De Fototas > Lichtmeters

'Old school' lichtmetertje bij Rolleicord: hoe lees ik die af?

(1/2) > >>

Ell3s:
Bij de Rolleicord die ik sinds heel kort in bezit heb zit een mooi klein lichtmetertje, vast aan het zonnekapje. Nu ben ik echt een kind van het digitale tijdperk en heb dus voor het eerst zoiets in mijn handen ;)
Ik wil de camera graag vandaag of morgen uitproberen, rolletje zit er al in. Maar wil ik niet gelijk de boel verklooien, moet ik toch een idee hebben hoe ik de informatie moet interpreteren :)

Zo ziet hij eruit:

Er zit een rol in van 400 ASA, dat heb ik ingesteld. Ik heb me door iemand laten wijsmaken dat de buitenste ring de afstand is tot je onderwerp, maar de getallen lijken mij meer te wijzen op sluitertijden. De getallen op het binnenste witte gedeelte zijn de diafragmawaarden.

Als je (volgens mij, correct me if I'm wrong!) de rode aanwijzer gelijk zet met het witte wijzertje dat de hoeveelheid licht aangeeft, zou je uit de rest van de meter moeten kunnen aflezen hoe je verder de camera in moet stellen. En daar loop ik vast  ^D
Kan iemand me in Jip & Janneketaal uitleggen hoe ik dat moet doen?

HoodedOne:
Misschien helpt dit:

http://www.butkus.org/chinon/rollei/rolleicord_vb/rolleicord_vb.htm

Ps. Buitenste ring is inderdaad sluitertijden.

Ell3s:
Thanks, die had ik al uitgeprint liggen ;)
Helaas staat de lichtmeter daarin niet vermeld. Waarschijnlijk is het ook vrij simpel en niet anders dan bij andere lichtmeters, ik zoek intussen ook nog even verder naar info.

Roeland:
Dat is relatief simpel: Je stelt eerst de filmgevoeligheid in op de venstertjes. Als je digital gewend bent: ASA = ISO. Vervolgens richt je de meter op het onderwerp en draai je aan het buitenste wiel (met de sluitertijden) tot de twee wijzers recht over elkaar vallen. Tenslotte lees je links de combinatie diafragma/sluitertijd af en die neem je over op de camera.Het veld bij de rode pijl geeft ook nog de zgn lichtwaarde aan (EV). Sommige camera's hadden de mogelijkheid om diafragma en sluitertijd mechanisch te koppelen zodat je maar één ring hoeft in te stellen, kun je voorlopig even vergeten.
Kind kan de was doen als ie maar handjes en zeep heeft  ;)

Edit: voor een echte handleiding kun je even Googelen naar "Rolleilux".

Ell3s:
Dat is een duidelijk uitleg, Roeland :) Heb gelijk even gezocht op internet en ben echt stijl achterover geslagen van de prijzen die ze ervoor vragen oO
Mijn camera koppelt diafragma en sluitertijd in principe automatisch, tenzij je het diaframaknopje indrukt, dan kun je ze onafhankelijk van elkaar instellen.
Ik denk dat ik 'm snap, of dat inderdaad waar is, weet ik na het ontwikkelen  :'D
Bedankt voor de uitleg!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie