De Fototas > Lichtmeters

Gossen Polysix Electronic 2

(1/1)

Jonnie88:
Heeft er hier iemand ervaring met een Gossen Polysix Electronic 2? Er staat momenteel eentje op Markplaats vandaar mijn interesse.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een iets nauwkeurigere lichtmeter dan mijn Sekonic Auto Lumi en dan niet zozeer omdat deze niet meer werkt maar de meethoek is erg groot en ik moet altijd de lucht nogal afschermen.

De Gossen heeft drie meethoeken en een "elektronische" aflezing en gebruikt ook nog gewone AA batterijen. Er zit zelfs een klein zoekertje in zodat je precies ziet waar je op meet.

Ze zijn echter wel vrij oud en ook lijken ze me nogal groot.

Jon

Peter:
Ik ken hem niet; wat ik ervan weet is dat de indicatie met de twee LEDjes mij niet zo aanspreekt. Ik vind het prettig van mijn Lunasix F dat de *analoge* naald niet alleen in de 'correcte' positie in het midden, maar juist ook de beweging en de positie op andere punten van de schaal informatie geven over het licht (tot +/- 3 stops) in delen van een scene.
Verschillende meethoeken lijken me dan weer wel prettig, dat kan bij de andere Gossen-typen met een voorzetstukje dat 2e hands vaak duurder is dan de meter.

op film:
Ik heb hem gebruikt, mijn vader heeft er eentje. Ja, hij is fors maar werkt goed/nauwkeurig. Zoals Peter schrijft, de lichtbalans met de ledjes is........... mmm, ja niet mijn ding.
Zelf ben ik in het bezit van een Gossen Sixtomat Digital en die bevalt mij erg goed. Kijk hier maar http://www.gossen-photo.de/english/foto_p_sixtomat.php

Maar daar mis je de zoeker, voor mij geen bezwaar omdat ik bij voorkeur opvallend licht meet.

Leendert

Peter:

--- Citaat van: rolfilmrb67 op 24 juli 2013, 08:22:41 ---..kun je gelijk de belichtingstijd aflezen, bij de Lunasix moet je eerst nog de lichtwaarden schaal aflezen en dit overbrengen op de ronde schaal..

--- Einde van citaat ---
Nee hoor, en ik betwijfel of er een (integrale) lichtmeter is waarbij dat nodig is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie