Auteur Topic: Dacora Digna testje  (gelezen 3202 keer)

Offline cootje1

• Analoog liefhebber
  • Hij kwam, hij zag.................en nam een foto
Dacora Digna testje
« Gepost op: 16 mei 2013, 13:21:44 »
Van de week kwam mijn vrouw thuis met een Dacora Digna, een redelijk kleine 6x6 camera met een uitschuifbare lens.
Deze dus...

Ik hem hem snel een beetje schoongemaakt, rolletje erin en uitproberen maar. Hij heeft volgens mij een Pronto Vario sluiter met de volgende sluitertijden B, 1/25, 1/75 en 1/200 en het diafragma gaat van 4,5 tot 22. Het lensje dat erin zit is een 75mm. anastigmat van Sabita, een merk waar ik nog nooit van heb gehoord.
De sluiter span je door middel van een hendeltje op de bovenkant van de lens zoals bijvoorbeeld ook bij een Lubitel, om af te drukken moet je de knop bovenop de kamera indrukken, dat is een soort ontgrendeling en vervolgens de ontspanknop vooraan de lens. Hierdoordoor heb je volgens mij al snel bewegingsonscherpte bij de lagere sluitertijden. Scherpstellen doe je door de afstand in te schatten, dit is voor mij in ieder geval even wennen zoals je op de foto's wel kunt zien. De belichting moet je ook schatten met Sunny16 of een meter gebruiken, in dit geval heb ik geprobeert te schatten.

Tja afstand schatten is lastig(met schaduw) , f8, 1/75

Dit lijkt er al meer op, f11, 1/75

De voortuin, f11, 1/75

Alles was geschoten met Fomapan100, ontwikkeld in Xtol 1+1 op 20 graden. Ik denk dat je met deze camera eigenlijk een snelle film moet hebben omdat je snel bewegingsonscherpte hebt of met een statief en een draadontspanner werken, verder heb je veel onscherpte bij de randen, of dit te maken heeft met het type lens weet ik niet, ik vind het soms wel iets hebben.
Ik denk zelf dat je gewone overzichtskiekjes wel kunt maken met dit toestel maar het heeft wel een beetje een Lomo-gehalte, ik zal binnenkort nog wat foto's maken met statief en draadontspanner of als het wat zonniger is, wordt vervolgd.....
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2013, 13:26:18 door cootje1 »
met vriendelijke groet Marc
Rolleiflex SL35:Kodak Gold 200 Pentax MX: Foma100
Pentax MEsuper: Kodacolor VR Plus200 
Lowbudget1:Foma100 Pentax6x7:Fuji NPH400

Peter

• Gast
Re: Dacora Digna testje
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2013, 13:35:35 »
De typische randonscherpte van het meniscuslensje doet nostalgisch aan, in combinatie met de fraaie middenscherpte en contrast doet dat het bij sommige onderwerpen best goed.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2013, 14:29:58 »
Foto's zijn eigenlijk zo slecht nog niet.

Als je nou de koppeling tussen de ontspanknop en de sluiter weghaalt en de lens eruit haalt zou je hier een zoom-pinhole van kunnen maken  :D

Jon

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2013, 17:46:36 »
Camera doet het ,onscherpte bij volle opening hoort er helemaal bij.
Scherpte valt met niet tegen ,een echte point-and-shoot camera zal het wel niet worden.

Xtol doet het goed met Fomapan zo te zien.
Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Dries

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2015, 10:40:21 »
Ziet er erg goed uit voor zo'n simpel camera.

Dries

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2015, 00:33:26 »
Ik vind de manier van ontspannen een beetje vreemd over komen, je hoort namelijk gewoon
met de knop boven op de body te kunnen afdrukken. Ik heb ook eens zitten zoeken op afbeeldingen
van de Digna en geen enkele heeft die ontspan handel op de lens zitten. Het lijkt er een beetje op
dat er een andere sluiter is opgezet. De sluiter hoort vanaf de ontspanknop via een stangetje door de
uitschuifbare buis bediend te worden. Blijft dit mechanisme misschien ergens hangen of is het stuk of
verbogen ? Of werkt het niet met deze sluiter. De lens die jij hebt werd ook niet genoemd.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline cootje1

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2015, 11:20:23 »
@Erwin, als ik de knop bovenop het toestel indruk ontgrendel ik de sluiter alleen ,ik moet vervolgens de sluiter zelf vooraan indrukken.

Offline cootje1

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2015, 11:23:15 »
@Erwin, door je verhaal heb ik het toestel nog eens zitten bekijken en ontdekt waar het euvel zat, er zaten 2 hendeltjes verkeerd waardoor de ontspan-knop niet functioneerde maar nu werkt het weer zoals het hoort. Ik ben weer blij :D

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2015, 17:31:43 »
@Erwin, door je verhaal heb ik het toestel nog eens zitten bekijken en ontdekt waar het euvel zat, er zaten 2 hendeltjes verkeerd waardoor de ontspan-knop niet functioneerde maar nu werkt het weer zoals het hoort. Ik ben weer blij :D
Altijd goed om te horen. :D
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2015, 00:16:21 »
De foto's vallen helemaal niet tegen en die randonscherpte is aandoenlijk prettig  ^^
Hoort een beetje bij de tijd waarin dergelijke camera's gemaakt werden.
Ik zou er een statiefje en een draadontspanner bij zoeken dan weet je zeker dat je van eventuele bewegingsonscherpte af bent.
't Is al gezegd dat het niet zo snel een 'point en shoot' camera zal worden.
Leuk ding.

En die Fomapan/Xtol combi doet het erg lekker zo te zien. De foto van het terras in de voortuin heeft erugh lekker contrast voor een foto zo in de schaduw  :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

topsecret-dna