Auteur Topic: CAMERA AFDICHTINGEN  (gelezen 16320 keer)

Online Theo35

• Vaste bezoeker
CAMERA AFDICHTINGEN
« Gepost op: 6 februari 2013, 21:55:50 »
CAMERA AFDICHTINGEN

Met het onderstaande verslag heb ik tevens geprobeerd de reeds verstrekte informatie in de diverse topics tot 1 topic te brengen. Gezien de positieve reacties ligt het in de bedoeling deze topic  up to date te houden met relevante informatie door leden naar voren gebracht in andere topics. Uiteraard zal dit geschieden met bron vermelding.

Vanmiddag bezig geweest de lichtafdichting van een achterwand te vernieuwen. Nu zit ik ’s-avonds dikwijls te struinen in oude topics waarvan “werkplaats” mijn bijzondere aandacht heeft. Het valt mij op dat vragen over licht afdichten regelmatig terugkomen. Nu heb ik het
buskruit gelukkig niet uitgevonden. De nat methode is reeds voor mij aangedragen. Werkt prima is ook mijn ervaring. Echter het gaat nog mooier en vooral gemakkelijker met het gebruik van:
hygiënische/desinfecterende hand gel  verkrijgbaar bij apotheek(duur) Etos/Kruidvat. Men smeert met een penseel de gleuf in en de strip laat zich dan heel gemakkelijk op zijn plaats brengen zonder vervorming. Men kan zelfs de strip nog verschuiven en makkelijk op zijn plaats brengen.
De gel verdampt snel en laat geen vlekken o.i.d. achter. Het gebruik van ”speciaal” gereedschap is aan te bevelen en makkelijk zelf te maken. Men gebruikt daarvoor een stokje van een ijsje, zo’n 8-vormig modelletje.Van de  ene  kant slijpt men op een stukje schuurpapier beide zijden
af tot men een een dikte heeft die NET in de gleuf past en daarmee kan men de foam
aandrukken. Wel proberen de zaak haaks te houden zodat het stokje op de volle breedte van de foam drukt.  Van de andere kant van de acht heb ik een volkomen rechthoek  gemaakt waarmede men de hoeken kan aandrukken. Verder verdient het aanbeveling  de sluiter, vooral bij een lamellen,  met een stukje carton en tape af te dichten.  Verteerd foam is troep.

DE FOAM
Deze o.a. is in plaatjes van 22x25 cm in diverse dikten (1,2,3 mm) en kwaliteiten verkrijgbaar bij www.micro-tools.de  in prijzen variërend van ca. 11 tot 33 euro. Zorg wel dat U Neopren krijgt(informeer daarnaar) en geen schuimplastic welke u na een halfjaar weer kunt verwijderen.
Zelf bestel ik de setjes exact op maat gesneden bij de www.kameradoktor.de Heeft voor vele  kamera modellen de gegevens. Kosten voor mijn kamera € 14,00 franco huis en je krijgt origineel Neopren. Bovendien krijg je van iedere model strook en reserve exemplaar voor het geval
Je toch iets verprutst. Voor dit bedrag ga ik niet op 0,1 mm zitten snijden. Deze firma’s zijn ook al eerder op dit forum genoemd.

HET VERWIJDEREN VAN DE FOAM
Mijn ervaring is dat dit prima gaat met een penseeltje met spiritus.
De Leica en Minolta liefhebbers zijn hierbij in het voor deel. De foam zit daar op een folie welke met een houten prikkertje, wel bekend, zo er af kunt trekken. Maar ja voor dat gemak
zat er destijds ook wel een prijsje aan vast.

Andere leden gebruikten i.p.v. spiritus:
Uit: WIE KAN VOOR MIJ REPAREREN
Fujica ST 701 Seals en spiegeldemper:

Gerrit - 09-02-13
Alcohol/Kruidvat (sterkste nemen)
(P.S. ook bij Etos 70 en 96%/Apotheek 100%)

Jonnie 88 - 09-02-13
Bio-ethanol bij de Action 2,-- euro per liter.

