Auteur Topic: hoe scannen jullie je negatieven?  (gelezen 61950 keer)

Offline sebastiaankop

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: hoe scannen jullie je negatieven?
« Reactie #60 Gepost op: 12 november 2013, 18:17:07 »
Met een coolscan V en het programma vuescan.
Groeten,

Sebastiaan.

Aperture science

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 1 december 2013, 11:41:24 »
Goede tip eMWee ga ik zeker onthouden.

Offline op film

• Vaste bezoeker
« Reactie #62 Gepost op: 1 december 2013, 12:16:30 »
Tja, een open deur, maar in de doka doen ze het ook goed die Swiffers.
Voor dat ik ga afdrukken, dweil over de vloer, harde oppervlakken afnemen met een vochtige doek en de negatiefmaskers met een Swiffer. Voor dat ik negatieven afdruk/scan neem ik ze even af met een Kinetronics anti-static brush.

Is een kwarweitje van niks en het loont de moeite.

Leendert.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #63 Gepost op: 1 december 2013, 14:04:00 »
Citaat
Tja, een open deur, maar in de doka doen ze het ook goed die Swiffers.
Voor dat ik ga afdrukken, dweil over de vloer, harde oppervlakken afnemen met een vochtige doek en de negatiefmaskers met een Swiffer. Voor dat ik negatieven afdruk/scan neem ik ze even af met een Kinetronics anti-static brush.

+1

.... en daarna zo min mogelijk handelingen met de negatieven ivm. het weer statisch opladen.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline amouri

• Analoog liefhebber
    • amouri fotografie
« Reactie #64 Gepost op: 1 december 2013, 14:09:45 »
Dus als ik het goed begrijp werkt die Kinetronics anti-static brush echt  (?)
Groet, Robert      ,die altijd een camera bij zich draagt.
|24x36|60x60|60x70|
| People matter | | | siplaubel op flickr |

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #65 Gepost op: 1 december 2013, 14:28:04 »
Ik heb een vergelijkend systeem van Durst. Maar de orginele Kinetronics werkt erg goed. Nu moet je, als er helemaal geen stof op je negatieven zit geen extra handelingen meer doen.

Het probleem met stof krijg je als je een contactafdruk gaat maken en een glasplaat op de negatieven gaat leggen. Of gaat schuiven in de negatiefhouder van je vergroter, extra lastig als daar glas-AN glas in zit. Derhalve contact ik door de transparant negatiefhoesjes heen met een glasplaat om het vlak te houden en geen stof op de negatieven te krijgen. Maar dat werkt dus niet als je de negatieven in een Pergamijn blad hebt zitten.
En bij 35mm (24x36mm) en 6x4,5 (56mmx41,5mm) met een glasloze masker van metaal.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline amouri

• Analoog liefhebber
    • amouri fotografie
« Reactie #66 Gepost op: 1 december 2013, 14:39:30 »
Ik gebruik perslucht en geen houders met glas. Het stof reduceren is een eeuwige strijd. Maar elke zinnige aanvulling neem ik mee, dus bedankt voor de aanvulling.
Groet, Robert      ,die altijd een camera bij zich draagt.
|24x36|60x60|60x70|
| People matter | | | siplaubel op flickr |

Offline op film

• Vaste bezoeker
« Reactie #67 Gepost op: 1 december 2013, 14:46:57 »
Het Fotomuseum in Rotterdam verkoopt via zijn webshop (onder verpakkingsmaterialen) negatiefbladen van het merk "Print File" dit zijn transparante bladen gemaakt van polyethyleen met deze bladen heb je minder last van "opladen" tot stofmagneet en voor contact afdrukken laat je de negatieven gewoon in het negatiefblad zitten. Ik zie in de shop nu geen 8x10" bladen maar ik heb ze daar wel gekocht?

