Auteur Topic: Camera Seal kit  (gelezen 12207 keer)

Peter

• Gast
Camera Seal kit
« Gepost op: 7 november 2012, 17:05:30 »
Ik heb vanmiddag de tot plakkend teer-snot vergane afdichtingen van m'n Pentax 67 vervangen met een kit van Camera seals. Ik heb geen aandelen, maar voor ca. €15 incl verzenden uit de USA (mijn kit hoort tot de duurdere), alle passende seals, pincet, wattenstaafjes, houten schrapers, mesje, cleaning wipes, zie de fotootjes op de site. Ik hield nog genoeg materiaal over om ook mijn Kowa/Six ermee te doen! Daarbij wel wat gesmokkeld, maar spiegeldempers, filmdeurseals enz, allemaal weer nieuw.
Vervangen zelf is monnikenwerk; wasbenzine en keukenrol klaarzetten, smurrie en plaktape met veel geduld tussen de kiertjes vandaan peuteren, zorgen dat je de zwarte smurrie niet overal aan smeert. Na bijna 2 uur scheel van het dichtbij kijken, maar zoals veel DHZ klussen, zeer tevredenstellend.

Offline Hocir

• Vaste bezoeker
    • inktig
Re: Camera Seal kit
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2012, 17:34:24 »
Ha, dank voor de zeer nuttige tip. Ik heb van een aantal camera's het oude plakspul reeds verwijderd; maar ik zie het vooralsnog niet zitten om zelf vormpjes te gaan snijden.
No pics please.

Peter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2012, 18:05:39 »
Blader de site even door, Hocir, je kunt ook 5-pack kits kopen voor 5 body's, die zijn een stuk voordeliger.

Habaphoto

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2012, 21:13:12 »
Goed om te weten, de seals van de pentax K5 zijn niet als te best. De plakzooi zit ook al op het prisma. En dan denk je die moeten vervangen worden dus wat doe je dan.... juist eerst een rolletje testen :D

Offline Rolfilm

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2012, 21:28:03 »
Ik koop de mijne bij aki-asahi in Japan. Het zijn gewoon vellen van 1 of 2 mm dikte en met een vel kan je al heel wat bodies doen. Hij verkoopt ook lederen bekledingen voor verschillende modellen van toestellen..

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2012, 06:28:48 »
Ik koop de mijne bij aki-asahi in Japan. Het zijn gewoon vellen van 1 of 2 mm dikte en met een vel kan je al heel wat bodies doen. Hij verkoopt ook lederen bekledingen voor verschillende modellen van toestellen..

Daar heb ik van de week ook een aantal vellen besteld. Een gewoon uit een stuk....daar moet je zelf reepjes van snijden en een vel waar de reepjes al voorgesneden zijn.

Weet iemand een adres waar je de bekleding van een camera gewoon op vellen kan kopen?....dus niet op maat van de camera, maar gewoon losse A4 (of zoiets) vellen??

Henk
Ik klooi maar wat aan joh!

Gerard210

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2012, 13:51:04 »
Ik weet niet meer waar ik het precies heb gelezen, maar Deltafix schijnt ook uitstekend te werken. Het zijn velletjes van 2 mm dik, eenzijdig klevend en zitten in een geel/rood doosje. Waar? Bij de Formido DHZ-winkel. En die ouwe troep er uit halen, dat zul je toch zelf moeten blijven doen. Misschien verzint iemand hier nog iets op.

Deva

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 8 november 2012, 14:26:18 »
Dank voor de tip, mijn Canonet QL17 GIII is ook aan een nieuw setje toe, tot nu toe uit Duitsland laten komen maar dit is kompleter en goedkoper, prima !

Offline staal571

• Analoog liefhebber
  • I like my Nikon F5
    • Flickr Foto's
« Reactie #8 Gepost op: 8 november 2012, 16:02:42 »
Ha, dank voor de zeer nuttige tip. Ik heb van een aantal camera's het oude plakspul reeds verwijderd; maar ik zie het vooralsnog niet zitten om zelf vormpjes te gaan snijden.

Dat snap k nu even niet, het vervelendste werk is het verwijderen en schoonmaken, die stripjes op maat snijden is een ""fluitje van een cent " dat stelt echt niks voor, gewoon een scherp hobby mesje en een stalen liniaal, en een kunsstof snijplank meer heb je niet nodig.

Gr Peter
http://www.flickr.com/photos/peterstaal/
Ook al stel ik hier een domme vraag dan verwacht ik toch wel een serieus antwoord.

Offline Hocir

• Vaste bezoeker
    • inktig
« Reactie #9 Gepost op: 8 november 2012, 16:37:34 »
Dat snap k nu even niet, het vervelendste werk is het verwijderen en schoonmaken, die stripjes op maat snijden is een ""fluitje van een cent " dat stelt echt niks voor, gewoon een scherp hobby mesje en een stalen liniaal, en een kunsstof snijplank meer heb je niet nodig.

Gr Peter
Voor de meeste camera's heb je daar wel gelijk in. Afgelopen weekend toevallig een Ricoh 500G schoongemaakt, en daarvan is zo ongeveer de hele achterwand bekleed. Ook rondom het venstertje van de zoeker. Het lijkt me gemakkelijk als iemand anders keurig voor mij die strips op maat snijdt. Want hé, ik ben liever lui dan moe.  @:)
No pics please.

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2012, 19:42:03 »
Zelf 3 Ricoh's onder handen gehad ,kan beamen dat het schoonmaken het vervelendste werk is.
Die zwarte plakzooi schijnt een eigen leven te lijden ,zit overal waar je het niet hebben wilt.

Met het juiste materiaal ,is het op maat snijden van de afdichting best te doen.
Zelfs een goede dikke draad wol,wil wel eens uitkomst bieden

Bas

_.Het Kwartje is Gevallen._

Peter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 9 november 2012, 22:37:59 »
Daar heb ik van de week ook een aantal vellen besteld. Een gewoon uit een stuk....daar moet je zelf reepjes van snijden en een vel waar de reepjes al voorgesneden zijn.

Weet iemand een adres waar je de bekleding van een camera gewoon op vellen kan kopen?....dus niet op maat van de camera, maar gewoon losse A4 (of zoiets) vellen??

Henk
Deze ebay aanbieder heeft wel wat, het is goedkoop maar geen hoge kwaliteit, een soort dun skai, al of niet met plak-achterkant. Ik heb er mijn Super Ikonta mee bekleed, redelijk gelukt. Ik zie nu dat hij ook afdichtingsmateriaal heeft, bij de volgende camera zal ik dat eens proberen.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 9 november 2012, 22:53:59 »
Dank je voor de link Peter!
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2016, 23:19:22 »
Zojuist mijn canonet 28 eens goed bekeken: deze kan ook wel een paar verse seals gebruiken

http://www.uscamera.com/ dit is volgens mij nu zijn opvolger

Offline Erik.M.

• Vaste bezoeker
  • Dit ben ik, op 16 jarige leeftijd ( lang geleden)
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2016, 23:47:48 »
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar wat zijn seals ? ::)
Een mening is net een kont....
Iedereen heeft er één..... ;)