Auteur Topic: Internetoplichting: er is veel veranderd!!  (gelezen 51555 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Internetoplichting: er is veel veranderd!!
« Reactie #135 Gepost op: 9 juli 2022, 19:57:12 »
.... zij heeft geboden en ik ging akkoord verder niets meer gehoord behalve dan van MP....

Dan kunnen ze wel heel veel mensen als dubieus aanmerken, in meer dan de helft van de gevallen als ik laptops verkoop hoor ik niets meer van de potentiele klant.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #136 Gepost op: 9 juli 2022, 20:00:09 »

Dan kunnen ze wel heel veel mensen als dubieus aanmerken, in meer dan de helft van de gevallen als ik laptops verkoop hoor ik niets meer van de potentiele klant.

Ik neem aan dat het gebaseerd was op "transacties"' met andere personen op MP. En dat ze daarna alle personen hebben ingelicht die met "Lotte" in aanraking zijn geweest.
Mijn code blijft analoog.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #137 Gepost op: 9 juli 2022, 20:20:21 »
Ik neem aan dat het gebaseerd was op "transacties"' met andere personen op MP. En dat ze daarna alle personen hebben ingelicht die met "Lotte" in aanraking zijn geweest.

Niet alleen ingelicht, MP heeft ook haar bod verwijderd en haar account gesloten.
Overigens had Lotte wel mijn Iban maar daar kan zij verder weinig mee want het is van een rekening waar geen geld op staat en waar je ook niet op kunt rood staan, ik heb die rekening speciaal aangehouden voor o.a. MP transacties.

Maar ik geef het je te doen om te beoordelen wanneer iemand malafide is, want zelfs als jij als verkoper eerlijk bent geweest maar de koper stelde de zaken veel mooier voor dan het was, dan kan die koper dus gaan klagen en zich belazerd voelen, in dat geval kan MP weinig met de klacht.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #138 Gepost op: 9 juli 2022, 22:38:25 »
Zoek maar eens naar 'Marktplaats gekkies' je komt genoeg raar volk tegen wat aanvankelijk een serieuze koper lijkt te zijn.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #139 Gepost op: 9 juli 2022, 22:53:43 »
Marktplaats gekkies zijn weer een andere categorie, niet perse oplichters maar gasten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Maar ik dacht eindelijk een serieuze bieder te hebben voor de camera, voor alle zekerheid had ik hem nog even nagelopen, nieuwe lightseals, spiegeldemper en verse batterijen voor de lichtmeter, al dat zware werk helemaal voor niets  :'(.
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2022, 23:17:02 door Fred »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #140 Gepost op: 10 juli 2022, 00:59:14 »
ik wordt zo moet van de trend om "bieden" te zeggen, maar al op voorhand te zeggen dat het een rieel bod moet zijn. Ik haak meestal af. er komt wel een andere voorbij van wat ik zoek met minder geneuzel. hoe moet ik nou raden wat de ander een rieel bod vind?? hoogste prijs op ebay misschien? die met die berg nullen?
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #141 Gepost op: 10 juli 2022, 02:02:21 »
Een reëel bod is een bod naar waarde, als het om camera's gaat weten de meeste van ons wel wat reëel is.
Een Rolleiflex voor € 300,- is een reële waarde en als iemand dan met een bod komt van € 50,-  dan is dat een onzin bieding.

Uit ervaring weet ik inmiddels dat op vaste vraagprijzen zonder de mogelijkheid van bieden of geen reactie komt of via een PM alsnog een veel te laag bod.

Door mensen de kans te geven om te bieden begint het laag en lopen de biedingen op tot de minimale verkoop prijs.

