Auteur Topic: Tokina, Tamron, Vivitar, Panagor enz  (gelezen 1832 keer)

bucovaina78

• Gast
Tokina, Tamron, Vivitar, Panagor enz
« Gepost op: 11 februari 2013, 21:29:23 »
Ik heb een Olympus OM met zuiko lenzen maar begin meer en meer een nest te kweken van Tokina, Tamron, Vivitar, Panagor, ... .

Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van zulke lenzen? Is het vergelijkbaar met de Zuiko's? Tweedehands zijn ze iig een stuk goedkoper dan het "branded" spul.

Offline TijmenDal

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • A Visual Blog
Re: Tokina, Tamron, Vivitar, Panagor enz
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2013, 23:23:02 »
Het verschilt heel erg per merk. Tokina maakt z'n eigen lenzen terwijl een merk als Vivitar nul lenzen zelf heeft gemaakt en alles uit andere fabrieken laat komen en alleen hun naam er op stempelt. Vivitar heeft zowel goede als slechte lenzen, omdat ze uit elke fabriek wel lenzen hebben gehaald.
De meeste merken maken goede lenzen, maar er zijn zeker ook merken waar je van weg moet blijven.

Als je wil kijken naar andere lens fabrikanten:
- Tomioka/Tominon
- Kiron
- Komine
- Pentacon
- Zeiss (Jena)
- Meyer

Zover ik weet kan je echter geen lenzen met een andere vatting op een OM lens zetten tenzij ze een OM bajonet hebben.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2013, 00:08:39 »
Tokina, Tamron, Vivitar, Panagor, ... .

Tokina en Tamron maken nog steeds lenzen; als je testen leest zijn deze vaak wel van net iets mindere kwaliteit maar ook vaak een stuk goedkoper dus de prijskwaliteitsverhouding is in principe wel goed - overigens met zowel uitschieters naar boven als naar beneden. Toen deze merken op de markt kwamen (jaren 70) was dat niet zo heel erg anders. Meestal redelijke lenzen maar net iets minder dan de lenzen van de "echte" merken zoals Olympus Zuiko.

Tegenwoordig zijn de prijzen van bijvoorbeeld oudere Zuiko's niet heel erg hoog en heeft het niet heel veel zin om een Tokina of Panagor te kopen vandaar de lage prijzen. Echter in de jaren 70 en 80 zijn de Tokina's etc. wel heel goed verkocht (vaak de 28 en 135 mm en bijv. de 80-200 telezooms) en die zie je nu overal opduiken wat de prijs nog eens verder drukt.

Er is overigens nog wel een segment onder de hierboven genoemde lenzen; wat dacht je bijvoorbeeld van Hanimex of Danubia?

Jon

Opi62

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2013, 00:10:16 »
Om met het laatste te beginnen; dat klopt, alleen objectieven met OM-vatting kunnen gebruikt worden op Olympus OM-camera's.

punt 2: Vivitar haalde overal n nergns objectievn vandaan, maar Vivitar Series I objectieven komen van Kiron.
Er bestaan tabellen met serienummers van objectieven. De eerste 2 cijfers van het serienummer duiden de fabrikant aan., zodat je kunt nagaan, wie wat heeft gefabriceerd en geleverd an wie.

Helaas weet ik zo 1-2-3 niet, waar die tbellen vindbaar zijn, maar er zijn op het forum vast wel mensen die mesnen die dat wel weten.

Groeten,
Ruurd

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2013, 00:22:04 »
maar Vivitar Series I objectieven komen van Kiron.

Dat waren dus de uitschieters naar boven. Wel grote en zware lenzen maar ook heel goed.

Een merk wat hier nog mist is natuurlijk Sigma. Die maken ook nog steeds lenzen en probeert ook kwalitatief aan de weg te timmeren.

Een type lens wat altijd goed gewaardeerd werd van dit soort merken is de makro lens. Panagor 50 en 90 mm versies uit de jaren 70 en 80 zijn daar goede voorbeelden van maar ook tegenwoordig zijn de 90 en 100 makro's van Tokina, Tamron en Sigma erg goed en nog steeds een stuk goedkoper dan de echte merken.

Jon

Opi62

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2013, 00:29:13 »
De Panagors 55 en 90 heb ik beide, waarbij ik de 55 hoofdzakelijk heb aangeschaft voor digitaal werken, maar ook als wat meer groothoek op de analoge camera's dan de 90mm biedt.

Verder heb ik met het oog op werken met digitaal - in verband met de donkere zoeker van de camera - de Vivitar Series 1  de 2.0/24 en de 2.0/28.

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 00:34:11 door Opi62 »

strangeartifact

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2013, 09:57:29 »
Niet alle series 1 zijn goed, maar heleboel wel ;)
De serienummers:
http://www.cameraquest.com/VivLensManuf.htm

Kiron heeft een naam van erg goed die ik enkel beamen ken. Ik heb 1 28 dus komine vivitar die ook byzonder goed presteert. Dat is en 135mm 2.8 in f-mount.

Peter

Offline Lorenzo

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2019, 17:09:46 »
Mij was altijd geleerd dat de gegeven lichtsterkte een goede aanwijzing was voor de kwaliteit.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2019, 21:42:57 »
Het topic is al meer dan 6 jaar oud.

Maar helaas zegt de lichtsterkte niet altijd wat over de kwaliteit, er zijn zeer goede lenzen met een maximale opening van F 2,8 en zeer slechte van F 1,4.
Soms moet je zo'n  licht sterke lens van F1,4 tot F5,6 diafragmeren eer het bruikbaar wordt.

(ik heb het nu even niet over de topmerken maar daar betaal je dan ook voor, was in de vorige eeuw al zo dat de kosten om 10 % meer kwaliteit te krijgen al een verdubbeling van de kostprijs was).
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A.

WishList:  Yashica D of Rolleiflex TLR.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2019, 21:24:31 »
Dat klopt, ik heb een Canon FD 400mm f4.5 die pas redelijk beeld geeft bij f8, en een Mamiya M645 300mm f5.6 die bij grootste diafragma al beter is dan mijn Canon FD 300 en 400 op f8.

In gebruik is de Mamiya dus lichtsterker, die is bij 5.6 al enorm scherp. De Canon FD 400 heeft dan nog steeds veel CA en is minder scherp.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2019, 21:28:22 door Kodachrome25 »

topsecret-dna