Ik meen niet veel nieuws te hebben vermeld doch alleen gepoogd het reeds vermelde in 1 Topic te brengen. Gemak dient de mens.
Is dit overbodige energie verspillen laat het me weten.
Theo

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2013, 21:16:34 door Theo35 »

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Re: CAMERA AFDICHTINGEN
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2013, 21:56:59 »
Is dit overbodige energie verspillen laat het me weten.

Nee zeker niet wat mij betreft....handig!

Henk
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline staal571

• Analoog liefhebber
  • I like my Nikon F5
    • Flickr Foto's
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2013, 22:02:23 »
Theo bedankt voor de tip met dat handgel, ik heb nog een paar camera's staan waar ik nog mee aan het werk moet.

Gr Peter
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2013, 23:49:41 door staal571 »
http://www.flickr.com/photos/peterstaal/
Ook al stel ik hier een domme vraag dan verwacht ik toch wel een serieus antwoord.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2013, 22:08:28 »
Wat mij betreft ook zeker geen overbodig energie verspillen. Ik zie toch nog vaak genoeg beginnende AFF-ers die dit probleem over het hoofd zien en vervolgens lichtlekkages hebben.

Die natte methode is wel nieuw voor mij; op die manier krijg je waarschijnlijk een niet van nieuw te onderscheiden resultaat. Ik heb zelf al van vele camera's het schuimrubber vervangen maar het resultaat is altijd meer functioneel dan esthetisch  ;)

De prijzen van het schuimrubber zijn wel enorm gestegen. Ik heb ooit op eBay bij John Goodman een setje besteld met hoge kwaliteit schuimrubber voor nog geen 10 dollar; daar heb ik al meer dan 20 camera's mee gedaan en het is nog niet op.

Heb ooit ook wel eens met stoftape gewerkt en dat kan ook werken maar is wel bewerkelijker en het ziet er niet zo mooi uit. Voor camera's die je wilt verkopen dus misschien niet aan te raden.

Nog nooit geprobeerd maar zou eigenlijk wel moeten werken; stevig breigaren. Dit zit tenslotte in veel Praktica's en blijft veel langer goed dan schuimrubber.

Jon

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2013, 22:12:33 »
Heb het Topic plakkerig gemaakt  ^D zodat hij in ieder geval bovenaan de lijst blijft staan.

Bij de volgende winkels zijn ook materialen te bestellen:

http://www.cam-spares.com/index.htm

http://www.camerasealkit.com/productcatalog2.html

http://aki-asahi.com/store/ (hoodzakelijk lederen bekleding, maar ook enkele Light-Seal setjes)
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Silver Roller

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2013, 11:23:14 »
Zo mijn eerste post op dit forum  :)

Heb een dik jaar geleden een kit besteld bij John Goodman voor de Nikon FM van een kennis van me ... de man is niet meer actief op ebay, maar wel nog bereikbaar en dit via het emailadres JGood21967@aol.com ... betaling is via paypal ... heb toen 10 $ betaald verzending inbegrepen voor een komplete sealkit ... het fameuze bamboestok tooltje is er nog altijd bij ... je kan waarschijnlijk ook nog altijd de grote en kleine universele sets bij hem bestellen, ideaal voor een verzamelaar ... zijn handleidingen staan ook nog op het net
http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html

Offline Jeroen

• Vaste bezoeker
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2013, 11:37:27 »
Ik zweer bij aanstekerbenzine, wattenstaafjes en een satéprikker :)

John Goodman is inderdaad een goede kerel. Heb in het begin 2 sets van hem gekocht. Voordeel van zijn sets is dat alles al op maat is en er een handleiding bij zit.

Maar je kunt op eBay (of via andere kanalen) vaak al voor een paar euro seal materiaal kopen dat je makkelijk met een scalpel of een goede schaar op maat kunt maken. Dan heb je in 1 keer genoeg voor 10 camera's.

Frank R

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2013, 23:12:59 »
Handige topic! Moet van mijn FE en FM waarschijnlijk ook de afdichtingen vervangen. Spiegeldemping is in ieder geval gaar.

TdM

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2013, 21:25:42 »
Zojuist bij Jon Goodman 2 setjes besteld. Kost USD 10.10 incl. verzending. Omgerekend was ik Euro 15,78 kwijt voor 2 sets (dus Euro 7,89/stuk)
Op zijn @aol.com mailadres kreeg ik een fout terug. Ik heb 'm gemaild op Jon_Goodman@yahoo.com

Offline bontenbal

• Vaste bezoeker
  • Met je blik op oneindig hoef je nooit te focuseren
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2013, 12:55:54 »
Ik heb een koffertje met O-ring materiaal aan de meter van verschillende diktes.
Werkt ook goed als afdichting.

Groeten Adriaan
Adriaan

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2013, 16:01:27 »
Waar is dat te krijgen?

Offline bontenbal

• Vaste bezoeker
  • Met je blik op oneindig hoef je nooit te focuseren
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2013, 13:39:19 »
O-ring materiaal aan de meter is te bestellen bij Erics in Alkmaar.
Twee of drie diktes doet alles.

Kijk maar eens op internet.

Groeten Adriaan (nog steeds met de caravan in Zuid Frankrijk)
Adriaan

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2013, 10:05:02 »
Camera seals voor de Olympus OM-1/2 serie van Aki-Asahi:

Hiervan heb ik een set besteld voor de OM-2n.
Je krijgt voor het geld een sheet met materiaal voor 3 camera's, zogenaamd 2 om te oefenen en 1 voor het echie.
Maar als je nauwgezet te werk gaat kun je gewoon 3 camera's ermee doen.

File #1:

De OM-set met 3 setjes. Eentje heb ik al verwijderd.

File #2:

Ik had als extra besteld een set stroken voor afdichtingen, en een set foam plaatmateriaal om zelf te knippen.

File #3:

Maar je kunt zien dat er rondom zat extra materiaal zit om bijvoorbeeld spiegeldempers te knippen.
Foamkant.

File #4:

Lijmkant.

Verder zit er een setje stevige bamboe sateprikkers bij om de oude seals los te krabben en de nieuwe op hun plaats te brengen. Het verwijderen van de oude kleverige vergane foam is de vervelendste klus.

Let op: in de bovenste goot van de camera zit een hendeltje voor de nulstelling van de teller. Die steekt door een gaatje naar het binnenwerk. Strijk daarom altijd van dit gat af, vooral als je oplosmiddelen gebruikt. Er mag niets in het gaatje achter het hendeltje verdwijnen!

Verder wijst het zich zelf.

Ik heb trouwens als experiment ook een meter sponsrubber van 2 mm dik rond  gekocht. Dat kun je ook in de cameragoot duwen, maar in de praktijk is het veel stugger dan foam. Je krijgt de camera niet meer dicht.
Sponsrubber is een soort rubberfoam met een huid aan de buitenkant. De afdichtingen van autoportieren zijn ook sponsrubber.
Misschien vind ik er een andere toepassing voor. Het kost ook haast niks.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2013, 10:10:29 door sterremuur »

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2013, 20:22:55 »
Ik heb zojuist gekeken bij micro-tools.
Je kunt 3 diktes krijgen:  http://www.micro-tools.de/Dichtungsmaterial/
welke heb je nodig voor de spiegeldemper / deurafdichting?  Is voor een Nikon F2.
Gr. Joop

Online Theo35

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2013, 20:42:58 »
Ik heb zojuist gekeken bij micro-tools.
Je kunt 3 diktes krijgen:  http://www.micro-tools.de/Dichtungsmaterial/
welke heb je nodig voor de spiegeldemper / deurafdichting?  Is voor een Nikon F2.
Gr. Joop
Hallo Joop,
Graag wil ik je helpen maar ik weet het echt niet daar ik de afdichtingen van de
Nikon F2 niet ken. Maar kan je zelf niet zien welke diktes erin zitten?
Op dit forum moet toch iemand aanwezig zijn die WEL kan helpen.
Groet,
Theo
« Laatst bewerkt op: 10 december 2013, 20:48:41 door Theo35 »