Auteur Topic: Leica Mini 3 vs Leica Mini Zoom vs Minolta XG1  (gelezen 6570 keer)

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
Leica Mini 3 vs Leica Mini Zoom vs Minolta XG1
« Gepost op: 23 mei 2013, 21:29:55 »
Op de regenachtige afgelopen vrijdag ben ik er op uit gegaan met 3 camera's en ik heb enorm genoten.
Mijn oude Minolta en ik zijn weer onafscheidelijk en dit was zijn eerste rolletje na onze hereniging. De Mini Leicas had ik pas binnen en  die wilde ik graag eens uittesten. Ik ben onderweg steeds meer ongeveer dezelfde foto's gaan maken. De Leica's hebben dezelfde film: Dixons 200 ASA verlopen op 1/2005.  In de Minolta stak een verse FujiColor Pro 400H wat een fijne film blijkt voor dit weer. Een oneerlijke vergelijking dus met de Minolta maar ik ging ook niet op pad om die camera te vergelijken met de Leica's. Zie het maar als een soort referentie foto's. Op de Minolta zat de hele dag de 50mm 1:1.7. De eend heb ik niet met de Minolta gefotografeerd.
Alles is gescand met de plustek OpticFilm 7200. Ik heb er nog veel meer in te scannen want eigenlijk was alles wel gelukt, maar ik word een beetje moe van de kuren van die scanner. Soms geeft ie een gele band zichtbaar aan de bovenkant van sommige foto's en soms doet hij dat niet. En het duurt ook allemaal wat lang. Ik heb de foto's bij het ontwikkelen ook op cd laten zetten maar die scans waren helemaal verschrikkelijk slecht: lage resolutie en enorm korrelig met witte puntjes.
De mini zoom en mini 3 zijn beiden zeer eenvoudig in de bediening. Beiden hebben een wat trage en luidruchtige auto focus. Geen instelbare focus. Automatische flitser (instelbaar) die van de Zoom is wat groter. De zoom heeft een automatische lensdop wat fijn is met regenachtig weer. Hij is ook groter van afmetingen en ligt daardoor beter in mijn hand en heeft mijn voorkeur. Tot zo ver de "made in Japan Leica" "mini test".

1a. Leica Mini 3

1b. Leica Mini Zoom

1c. Minolta XG1

2a. Leica Mini 3

2b. Leica Mini Zoom

2c. Minolta XG1

3a. Leica Mini 3

3b. Leica Mini Zoom

4a. Leica Mini 3

4b. Leica Mini Zoom

4c. Minolta XG1

5a. Leica Mini 3

5b. Leica Mini Zoom

5c. Minolta XG1

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
Re: Leica Mini 3 vs Leica Mini Zoom vs Minolta XG1
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2013, 22:06:26 »
Leica Mini Zoom meenemen en de rest thuis laten.
Of als reserve de Leica Mini 3 mee.

Zelf 2 van die Zoom Leica's versleten, mee gezoomde stroomkabeltje

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Deva

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2013, 22:24:41 »
Leica Mini Zoom meenemen en de rest thuis laten.
Of als reserve de Leica Mini 3 mee.

+1

tookaphotoof

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2013, 23:08:16 »
Als ik de foto's zie, zou ik idd de Mini Zoom gebruiken en de rest gewoon verkopen.  :D

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • genster.nl
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2013, 05:59:54 »
Alles is al gezegd  :)
Antwerpen is best fotogeniek  :)

René_M

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2013, 07:04:01 »
Tja, smaken verschillen, afgezien van foto 4c (bewegingsonscherpte) is de algehele kwaliteitsindruk van het beeld van de XG1 verreweg superieur aan dat van de Leica's.....  je zou de foto's moeten laten beoordelen zonder de naam Leica erbij....

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2013, 07:38:48 »
Tja, smaken verschillen, afgezien van foto 4c (bewegingsonscherpte) is de algehele kwaliteitsindruk van het beeld van de XG1 verreweg superieur aan dat van de Leica's.....  je zou de foto's moeten laten beoordelen zonder de naam Leica erbij....
Precies de spiegelreflex hoort eigenlijk ook niet in een vergelijking met compact camera's. Met de XG1 moet ik zelf focussen en als ik dat niet goed doe is het onscherp. Maar ik kan bv. ook spelen met sluitertijden en scherptediepte wat bij de compactjes onmogelijk is. Om over verschillende lenzen en andere mogelijkheden nog maar te zwijgen. Deze compactjes zijn de naam Leica waarschijnlijk niet geheel waardig maar hij staat er wel op. Maar wat is een merknaam. De beste Leica was toch een Minolta CLE? (auw nu trap ik op een paar tenen).
Nee deze XG1 mag nooit meer weg ( zie: http://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,5716.0.html ) en de Leica's ga ik nog eens aan de tand voelen met zwart-wit. Ze zijn wel handig maar dat zijn mijn Olympus mju's ook.

René_M

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2013, 07:59:21 »
@Beveland: helemaal mee eens, de XG1 geeft je creatieve mogelijkheden, je hebt invloed op je eindresultaat. De Leicaatjes flitsen zelfs in de buitenlucht, de foto wordt vlak. Randscherpte is niet gelijk aan centrum-scherpte en dergelijke, maar een compact is altijd een compromis, ook bij Leica. Die zou ik om die reden ook nooit verkiezen boven een slr, ook al staat er Leica op....

En inderdaad, een aantal Leica produkten komen bij Minolta vandaan, en veel compacte Leica's (zoals deze??) zijn made in Japan. Die komen uit de fabriek van Panasonic. Op het L-forum staan zelfs vergelijkingen tussen Leica's en hun Pana-kloon......
Ik weet niet of deze specifieke modellen van Pana zijn, maar dat ze er zijn is zeker.

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2013, 08:04:18 »
Ik weet niet of deze specifieke modellen van Pana zijn, maar dat ze er zijn is zeker.
Ze zijn in ieder geval made in Japan. Over het ontwerp weet ik niets.

tookaphotoof

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2013, 08:58:09 »
Al was het een Olympus Trip. Ik ga er vanuit dat de foto's onbewerkt zijn, anders is het geen test. War voor mij dan het belangrijkste is, zijn de kleuren en de sfeer. Meer nog dan de scherpte.
Van alle genoemde toestellen wist ik niet eens hoe ze eruit zagen en watvoor soort camera's het waren.

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2013, 14:21:08 »
Is je Minolta XG1 nog wel helemaal fris.
Zie wat strepen op de foto's,

Bas 
_.Het Kwartje is Gevallen._

René_M

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2013, 16:50:05 »
Inderdaad... hij trekt wat krassen in je film....

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2013, 17:31:10 »
Zit inderdaad op vrijwel het hele rolletje. Ik ga morgen een tweede rolletje laten ontwikkelen we zullen zien.

Offline JohnnieS

• Analoog liefhebber
  • Analoog is toch het mooist, kiek noe
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2013, 10:33:14 »
toch een mooie Fotoserie heb je ermee gemaakt :)

Sluiterteit

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2016, 17:40:38 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Leica's, als ik ze op marktplaats voorbij zie komen, onwijs overpriced vind. Maar nu ik deze foto's heb gezien zie je toch duidelijk waarom ze een prijsje hebben. Ondanks dat de fotograaf het werk moet doen, prachtige foto's!