Ik verkocht een van mijn draaibankjes en had geen vraagprijs vermeld, het bankje heb ik verkocht voor € 400,- er staat nog iemand met eenzelfde draaibankje maar met een vaste verkoopprijs van € 375,- en die stond er al voor mij en hij staat er nog steeds.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #142 Gepost op: 10 juli 2022, 13:24:12 »
Bij mijn advertenties zet ik altijd een vraagprijs en een 'bieden vanaf' prijs. Dan weet de potentiële koper de waarde beter in te schatten. Variërend van "Ik ruim mijn zolder op tot, ik wil het kwijt voor een leuke prijs maar het heeft geen haast"

Er zijn dan toch bijdehandte figuren die je dan een bericht sturen met de vraag: "Wat is je laagste prijs, of wat wil je er minimaal voor hebben?" Tjsa die zul je er altijd bij hebben. Geen tijd of moeite in stoppen, dat is de ergernis niet waard.

Vaak staan er biedingen van kennissen op advertenties van een paar dagen oud, dat geeft ook vaak een goede indruk van de prijs die men er voor wil hebben.

Tenminste, dat is zoals het balletje volgensmij nu rolt.  :)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #143 Gepost op: 10 juli 2022, 20:38:14 »
maar ja. bieden naar waarde: wat is het voor mij waard. meestal hebben we het over tweedehands dingen. dan is het maar wat de gek ervoor wil geven. persoonlijk reageer ik pas na een dag op een bod als ik potentie zie. ook mail ik even als ik vragen heb. zeker als ik de verkoper niet vertrouw.  sowieso laat ik niets boven de 100 euro versturen. dan maar wat benzine er tegenaan gooien. nog altijd goedkoper dan opgelicht te worden.

maar eigenlijk koop ik geen cameraspul via mp: ik heb een betere bron in de buurt en eigenlijk niets nodig. voor audio studio apparatuur of synths ga ik wel op pad.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #144 Gepost op: 10 juli 2022, 21:50:02 »
Het ging eigenlijk om internet oplichting en niet of marktwaarden van artikelen of Marktplaats psychologie maar dit is de rubriek "Borrelpraat" en daar mag dat gelukkig  ^^.

De waarde van een artikel is een kwestie van vraag en aanbod in een ander topic is kort geleden de prijs van Lomo artikelen besproken en ook nu kan ik weer de Lubitel II als voorbeeld nemen.
In 1974 kocht ik die van mij voor Fl. 49,95 en als je ze al gebruikt tegenkwam dan was dat voor hooguit Fl. 10,- vanaf de jaren 80 raakte je ze aan de straatstenen niet kwijt, vanaf 2010 begonnen ze langzaam weer in waarde te stijgen de prijs is nu iets van € 50,-
Ebay prijzen neem ik even niet mee want daar heb ik ze al gezien voor meer dan $ 150,-

Er zijn dus gekken die nu meer voor een tweedehands betalen dan dat zij ooit nieuw kosten.

Eigenlijk net als met auto's, de 2CV was ooit een budget auto en tweedehands kon je ze al voor Fl 75,- kopen bijna rijp voor de sloop maar goed je had even een autootje, probeer nu maar eens een 2CV te kopen, zelfs bijna rijp voor de sloop zijn ze onbetaalbaar.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #145 Gepost op: 10 juli 2022, 22:16:55 »

Eigenlijk net als met auto's, de 2CV was ooit een budget auto en tweedehands kon je ze al voor Fl 75,- kopen bijna rijp voor de sloop maar goed je had even een autootje, probeer nu maar eens een 2CV te kopen, zelfs bijna rijp voor de sloop zijn ze onbetaalbaar.

Toen ik rond de 16 was, nu zo'n 15 jaar terug, gingen de Puch Maxis en Tomossen voor €50 van de hand. Daar koop je nu nog geen spatbord voor volgens mij.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #146 Gepost op: 10 juli 2022, 23:10:52 »
Toen ik rond de 16 was, nu zo'n 15 jaar terug, gingen de Puch Maxis en Tomossen voor €50 van de hand. Daar koop je nu nog geen spatbord voor volgens mij.

Dat is met alles zo, als het eenmaal zeldzaam is geworden wil iedereen het weer hebben.  Ik kocht mijn 405 in zeer goede staat verkerend met full options zeven jaar geleden voor €300,- , dat lukt nu niet meer.