De Fototas > Lichtmeters

Hoe meet je nou goed licht?

<< < (2/9) > >>

zenzabronicus:
Ik heb ooit eens een grijskaart gekocht en als ik er aan denk....  >:D  gebruik ik die.

MPost:
(even een topic omhoog halen)

Juist ja, hoe meet je nou goed licht? Ik als jongere ben opgegroeid met de digitale dslr, en lichtmeten was iets wat je met die camera deed. Nu ben ik van plan om analoog landschappen te gaan fotograferen,
en hoe meet je nu goed licht?

Ik ben er al achter dat de reflecterende lichtmeetmethode de meest gebruikte is bij landschapsfotografie, maar hoe gebruik je je lichtmeter dan? Gebruik je dat witte bolletje nu wel of is dat puur voor studiofotografie? En waar richt je je meter dan op? Op youtube staan wel filmpjes, maar daar gebruiken ze allemaal dure meters en meten ze de lichtste partijen, slaan dan het gemeten diafragma en sluitertijd op, meten dan de donkerste partijen en de meter maakt een berekening van sluitertijd en diafragma. Maar goed, ik heb slechts een 'simpele' Sekonic 318b en die slaat dacht ik niets op ^^. Misschien moet ik ook donker/licht meten, de waardes opschrijven en dan het midden kiezen?

Ik ben al druk aan het zoeken naar het boek Basisboek Lichtmeten, maar hopelijk kunnen jullie deze digitale jongen ook al een eindje op weg helpen :)

henkvanzuylen:
Opvallend licht meten gebruik ik voor landschappen (dus met het bolletje er voor).
Sommige meten het met een spotmeter volgens het zonesysteem, maar dan moet je wel een echte spotmeter hebben en de zones goed kunnen interpreteren.

Henk

Hocir:
Ik ben nogal een ongeduldig mannetje, dus ik denk daar nooit te veel over na. Ga er maar vanuit dat ik (met lichtmeter vanuit de camera zelf) richt op het donkerste en op het lichtste gebied, en van de resultaten uit die metingen (zo ongeveer) het gemiddelde neem.

Uiteraard is het ook van belang wat ik op de foto wil zetten. Soms wil ik hard contrast, veel schaduw en zonlicht, soms wil ik juist het gehele beeld in milde grijstonen vangen.

Flipperkoning:
Er zijn vele wegen die naar Rome wijzen.
Ga je veel landschappen doen, dan is 1gr spotmeter eigenlijk onmisbaar.
Voor gewoon af en toe een landschap en straat kan je opvallend licht meten door in hetzelfde licht als je onderwerp te staan en dan naar de zon toe richten en meten.

Verder is het basisboek lichtmeten van Mich Buschman erg helder in uitleg.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie