Auteur Topic: F-Stop Printing Cheat Sheet  (gelezen 508 keer)

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Fotografie als hobby, Film als vak
F-Stop Printing Cheat Sheet
« Gepost op: 11 februari 2024, 22:42:29 »
Voor de mensen die interesse hebben in F-Stop printen in de doka, maar net zoals ik (nog) geen geld hebben voor een StopClock of Nocon Timer: ik heb een cheat sheet gemaakt met de meest voorkomende tijden in kwart stops.
Wellicht hebben jullie er ook wat aan!

https://www.dropbox.com/scl/fi/tdzg25757dao4y7lquoh4/BaseExposure_F-Stop1.3.5..pdf?rlkey=as2efq9s7t7s3g0h211etiml0&dl=0

Online koraks

• Analoog liefhebber
Re: F-Stop Printing Cheat Sheet
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2024, 23:02:01 »
maar net zoals ik (nog) geen geld hebben voor een StopClock of Nocon Timer
Die vraag/dit probleem kom ik vaker tegen. Kijk bv. eens hier: https://gavinlyons.photography/fstop-darkroom-timer-part-i/ Dat wordt gepresenteerd als een doe-het-zelf project, maar ik heb me laten vertellen dat de maker ook wel genegen is om het als setje aan te bieden tegen een scherpe prijs. Misschien is dat iets? De hardware is in elk geval super simpel en super goedkoop; een paar euro voor alles bij elkaar via AliExpress. En hij geeft heldere instructies om e.e.a. zelf in elkaar te knutselen, ook.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Tompie

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2024, 01:01:34 »
Mooi Mooi!

morgen eens beiden op mijn gemak bekijken!

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2024, 09:09:38 »
Ik had ook al eerder vermeld dat Brody Tyrel ook n leuke klok op basis van arduino heeft.
https://www.brodie-tyrrell.org/fstoptimer/
Ik gebruik hem zelf met veel plezier.
Is ook makkelijk voor weinig te bouwen.
Kostte me toen rond de 75 euro meen ik.
Ik begreep alleen dat hij de printplaatjes niet meer kan leveren.
Maar er zit weinig in dus met n universeel board makkelijk op te zetten.
Je moet wel n beetje thuis zijn in electronica, maar in de meeste families zit er vaak wel eentje.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2024, 09:31:11 »
Wat maken jullie dan?gaat het om af en toe een afdrukken, of gaat het om aantallen van verschillende negatieven.
Hoe is de beoordeling als de afdrukken klaar zijn,
Wim

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2024, 10:50:45 »
Ik maak geregeld maar niet heel vaak n afdruk.
Wat ik persoonlijk handiger vind is een strip stopsgewijs oploopt.
De afdrukken worden er echt niet beter door, alleen de werkwijze vind ik prettiger, maar dat is persoonlijk.
Ik heb jaren op de traditionele manier strips gemaakt en bereikte er ook goede resultaten mee.

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2024, 10:55:44 »
Wat maken jullie dan?gaat het om af en toe een afdrukken, of gaat het om aantallen van verschillende negatieven.
Wim

Druk al vele jaren af met een R&H design F stop timer, voor mij werkt het intuïtief, gelijke stapjes op mijn test strookjes, en een grote hulp bij door drukken en tegen houden.

Zie oa hier voor een uitleg: https://brucetannerphotographer.wordpress.com/f-stop-printing/

groet,

Cor

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2024, 11:08:49 »
Ja, intuïtief, dat woord zocht ik.

Online koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2024, 11:41:15 »
Wim
Het gaat meer om een voorkeur m.b.t. het instellen van belichtingstijden. De een (ik) werkt liever met een gewone tijd in seconden (of fracties daarvan), de ander denkt liever/gemakkelijker in stops. Dat staat los van hoeveel je afdrukt, en in principe is het eindresultaat ook hetzelfde. De weg ernaar toe is alleen anders.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2024, 12:35:09 »
De een (ik) werkt liever met een gewone tijd in seconden (of fracties daarvan), de ander denkt liever/gemakkelijker in stops.

Ik denk vooral dat het belangrijk is om het verband tussen die twee te snappen, wat niet moeilijk is. Dan heb je tabellen en/of apparaatjes ook minder snel nodig, helemaal als je geen grote aantallen hoeft af te drukken.

Dit is voor de meesten hier wellicht een open deur, maar ik zeg het met name ook richting beginners die dergelijke info allemaal lezen (niet alleen in deze draad). Ik zou het jammer vinden als die de indruk krijgen dat afdrukken/vergroten heel ingewikkeld is. En/of dat er allerlei hulpmiddelen noodzakelijk zijn.

Waarvan akte.

Niets ten nadele van geinige extraatjes voor wie dat graag willen, of voor wie het handig lijkt die erbij te hebben. Dat snap ik ook wel weer hoor. En als de basis solide is kan dat verder ook niet zo veel kwaad.  ;)

Excuus voor dit korte oponthoud. Van mij verder geen last. Gaat u verder.   :)
Mijn code blijft analoog.

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Fotografie als hobby, Film als vak
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2024, 17:16:44 »
En hij geeft heldere instructies om e.e.a. zelf in elkaar te knutselen, ook.

Geen idee of dat mij gaat lukken, maar zeker de moeite waard om eens in te duiken!

Je moet wel n beetje thuis zijn in electronica, maar in de meeste families zit er vaak wel eentje.
Dat is bij ons in de familie nou net het probleem ;-)

En voor alle andere posts:
Het is inderdaad maar net wat je fijn vindt. Ik houd van structuur en laat mij dan graag helpen (of limiteren) door deze werkwijze. Uiteindelijk blijven het nog steeds seconden  :P

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2024, 20:33:30 »
Met je tabel kun je uiteraard ook het zelfde effect bereiken. Werkt alleen iets omslachtiger.