Auteur Topic: Yashica Electro35  (gelezen 5338 keer)

Offline cootje1

• Analoog liefhebber
  • Hij kwam, hij zag.................en nam een foto
Yashica Electro35
« Gepost op: 17 november 2012, 21:46:04 »
Deze camera dus.......

en deze batterij gaat erin.

Zoals ik al eerder heb verteld, vond mijn vrouw deze op de vrijmarkt waar hij voor een appel en een ei werd aangeboden(ik denk dat die duurder zijn maar dit terzijde).
Deze camera werd gemaakt van 1966 t/m 1967 en werd in 1968 opgevolgd door de Electro 35G. Het beestje werkt met diafragma voorkeuze, je stelt dus het diafragma in en aan de hand van de lichtcel bepaalt hij de bijbehorende sluitertijd, de sluitertijd gaat traploos van 30s tot 1/500.
Als je het diafragma instelt en je drukt de sluiter half in gaat er of een rood of een oranje lampje branden, zit hij qua belichting goed dan gaat er geen lampje branden.

overbelicht dus een rood lampje...

onderbelicht geeft een oranje lampje..

Deze lampjes zie je ook in de zoeker dus dan kun je terwijl je de kompositie maakt je diafragma ring de goede kant op draaien tot de lampjes uitgaan.
Het diafragma gaat van 1.7 tot 16 en de sluiter is er een van Copal.

Het is trouwens een Rangefinder en die werkt dus met twee beelden die je over elkaar dient te laten vallen, werkt simpel en Foolproof (in mijn geval wel handig)
Aan de achterkant van de Yashica zit een knopje om de batterij te testen en verder alleen de zoeker en is verder redelijk saai.

Bovenop zit de houder voor de flitser en die moet je aansluiten met een draadje, het is geen hotshoe, verder vind je er de Asa verstelling ,de sluiterknop met blokkering en het terugdraaihendeltje en verder de ledjes van de belichting die ik al besproken had.

Verder zat er ook nog een setje bij met twee voorzetlensen en een opzetzoeker, netjes in een tasje..

Als je dit monteert word het helemaal nogal een grote camera die ook zonder deze accesoires al redelijk lomp is

Wat moet ik verder over deze Rangefinder zeggen, hij heeft een 1:1.7 45mm Yashinon-DX lens die dus behoorlijk lichtsterk is, verder schijnt het objectief van een behoorlijke kwaliteit te zijn.
Ik heb er pas zo'n 10 foto's mee gemaakt, waar dit er twee van zijn en ik moet zeggen dat het toestel me niet tegenvalt..

voorbeeld 1

voorbeeld 2

Dit zijn natuurlijk maar testfoto's maar voor een toestel van 45 jaar oud verbaast het me heel behoorlijk dat de belichting en de Rangefinder nog zo goed werken en dat het toestel in nog zo'n goede staat is, dat zegt ook wel wat over de degelijkheid en het vakmanschap van de mensen bij Yashica.

« Laatst bewerkt op: 18 november 2012, 00:16:09 door cootje1 »
met vriendelijke groet Marc
Rolleiflex SL35:Kodak Gold 200 Pentax MX: Foma100
Pentax MEsuper: Kodacolor VR Plus200 
Lowbudget1:Foma100 Pentax6x7:Fuji NPH400

DirkVreugdenhil

• Gast
Re: Yashica Electro35
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2012, 21:56:17 »
Duidelijke gebruikerstest en een fijne camera   :).

Ik heb er ook 1 maar vind de lens eigenlijk niet wijd genoeg. Mocht je eventueel de voorzetlenzen willen verkopen dan zou ik ze graag overnemen. Als je het set liever compleet wilt houden dan dan geef ik je groot gelijk  ^D

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2012, 22:05:03 »
Leuk om te lezen Marc!

Henk
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2012, 22:09:02 »
Het is een mooie camera.

Neem de mijne wel eens mee ,als het wat stil moet ,en er weinig licht is.

Ze zien er inderdaad wat lomp uit ,maar vind het wel fijn werken met deze camera.
En zo lang de zoeker maar een beetje schoon is ,is het scherpstellen best te doen.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Habaphoto

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2012, 22:46:46 »
Mooie set en een duidelijk verhaal.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2012, 22:47:56 »
Goed verhaal Marc!

Deze camera is inderdaad uitermate geschikt voor low-light fotografie met die 1.7 lens en bijvoorbeeld een 800  iso film (1600 lukt net niet met de lichtmeter). Ik weet alleen niet of de rangefinder in het donker goed zichtbaar is.

Ik zou er wel  meer dan 10 foto's mee schieten  ;)

Jon

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2012, 23:07:49 »
Toevallig kwam ik deze week de Electro 35 GS weer tegen. Het is de oude kamera van mijn vader, en zo af en toe gebruik ik hem nog (zoals deze week). Maar het is de kamera waarmee ik mijn eerste foto's mee heb gemaakt, dus er zit veel emotionele waarde aan.
De Electro wordt vaak de "poor man' Leica" genoemd. En ik denk dat die benoeming ook heel terecht is. De kamera is gebouwd als een tank, en de kwaliteit van zowel kamera als lens zijn uitstekend. Wat de kamera ook bijzonder maakt is de Parallax correctie in de zoeker. Dit werd eigenlijk alleen maar toegepast in de duurdere meetzoek kamera's.