Leendert

Offline willem.m

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #68 Gepost op: 3 december 2013, 18:30:45 »
Ik gebruik een Epson V700 scanner die helaas voorzien is van te slappe plastic filmhouders. Hij scant goed overigens; zeker met een vervangende -steviger model- filmhouder die in Amerika bij Betterscanning verkrijgbaar is.
« Laatst bewerkt op: 3 december 2013, 18:48:02 door willem.m »

Offline Laario

• Vaste bezoeker
« Reactie #69 Gepost op: 13 december 2013, 16:52:56 »
Ik gebruik een Epson V500 i.c.m. VueScan. Maar dit is betrekkelijk nieuwe materie voor mij, dus nog volop aan het experimenteren en leren. Ben ondertussen wel aan het kijken naar een echte filmscanner (Nikon, Minolta, Plustek, reflecta) omdat zo'n scanner nu eenmaal meer uit je negatieven kan halen.

Mijn Flickr

con-v

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 17 maart 2014, 20:01:38 »
Ben al jaren bezig en vele duizenden scans verder maar blijf het moeilijk vinden. Had eerst een canoscan 4200 maar tegenwoordig een canoscan 9000F zodat ik alle soorten negatieven en dia's kan scannen.
De resultaten van de 4200 vind ik beter dan die van de 9000F, deze zijn korreliger.
Ik scan voornamelijk z/w en kleurennegatieven van militaire vliegtuigen, deze staan niet altijd "randje-randje" in de negatieven,
het resultaat moet dus uitgesneden worden.
Tegenwoordige werkwijze:
Scannen met 1200dpi, uitvoerformaat 100% (heb wel vele andere instellingen geprobeerd), rest van de instellingen staan uit.
Opslaan in BMP, op de pc bewerken en daarna met irfanview opslaan in JPG, 2500 pixels, 300dpi. de grootte wordt dan 1-2MB.
Wie heeft tips voor een optimaal resultaat?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #71 Gepost op: 17 maart 2014, 20:29:41 »
De resultaten van de 4200 vind ik beter dan die van de 9000F, deze zijn korreliger.

Het feit dat je meer korrel ziet is juist goed want elke film heeft korrel. Als je hem niet ziet betekent het dat ofwel de scanner de korrel met software weghaalt, ofwel de resolutie is niet hoog genoeg.

Scannen met 1200dpi, uitvoerformaat 100% (heb wel vele andere instellingen geprobeerd), rest van de instellingen staan uit.
Opslaan in BMP, op de pc bewerken en daarna met irfanview opslaan in JPG, 2500 pixels, 300dpi. de grootte wordt dan 1-2MB.
Wie heeft tips voor een optimaal resultaat?

De 9000f heeft meer optische resolutie dan 1200 dus ik zou hem toch op minimaal 2400 zetten. Dat kan je altijd weer verkleinen tot het formaat dat je wil maar je hebt in ieder geval de scanner optimaal benut. Ik weet te weinig van beeldformaten om te zeggen of BMP nu wel of niet een goede keuze is maar ik gebruik zelf altijd TIFF die ik na de eventuele bewerking omzet in een hoge kwaliteit jpeg.

Trouwens wel leuk als je je even in de introductie sectie voorstelt.

Jon

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #72 Gepost op: 17 maart 2014, 20:33:03 »
Con-v, graag even jezelf kort voorstellen bij Introductie
Ik ben geen fotograaf maar ik maak wél graag plaatjes die ik zelf leuk vindt

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #73 Gepost op: 17 maart 2014, 22:01:27 »

Ook bij mij geeft de 4200 F een beter resultaat dan de 9000F: inderdaad is met de 4200F meer korrel van de film te zien (zoals het hoort): gewoon scherper en meer detail.
Beter resultaat met de 9000F is wel te krijgen met aparte negatiefhouders heb ik op dit forum wel begrepen. De houdertjes die standaard meegeleverd worden bij de 9000F vind ik 3x niets waard.
Beter resultaat... -> goede scanner kopen specifiek voor films, maar ook met deze scanners zijn redelijke resultaten haalbaar. Met andere scannersoftware kan je ook betere resultaten halen heb ik wel begrepen.
KB-film scan ik niet meer met de 9000F maar met de 4200F zo nu en dan nog, meestal fotografeer ik de negatieven gewoon af, geeft beter resultaat en gaat vooral veel sneller en makkelijker (maar ik heb niet zo'n snelle computer en ook geen negatiefhouders van bijv. Better-Scanning).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #74 Gepost op: 17 maart 2014, 22:16:43 »
Een site met veel info over scannen, en ook wat andere dingen.

http://www.kenleegallery.com/html/tech/index.php
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]