Auteur Topic: Zwart-wit laten ontwikkelen bij de Hema  (gelezen 7614 keer)

_Jessey

• Gast
Zwart-wit laten ontwikkelen bij de Hema
« Gepost op: 16 maart 2013, 19:01:09 »
Al een tijdje geleden heb ik hier op het forum een berichtje geplaatst met daarin een aantal vragen over zwart-wit films. Velen van jullie geven natuurlijk de voorkeur aan zelf ontwikkelen en zijn al helemaal verbaasd als de zin "Ik laat mijn zwart-wit films bij de Hema ontwikkelen" valt. Tja, niet gek natuurlijk, want de kwaliteit is daar niet altijd even goed.
Bij kleur is de Hema een gemakkelijke en vaak ook goede keuze. Zo nu en dan knippen ze het negatief precies op de plek waar een goed gelukte foto hoort te zitten, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over de ontwikkeling van kleurenfilms.
Nu lijkt het mij wel leuk om zelf te gaan ontwikkelen, maar het vraagt ook om een vrij grote investering van zowel tijd als geld. Uit gemak breng ik dus ook zwart-wit films liever naar de Hema, al is dit misschien niet aan te raden wegens de wisselende ontwikkeltijden e.d. Ach, ik besloot toch mar een gokje te wagen en bestelde 3 Kodak T-Max 400 TMY kleinbeeld films.
Zodra het eerste rolletje ontwikkeld was ben ik naar de Hema gefietst, heb gegevens op de envelop ingevuld (zwart/wit negatief en alleen ontwikkelen aangekruist) etc. etc.
Vijf dagen later de negatieven weer opgehaald en thuis meteen een paar ingescand. M'n mond viel open van verbazing, de (meeste) scans zagen er goed uit!
Hieronder enkele foto's van m'n eerste zwart-wit rolletje, ontwikkeld bij de Hema:

1.

Frozen by _Jessey, on Flickr

2.

Glow in the dark by _Jessey, on Flickr

3.

Reach by _Jessey, on Flickr

4.

On my way by _Jessey, on Flickr

5.

Missing Pieces by _Jessey, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 28 maart 2013, 19:33:07 door _Jessey »

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: Zwart-wit laten ontwikkelen bij de Hema
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2013, 19:18:54 »
Het probleem is dat er in z/w ontwikkeling geen standaard is zodat het opsturen en laten ontwikkelen van een z/w film een Russisch roulette wordt.
Tenzij diegene die de film ontwikkelt precies weet om wat voor type film het gaat en hoe de film belicht is.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Thoran

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2013, 19:28:01 »
Vandaag erachter gekomen dat Hema ZW film niet op CD kan/wil zetten ..
Heel maf .. kleurenfilm kan wel .. maar ZW film niet ...

De dame achter de kassa vond het heel rot voor me .. en gaf de afdruk/ontwikkelingskosten terug en ik mocht de afdrukken en negatieven houden ....
Top compensatie ..  kan ik geen klagen over hebben .. maar...

Wie kan mij vertellen hoe dat kan dat ZW niet en kleurenfilm wel op CD te zetten is ??

_Jessey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2013, 19:29:04 »
Het probleem is dat er in z/w ontwikkeling geen standaard is zodat het opsturen en laten ontwikkelen van een z/w film een Russisch roulette wordt.
Tenzij diegene die de film ontwikkelt precies weet om wat voor type film het gaat en hoe de film belicht is.

Wellicht hanteert de ontwikkeld centrale van de Hema (Fuji?) dan een standaard die toevallig mooi aansluit op de ontwikkeltijden van Kodak T-Max? 't is inderdaad een gokje, en het resultaat zal ongetwijfeld per film type verschillen, althans ik ga er niet van uit dat iemand in de doka heeft gezeten om mijn filmpje te ontwikkelen. Puur geluk  :D

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2013, 19:37:01 »
Vind persoonlijk dat foto 5 er goed is uitgekomen.
Ooit een filmpje of 5 (zwart wit) bij de Hema laten doen ,was voor mij een goede motivatie om het zelf te gaan doen.

Ontwikkeling was op zich niet slecht , maar alle foto's hadden de zelfde vlakke grijstoon en contrast.
Maar als je belichting en film goed aansluit ,kun je er nog wel eens een filmpje aan wagen.
Om daarna nog eens  te zien ,of de kwaliteit gewaarborgd is.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Frans

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2013, 16:30:07 »
De ontwikkelcentrale van de HEMA is niet meer of minder dan de ontwikkelcentrale van een fotozaak, en waarschijnlijk ook dezelfde. Ik heb ook niet de tijd en de ruimte om zelf mijn foto's af te drukken. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen en voor kwaliteitsafdrukken ga ik wel naar een fotospeciaalzaak die dat zelf voor mij doen.
groet, Frans

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2013, 20:31:10 »
Ik vind het ontwikkelresultaat er prima uitzien alhoewel de korrel af en toe wat sterk lijkt.

Het zijn trouwens leuke foto's, zeker de eerste en laatste.

