De Fototas > Lichtmeters

Hoe meet je nou goed licht?

<< < (5/9) > >>

Peter:

--- Citaat van: HoodedOne op 19 december 2012, 12:28:46 ---De meest eenvoudige meet-regel die ik ben tegengekomen is:

Meet de donkerste schaduw waar je nog detail wilt hebben. En dan 1 stop onderbelichten.

Voor de zone-systeem liefhebbers. Je plaatst je donkerste partijen dan in zone 4 (N-1).
Ik geloof dat dit alleen werkt met negatief film.

--- Einde van citaat ---
Als je zone 4 als donkerste partij met details kiest, krijg je een erg klein contrast. Zone 5 (middengrijs) wordt dan zwart + 1 stop, dan hou je kennelijk van erg donkere foto's. Ook tussen zone 1 en 2 zit naar mijn smaak zichtbaar verschil.

Fotohuis:

--- Citaat ---Dit vind ik juist interessant!
--- Einde van citaat ---

Bij deze dan:



Linker tabel (Negatief-dichtheid):
Zone 5 (V) :  0,72-0,76 log D. (Grijskaart)
Zone 6 (VI): 0,90-0,94 log D. (Huidtoon)

Bij het afdrukken zou je theoretisch bij gradatie 2-2,5 optimaal zijn, bij het gebruik van een condensor vergroter (wat harder licht) bij een omvang dichtheid 0,95-1,04 log D (iso R-100) van je negatief. Je basis sluier moet je hierbij voor aftrekken, dus daarom "nul" je de densitometer op het begin of tussen de negatieven door van de film strip. De basis-sluier bij heldere Polyester dragers is zo'n 0,03-0,05 log D. Bij Grijze Tri-acetaat negatieven (o.a. Ilford),  vaak tussen  0,1-0,2 log D. Hierdoor verlies je dus een klein beetje dynamisch bereik van de film.
Daarna meet je het negatief.

Bij een diffuusvergroter (geeft zachter licht) kun je in dichtheid wel een stap omhoog. Afdrukken bij 2,5 ligt dan tussen 1,05 - 1,14 log D. Vandaar dat als je met een Diffuus vergroter systeem gaat afdrukken je negatieven iets contrastrijker, lees hogere log D (Gamma van het negatief) mogen zijn.

Ga je afdrukken met een Split Grade systeem of mbv. een z/w analyser (hier FEM-Kunze) dan moet deze hierop geijkt zijn. Een Heiland Split Grade systeem is in de bijbehorende software voor-geijkt, terwijl bij de FEM-Kunze en alle andere z/w analysers een testnegatief bij zit voor hierop in te ijken.

Werk je met een densitometer (in doorzicht) dan meet je de uiterste van het bijbehorende negatief en wordt a.h.v. de bijbehorende tabel vertaald naar de gradatie die je dan nodig hebt.

Uitersten moet je vermijden dus je moet zorgen dat je negatief in doorzicht met aftrek van de basissluier tussen de 0,95-1,14 log D ligt bij een condensor systeem (gradatie 2-2,5) en ca. 1,05-1,24 log D bij een diffuus vergroter systeem.
Vroeger kon je dan met een gradatie NORMAAL vergrotingspapier alles afdrukken binnen het dynamisch bereik van film en fotopapier.

Als je nu denkt dat met het moderne MG (Multi Grade of Variabel Contrast papier) papier het allemaal niet meer uitmaakt dan zit je verkeerd. Je kunt nu welliswaar gemakkelijker je gradatie aanpassen maar waar in een negatief onvoldoende informatie zit doordat het te dun of veel te dik is, kun je zelfs met een geavanceerd systeem als Split Grade de zaak niet meer redden. Je moet dus gewoon zorgen dat de kopieëromvang van je negatief rond de R-100 (R-110, diffuus)  ligt. Uitersten van 00 en 5 moet je dus ten aller tijden vermijden.
Veel vergrotings systemen halen bovendien de filterwaardes van 00 en 5 niet. Veel dichroïtische vergrotingssystemen beginnen bij 0 en eindigen bij 4 1/2.

Het interessante van een Split Grade systeem is het grote bereik: 00-5, voorgeijkt zijn, geen last van korte belichtingstijden die niet reproduceerbaar zijn ivm het aan en afgloeien van de lamp. Inzinken van fiber/bariet papier is meegecorrigeerd. En een vrije keuze van gedeeltelijk doordrukken en tegenhouden in elke gewenste gradatie.
Daarnaast meet het systeem in 1 meting zowel contrast als belichtingstijd. Dat je hierdoor met tevens de hierboven genoemde optie's heel veel tijd en vergrotingspapier bespaard zal nu duidelijk zijn.
Split Grade is nu ook beschikbaar als koudlichtkop (LED) met een vrijwel onbegrensde levensduur van de lichtbronnen. Rode LED's zijn ingebouwd voor de vervanging van het Rood filter bij de vergroter. Bovendien is de warmte afgifte minimaal zodat de negatieven t.o.v. een b.v. 250W vergroter altijd vlak blijven liggen door een fractie van de warmte ontwikkeling.







Peter:

--- Citaat van: Fotohuis op 19 december 2012, 11:46:31 ---Om het nog iets moeilijker te maken:
Die Grijskaart van 18% reflectie die je meet kun je ook meenemen bij een opname.
Ik stop nu maar even want anders ben ik bang dat de meeste forenten het spoor anders bijster gaan raken.  ;)

--- Einde van citaat ---
Densitometers en D-logaritmes zullen voor de gemiddelde amateur inderdaad weinig bijdragen, maar het meenemen van een grijskaart is een zeer nuttige tip. Een beetje omslachtig in het begin, maar zeer geschikt voor bewust worden van lichtmeten, en je kunt leren inschatten welke delen uit een scène ongeveer overeenkomen met de reflectie van de grijskaart. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat groen gras of bepaalde gemetselde muren er vaak heel dichtbij komen, en hoe je dat als middengrijs kunt leren gebruiken.

HoodedOne:

--- Citaat van: Peter op 19 december 2012, 12:36:28 ---Als je zone 4 als donkerste partij met details kiest, krijg je een erg klein contrast. Zone 5 (middengrijs) wordt dan zwart + 1 stop, dan hou je kennelijk van erg donkere foto's. Ook tussen zone 1 en 2 zit naar mijn smaak zichtbaar verschil.

--- Einde van citaat ---

Ik ga je niet tegenspreken, want daarvoor weet ik er te weinig van af.

Maar dit is mijn bron ( de video onderaan is ook interessant)
http://matmarrash.com/blog/2012/9/19/shadows-on-zone-iv

Schotc:
Ga ook een duit in het zakje doen.

Licht meten heeft geen zin ,als je ,de camera ,film en ontwikkelaar niet kent.
Je niet consequent meet .

Zwart wit een beetje meer belichten kan geen kwaad ,het is handig als je van tevoren weet wat je goed belicht op de foto wilt hebben.
Bij grote contrasten het zelfde verhaal ,en de keuze neem ik de foto wel of niet.

Fotografeer zelf met alle toestellen op,diafragma voorkeuze , dus heb altijd deze twee regels in het achterhoofd.
Zwarte achtergrond ,sluiter blijf langer open.
Witte achtergrond,sluiter gaat sneller dicht.

Verder een kwestie van blijf bij je camera, film en ontwikkelaar ,dan komen de resultaten vanzelf.

Bas


 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie