De Fototas > Lichtmeters

heb ik weer!!!

(1/8) > >>

Toni Vega:
Omdat ik een nieuwe ontwikkelaar heb, de Tmax ontwikkelaar, heb ik van de week een test rol vol geschoten, ik dus met de Kiev opstap en natuurlijk lichtmeter mee ( lichtmeter is de minolta autometer lll ).......Na het volschieten van de film, ontwikkelaar aangemaakt, stop bad aangemaakt, en de fixeer aangemaakt.. ontwikkelaar 1+4, 6 min op 24 graden.
Wat blijkt? De hele film overbelicht  ( hele donkere negatieven ) :'(
Hoe is dat nou weer mogelijk? Ik heb de Kiev naderhand gecontroleerd of dat de tijden wel kloppen , en de instelknop waarmee je de tijden insteld geeft de juiste tijd aan beginnend met de b stand.......ook  de diafragma na gelopen doet het ook normaal.....
Ik dus weer op stap, weer een zeer zonnige dag, en nagenoeg dezelfde plekken bezocht.....
En wat blijkt? Weer alles overbelicht, dus weer zeer donkere negatieven.....

Dus wat doe ik nu fout? Is er iets mis met de licht meter, hoe controleer je of dat de lichtmeter de juiste waardes aangeeft?
Wie heeft ervaring met de minolta autometer lll, de batterij zit er nu 4 maanden in....al lijkt het me stug dat de batterij verkeerde waardes kan veroorzaken....

Wie o wie weet wat het probleem kan zijn, om nu weer een rol vol te schieten heeft volgens mij geen zin, aangezien ik er nu 2 heb verkloot en het zonde vind om er nog een te verkloten.....

Alvast bedankt voor het meedenken......

Toni

Opi62:
Het was handiger geweest, om ook een camera te gebruiken met ingebouwde lichtmeter en de resultaten eerst daarmee te vergelijken.
Dat had je de tweede film uitgespaard.

Alsn og doen, dan heb je meer houvast van wat er afwijkt.
Belangrijk naar ons toe: maak een tabel van de uitslagen van de meter in de camera naast  je Minolta-meter en zet dat hier in het topic.

Met dit mooie weer kijke je zo gemakkelijk "In's Blaue hinein..."
Wel mooi natuurlijk, maar je hebte dan niets aan.

Succes en groeten,
Ruurd

Toni Vega:
Goed punt Ruurd, had ik nog niet aan gedacht, ik ga toch nog even een rolletje volschieten, aan de hand van wat de lichtmeter van de practika BC3 zegt ga ik dat even vergelijken met de minolta lichtmeter....
Ik zal ook even een lijstje maken met de vergelijkingen van zowel de bc3 als van de minolta.....

Bedankt voor de tip Ruurd......

dnjoost:
Maar waarom zou je een rolletje vol schieten? Je kan toch ook even op straat of in de tuin de waardes vergelijken tussen de ingebouwde lichtmeter en de Minolta?

Fotohuis:
Inderdaad, de waardes van de BC3 vergelijken met de Minolta lichtmeter. Nog beter zou het zijn als je een Grijskaart hebt.

Om je verder uit de droom te helpen: De waardes zullen nooit 100% overeenkomen maar eigenlijk zouden afwijkingen van max. 1/2F stop nog net toelaatbaar mogen zijn.

Aangezien dat je film er heel donker uitkomt zoek je naar verschillen van 2F stops o.i.d.

Als je werkt met TMY-2 (de laatste versie Tmax 400 film) zou dat bij 24C en Tmax ontwikkelaar 1+4 rond 5 1/2 tot 6 minuten moeten zijn volgens de Kodak informatie.
Ik heb met deze combinatie geen ervaring.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie