Auteur Topic: Rolleicord Va  (gelezen 5173 keer)

Peter

• Gast
Rolleicord Va
« Gepost op: 8 oktober 2013, 16:46:20 »
Een verzoek van een via-via kennis: "kun jij m'n Rolleicord weer in elkaar zetten, mij lukt het niet".
Niet professioneel, geen garantie op succes en ik vind het leuk, dus lage kosten (wederdienst).

1. Zo kwam hij binnen, het blijkt een Rolleicord Va K3E type I uit 1959-1961, die heb ik zelf niet, dus dat is nog leuker:

2. Eerste observatie: ik mis een stangetje? Van het zilverkleurige afstandstangetje horen er 2 te zijn, na beter zoeken bleek die nogal hardnekkig in het spiegelhuis vast te zitten?? Een messing ringetje zat niet in de plastic boterhamtrommel, maar lag op de bodem in de verzenddoos.

3. De pogingen van 1 van de eerdere eigenaren hebben veel sporen nagelaten en verduidelijken waarom het niet gelukt is.

4. Het flink beschadigde kunststof matglas had niet alleen een frituuraanslag, maar is ook vastgezet met houten frutsels, ipv met de spanveertjes. Te zien is dat hij weer bijna in elkaar zit.

Hij zit met enige moeite en diverse pogingen weer in elkaar, maar de sluiter blijkt helaas niet in orde. De Va heeft gekoppelde sluitertijd- en diafragma-hendels, als je die geforceerd apart probeert te bewegen gaat alles stuk. Je moet de rechter hendel indrukken om ze onafhankelijk te bewegen. Ik vermoed dat dit 1 van de oorzaken is, naast gebruikelijke slijtage en vuilophoping. Hij doet het wel, maar met haperingen.
De beschadigde zoekerlensring zorgde ervoor dat justeren op de opnamelens enige moeite kostte.

Offline amouri

• Analoog liefhebber
    • amouri fotografie
Re: Rolleicord Va
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2013, 17:10:41 »
Respect Peter !
Groet, Robert      ,die altijd een camera bij zich draagt.
|24x36|60x60|60x70|
| People matter | | | siplaubel op flickr |

jobbie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2013, 17:15:03 »
Jeetje, een heel eervolle taak om de Rollei weer in elkaar te zetten.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2013, 19:42:16 »
Complimenten
Gr. Joop

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2013, 20:48:38 »
Peter ik doe het je niet na...knap werk!
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2013, 00:04:30 »
Mooi dat het je toch gelukt is om alles weer enigszins fatsoenlijk in elkaar te krijgen. Ik verbaas me er wel altijd weer over wat mensen allemaal wel niet uithalen met dit soort camera's zonder zich een beetje te verdiepen in de constructie.

Ga je nog een poging doen om de sluiter nog wat beter te krijgen?

Rolleicords zijn leuke camera's om aan te sleutelen; de constructie is relatief simpel zelfs bij de latere modellen.

Jon

Peter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2013, 00:25:47 »
Ga je nog een poging doen om de sluiter nog wat beter te krijgen?
Rolleicords zijn leuke camera's om aan te sleutelen; de constructie is relatief simpel zelfs bij de latere modellen.
Uiteraard doe ik pogingen, maar ik ga de sluiter niet uit elkaar halen, het is mijn camera niet en ik heb de vaardigheid en spullen niet om succes te verzekeren. Ik heb hem met wat druppeltjes wasbenzine en veel ontspannen alweer wat soepeler gekregen, maar veel verder ga ik niet.
Zo gemakkelijk was dat in elkaar steken ook weer niet, ik had wel een aantal pogingen nodig voordat diafragma- en sluiterring-pennen in de juiste nokken vielen, en ook de frontplaat liet zich niet zomaar om de sluiterhendel plooien. Maar het was zeer leerzaam.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2013, 00:38:24 »
Zo gemakkelijk was dat in elkaar steken ook weer niet, ik had wel een aantal pogingen nodig voordat diafragma- en sluiterring-pennen in de juiste nokken vielen,

Ja daar had ik bij mijn Vb ook al last van. Kan wel eens frustrerend zijn.

en ook de frontplaat liet zich niet zomaar om de sluiterhendel plooien. Maar het was zeer leerzaam.

Daar moest ik eerst ook even achter komen maar er is wel een trucje voor; je moet eigenlijk de eerste frontplaat (die langs de buitenlant loopt) er los op leggen en dan de tweede over de sluiterhendel heen halen. Niet eerst de eerste vastschroeven; doordat deze los ligt krijg je wat meer "werkruimte".  Werkte bij mij in ieder geval wel.

Jon

Online hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2013, 12:44:42 »
Kan me levendig voorstellen wat je allemaal hebt doorgemaakt. Zo'n projectje heb ik ook eens gehad.
Een Rolleiflex T in bouwpakket versie :

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Peter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2013, 13:09:29 »
Zo'n projectje heb ik ook eens gehad.
Een Rolleiflex T in bouwpakket versie :
En dat heb ik met open mond  :o stap voor stap op Flickr gevolgd, Hans. En veel van geleerd.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2013, 13:40:53 »
En dat heb ik met open mond  :o stap voor stap op Flickr gevolgd, Hans. En veel van geleerd.

Die moet ik ook eens gaan bekijken. De T (en modellen C-F) heb ik nog nooit openschroefd.

Voor mij is vaak het filmtransportsysteem het grootste probleem. Zelfs met een oude Standard heb ik hiermee meer moeite gehad dan met sluiter, lens en spiegel.

Jon

Online hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2013, 16:45:38 »

Ik ook  :D
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/