Er zit een klein foutje in de review. De sluitertijden gaan niet van 1/30 tot 1/500 maar van 30s tot 1/500. De 1/30 is wel de sluitertijd waarbij het waarschuwingsledje gaat knipperen, maar je kan nog steeds een foto maken. De belichtingsmeter kan dus tot maximaal 30 seconden voor een goede belichting zorgen.
Oorspronkelijk gebruikte de Electro een 5.6V batterij die vanwege gezondheid en milieu niet meer gemaakt wordt. Gelukkig zijn deze kamera's zo goed gebouwd dat ze een ruim voltage aankunnen, alles tussen 4.5V en 6.5V zal werken met de kamera. Je kan zelf een eenvoudige batterijen adapter maken, maar er zijn er ook legio op internet te vinden.
Wat veel mensen ook niet weten is dat de kamera zonder batterijen het nog steeds doet. Zonder voeding zal de sluiter het blijven doen met een vaste sluitertijd van 1/500.

Wat betreft de voorzetlenzen. Het is leuk, maar je hebt er niet echt veel aan. De wide-angle zorgt voor 38mm en de tele voor 62mm. Nu niet echt schokkende veranderingen t.o.v de 45mm (zit me nu wel af te vragen of ik ze op mijn 4x5 zou kunnen gebruiken :) )
Al met al, is deze kamera een echte aanrader. En zoals Bas al vermelde. De sluiter is fluister-stil. Het doordraaien van de film maakt nog meer lawaai :). Zelfs de sluiters in de groot formaat kamera en die van de Mamiya Universal maken nog meer lawaai.

Ps. Jon
Een 1600 film gaat gemakkelijk. Zet de Iso instelling op 1000 of 800, en schieten maar.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2012, 23:14:58 door HoodedOne »
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline cootje1

• Analoog liefhebber
  • Hij kwam, hij zag.................en nam een foto
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2012, 00:52:33 »
@Hans, ik heb het al aangepast en een foto van de batterij er ook bij geplaatst.
met vriendelijke groet Marc
Rolleiflex SL35:Kodak Gold 200 Pentax MX: Foma100
Pentax MEsuper: Kodacolor VR Plus200 
Lowbudget1:Foma100 Pentax6x7:Fuji NPH400

Offline Hocir

• Vaste bezoeker
    • inktig
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2012, 01:29:51 »
Wat een leuk beeldverhaal! :)
No pics please.

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2012, 08:19:57 »
@Hans, ik heb het al aangepast en een foto van de batterij er ook bij geplaatst.

Heb je deze recentelijk nog kunnen kopen.

Zelf heb ik maar een adapter gemaakt, mede omdat ik meer toestellen heb ,waar deze 6volt batterij ingaat.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Peter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2012, 09:12:07 »
Goed en uitgebreid verhaal met veel foto's van een mooie camera, prima. Voor een test kunnen er wat meer praktijkfoto's bij, en van mij mag het 'meetzoeker' zijn ipv Rangefinder.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2012, 11:36:23 »
Leuk verslag en uitgebreid. Rangefinder of meetzoeker, wat mij betreft mag het beide. Ook goed om aan te geven welke type batterijen nu gebruikt kunnen worden.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline zjerke-emael

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2012, 13:51:32 »
Mooie camera's die Yashica Electro's. Ik heb er zelf ook een, het allereerste model. Helaas heeft deze het overbekende Pad Of Death probleem, dat ik nog steeds eens moet zien te (laten) verhelpen.

Een handige site, ook voor batterij en adapter is deze: http://www.yashica-guy.com/
Groet, Ger

Offline Miss Analoog

• Vaste bezoeker
    • MevrouwTok.nl
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2015, 12:52:01 »
Dat zijn fijne camera's! Zelf heb ik een Yashica Electro 35 GS gehad, maar die heb ik omdat ik vond dat ik 'm te weinig gebruikte maar weggedaan. Het was nogal een gedoe met de batterij, maar met wat geMacGuyver heb ik het voor mekaar gekregen om hem aan de praat te krijgen. Mijn vriend heeft een GSN, met een hotshoe dus (gevonden in de kringloop voor een habbekrats).

Ik weet sinds vandaag pas dat er daadwerkelijk ook opzetlenzen zijn. Werkt dat een beetje fijn?

Offline jorisdewe

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2018, 13:44:41 »
Misschien interessant om te weten is dat de Yashica electro 35 GL een 40 mm lens heeft i.p.v. een 45 mm en ook de mogelijkheid heeft om tot 1600 asa te gaan. Voor de rest is de camera hetzelfde.