Auteur Topic: Scanhancer  (gelezen 1474 keer)

Peter

• Gast
Scanhancer
« Gepost op: 21 oktober 2012, 16:18:24 »
Jaren na mijn eerste bezoek aan de Scanhancer site, ontdekte ik een paar weken geleden dat de site nog steeds bestaat. Ik heb daarom eens een mailtje gestuurd om te vragen of er nog een Scanhancer voor mijn Polaroid SS120 scanner verkrijgbaar was. Erik, uitvinder en eigenaar van Scanhancer antwoordde zelf: ik kon het allerlaatste exemplaar voor de SS120 voor € 25 incl. porto krijgen. Ik heb hem - na enig twijfelen - besteld, ik vind het niet goedkoop voor een gematteerd kunststof plaatje.
Er is vermoedelijk geen productie van betekenis meer, en ik heb geen idee of er nog andere typen verkrijgbaar zijn. Toch dacht ik dat ter lering ende vermaeck een korte gebruikerstest aardig was.

Ik heb een scherpe AP67 6x7cm dia van een Frans haventje gebruikt, met diverse kleuren, contrasten en details. Mijn ervaring is dat verschillende scans van hetzelfde dia tot verschillende resultaten kunnen leiden, ik heb alles dus minstens 2x gescand en de beste uitgezocht. Ik heb niet teveel aandacht besteed aan nabewerking, maar omdat de Scanhancer een kleurverschuiving (warmer) en wat lichtverlies oplevert, heb ik geprobeerd de verschillende scans ongeveer dezelfde dekking en kleurtoon te geven om vergelijking zinvol te maken.

1. Volledige dia

2. Detail daarvan

3 Zelfde detail met scanhancer

Mijn indruk: buiten de kleurverschuiving en lichtverlies, lijkt dat door de Scanhancer bij deze sterke vergroting ietsje scherpte verloren te gaan, maar de zogenaamde pepper-grain, zwarte kleine spikkeltjes, lijkt grotendeels te zijn verdwenen. Dat is vooral goed te zien in de lichte egale kleurvlakken (autodaken, witte bord).
De vraag is waar je voor gaat, absolute scherpte met de pepper grain, of egalere kleurvlakken, en een beetje verscherpen. Ik denk dat ik de Scanhancer wel ga gebruiken.

Edit: ik merk dat het effect op mijn Windows laptop wat beter zichtbaar is dan op de Imac. Neem van me aan dat de pepper-grain flink verminderd is.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2012, 16:34:02 door Peter »

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Re: Scanhancer
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:40:54 »
dat door de Scanhancer bij deze sterke vergroting ietsje scherpte verloren te gaan, maar de zogenaamde pepper-grain, zwarte kleine spikkeltjes, lijkt grotendeels te zijn verdwenen

Lijkt mij ook...dus het is maar afhankelijk van je smaak of het een goede investering is  :)
Ik ben geen fotograaf maar ik maak wél graag plaatjes die ik zelf leuk vindt

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2012, 10:14:15 »
Het verschil is minimaal. Het is maar net waarvoor je gaat.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Peter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2012, 15:02:37 »
Het verschil is minimaal. Het is maar net waarvoor je gaat.
Je hebt gelijk dat het een minimaal effect is omdat je de pepper grain pas bij 100% als spikkeltjes gaat zien; met gemiddelde web-plaatjes zijn ze onzichtbaar. Maar daar had ik deze 4000ppi middenformaat-scanner natuurlijk niet voor bedoeld, je streeft in sommige gevallen naar een optimale scan. Op de bovenste detailfoto zie ik op mijn scherm over alle lichte oppervlakken de kleine zwarte spikkeltjes duidelijk, die zijn met de Scanhancer vrijwel helemaal verdwenen. Het wordt ook bij normale vergroting een wat 'schonere' foto die ook wat gemakkelijker te verscherpen is (je weet hoe korrel/ruis zich gedraagt bij verscherpen), ik ben daar content mee.
De aanschaf waard? Het is inderdaad maar wat je wilt, je kunt prima zonder.

topsecret-dna