De Fototas > Lichtmeters

lichtmeten

(1/2) > >>

moto:
Aan de lichtmeetdeskundigen:
Ik heb 2 lichtmeters, een van Weston( model S 461 - 6) hiermee meet ik het licht vanaf de plaats waar ik sta, gericht op het onderwerp dat ik wil fotograferen en een Sekonic (Studio deLuxe model L-398. met zo'n wit bolletje, hiermee meet ik het licht dat op het onderwerp valt dat ik wil fotograferen.
Ik heb het topic "Lichtmeten" doorgelezen.
Vragen: welke methode is het beste/betrouwbaarste?
hoe meet ik opvallend licht bij landschapsfotografie / architectuur, kortom bij onderwerpen die verder weg zijn? Moet ik eerst er naar toe lopen en meten? Of (en zo begreep ik het uit het gelezen topic) ik meet opvallend licht door de meter met gestrekte arm voor me uit te houden met het bolletje naar de camera.
Graag advies in deze.
Gr. Joop

Schotc:
Als je opvallend meet (met het witte bolletje) kun je het best naar het onderwerp toe lopen.
kun je eventuele schaduwen ook in je opname meenemen.

Vertrouw zelf veel op opvallend meten, meet altijd hoog in de lucht en dicht bij de grond.
Mijn digitale gossen geeft dan mooi het verschil aan ,meestal kies ik dan de middelste waarde

bas

moto:
Bas, dat begreep ik ook al, is wel moeilijk bij landschap en architectuur!
Hoe los je dat op?
Gr. Joop

Schotc:

--- Citaat van: moto op 10 februari 2013, 20:59:35 ---Bas, dat begreep ik ook al, is wel moeilijk bij landschap en architectuur!
Hoe los je dat op?
Gr. Joop

--- Einde van citaat ---

op deze manier bv
http://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,4750.0.html

Bas

op film:
Opvallend lichtmeting.

Probeer eens om met je opvallend lichtmeter, een serie metingen te doen en te kijken naar wat je meet(omgeving) ga in een schaduw staan en meet in de schaduw, ga in de zon staan en meet in de zon, wat zijn de verschillen?, probeer gevoel te krijgen voor licht en lichtverschillen. Maak er een spelletje van.  oO

Leendert

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie