook lastig om een aankoop achteraf te beoordelen, als de klacht van een ontevreden klant komt terwijl de verkoper of bieder voor de rest een goede naam heeft op MP.

Ik heb normaal wel snel door als er iets niet helemaal lekker zit, maar in het geval van "Lotte" die op mijn Pentax had geboden ben ik zelf niets malafide tegengekomen, zij heeft geboden en ik ging akkoord verder niets meer gehoord behalve dan van MP.