Ik heb ooit per ongeluk een Fuji Neopan 1600 naar de Hema gebracht (niet goed gekeken, dacht dat het een 1600 kleurenfilm was) en dus niet eens zwart-wit erbij vermeld en die film is verrassend goed teruggekomen. Ik denk ook dat de ontwikkelaar die ze daar gebruiken goed aansluit bij een bepaalde groep films.

Wie kan mij vertellen hoe dat kan dat ZW niet en kleurenfilm wel op CD te zetten is ??

Het scanproces voor kleurnegatief is volledig geautomatiseerd omdat het ook voor de afdruk zelf gebruikt wordt; er dan een CD van branden is dan een hele korte (ook weer geautomatiseerde) actie.  Daar kun je niet zomaar even een zwart-wit filmpje tussen doen die van een hele andere "lijn" komt.

Ik geloof dat je vroeger niet eens een CD krijgen als je een ander formaat dan 10x15 wilde hebben. Weet niet of dat nog zo is.

Als je de beperkingen een beetje kent is de Hema hier wel bruikbaar voor. Het zou me alleen niks verbazen als ze er binnen afzienbare tijd mee stoppen. Ik kan me niet voorstellen dat het rendabel is.

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2013, 20:49:02 »
Dat is niet helemaal waar.
In mijn voorlaatste hemafilm zat een stofje in de scan en die stond niet op de afdruk.
Dus de scan wordt niet voor de afdruk gebruikt.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2013, 20:53:55 »
Dat is niet helemaal waar.
In mijn voorlaatste hemafilm zat een stofje in de scan en die stond niet op de afdruk.
Dus de scan wordt niet voor de afdruk gebruikt.

Er wordt in ieder geval één scan gemaakt voor de afdruk, zouden ze dan nog een keer scannen voor de CD?

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2013, 00:01:42 »
Geen idee, maar zo kreeg ik het terug.
Maar wordt er helemaal niet optisch meer afgedrukt? Dat kan toch ook op hoge snelheid?
Electronenflitser en dan paf, paf, paf...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2013, 01:08:34 »
Geen idee, maar zo kreeg ik het terug.
Maar wordt er helemaal niet optisch meer afgedrukt? Dat kan toch ook op hoge snelheid?
Electronenflitser en dan paf, paf, paf...

Volgens mij wordt optisch wordt al sinds midden of eind jaren 90 niet meer gedaan. Van wat ik heb begrepen wordt het gescand en dan met een soort mega-laserprinter op echt foto papier geprint. Het zal wel sneller zijn denk ik.

Jon

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2013, 11:40:59 »
Maar beter ......? Als ik afdrukken analoog van kb kleur negatief vergelijk met een Fuji laserprint dan zijn de kleuren gelijkwaardig aan een analoge centrale print maar de scherpte is gewoon bedroevend vergeleken met die oude analoge centrale foto's . Doodzonde van mijn Pentax - M objectieven , dus ik hou mijn centen lekker in mijn zak . Het is toch raar dat ik thuis in mijn donkere hok een echt spijkerscherp 13x18 drukje van een kb negatief kan maken en dat het een echt grote centrale met een "doka" van vele miljoenen euro's nooit lukt te presteren . Vriendelijke groet Peter .

Tja de doelgroep is natuurlijk ook heel anders. Mijn kleur en zwart afdrukken uit de jaren 90 vond ik ook altijd scherper dan wat de centrale deed maar voor de meeste mensen is het goed genoeg. Heb zelf ook jarenlang kleur laten afdrukken en was er redelijk tevreden mee alhoewel er zeker verschillen per centrale zijn.

Ik weet trouwens niet of de ouderwetse optische afdrukken van de jaren 80 nu beter waren dan de laserprints van de jaren 90. Heb wel wat voorbeelden liggen en dat verschilt niet veel maar ja een 10x15 afdruk is natuurlijk niet een echt goede maatstaaf.

Jon

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2013, 13:17:14 »
Als je zelf kleuren afdrukt, kun je het in de kleuren zo afstellen dat voor jezelf het optimaal is. Mijn beginmaat van RA-4 kleuren is 20x25cm en in scherpte altijd beter geweest dan van welke centrale dan ook. Het probleem is dat je niet even snel een kleurenafdrukje gaat maken.
Voordat je systeem stabiel is (Thermaphot doorloopmachine) en je de noodzakelijke 0-kopie met de kleuren analyzer hebt gemaakt ben je al een uurtje verder. Als het eenmaal loopt dan gaat het best wel snel maar als je ergens tegen een probleem aanloopt dan ben je een middag verder zonder enig resultaat. Verder is het zelf afdrukken in RA-4 ook niet echt goedkoop.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline frans_black_white

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2013, 12:02:28 »
Ziet er goed uit!

mvg Frans

Offline case-ie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2013, 00:18:28 »
Zwart-wit gaat meestal wel goed bij de Hema, films die ik gebruik zijn ook kodak TMY 400, fomapan 100. Delta 400 is meestal wat korrelig.
De laatste tijd gaat het echter niet goed met kleur, de films worden korrelig, rood, scherpte verdwijnt, negatief film hard en staat flink bol, en dat is met kodak portra, geen idee of dat door oude baden komt of nieuwe chemicaliën. moet wat anders gaan zoeken denk ik.
Kees.

I see things with my glass-eye.