De Fototas > Lichtmeters

Hoe meet je nou goed licht?

<< < (6/9) > >>

Peter:

--- Citaat van: HoodedOne op 19 december 2012, 13:06:15 ---Ik ga je niet tegenspreken, want daarvoor weet ik er te weinig van af.
Maar dit is mijn bron ( de video onderaan is ook interessant)
http://matmarrash.com/blog/2012/9/19/shadows-on-zone-iv

--- Einde van citaat ---
Je moet doen wat voor jou werkt. Het nog eenvoudiger werkende advies om een digitale camera als lichtmeter te gebruiken heb ik hier zelf gegeven (dan kan je meteen zien wat het geworden is, maar dat vond een enkeling voor dit forum te ver gaan). Mij leek het leuk om n.a.v. de vraag van MPost van vandaag bij te dragen aan het vergroten van het inzicht in de principes van lichtmeting, terwijl dat ongetwijfeld omzeild kan worden met een simpeler praktijkmethode.

Edit: ik heb inmiddels de video bekeken; wat deze man uitlegt, is dat als je schaduwen fotografeert, en je belicht zone 3 als zone 3, dan loop je het risico in de teen ('toe') van de kromme te belanden, waar je weinig toonscheiding overhoudt als je gaat afdrukken. Zijn advies is om bij het fotograferen van schaduwen, zone 3 als zone 4 te belichten, zodat je de belichting naar het steilere deel van de kromme trekt, en meer toonscheiding krijgt. Het is dus een specifieke toepassing bij een bepaald onderwerp.

Fotohuis:

--- Citaat ---blijf bij je camera, film en ontwikkelaar ,dan komen de resultaten vanzelf.
--- Einde van citaat ---

Een heel goed advies.

Alhoewel bij een moderne film camera de toleratie's vrij klein zijn zodat bij het wisselen hier weinig afwijking te verwachten zou moeten zijn.

Ga je rommelen met veel verschillende z/w films en een eindeloos rijtje ontwikkelaars en heb je geen densitometer dan kom je vanzelf om in het aantal variabelen en zul je nooit een goed resultaat krijgen.
Ik werk zelf met een drie-tal z/w ontwikkelaars en één C41 type met een densitometer en doe dan ook nog vaak meetwerk voor sommige fabrikanten.

Flipperkoning:
Peter je meet met meerdere lichtbronnen altijd vanuit je hoofdlicht en past de accenten aan.
Draai maar met een lichtbron om je onerwerp heen en meet naar de camera, zal zien dat je steeds meer je diafragma moet openen, terwijl je model nog steeds dezelfde hoeveelheid licht krijgt en je dus die delen gaat over belichten.

Peter:

--- Citaat van: Flipperkoning op 19 december 2012, 15:36:38 ---Draai maar met een lichtbron om je onerwerp heen en meet naar de camera, zal zien dat je steeds meer je diafragma moet openen,

--- Einde van citaat ---
Hetgeen aantoont dat de belichting van het onderwerp verandert met het draaien van de lichtbron, terwijl je nooit verschil meet zolang je de meter naar de lamp blijft wijzen.
Maar goed, ik laat het hierbij, ook hier geldt: als die methode voor jou (beter) werkt moet je het zo doen, ik ben geen dominee  0:).

Flipperkoning:
Ik zie dat ik het niet juist geformuleerd heb, je model en licht blijven op dezelfde plek en jij draait met je lichtmeter en camera om het model. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie