Auteur Topic: Witte vlekjes, vlokjes, sneeuw na het ontwikkelen  (gelezen 596 keer)

Offline ErwinNes

• Vaste bezoeker
    • Erwin van den Bosch
Re: Witte vlekjes, vlokjes, sneeuw na het ontwikkelen
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2024, 21:06:12 »
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken! Koraks bedankt voor de links, heel informatief!

Met witte vlekjes bedoelde ik de uiteindelijke scan. Dus niet fysiek een witte kleur op het negatief. Sowieso kan ik eigenlijk niets ontdekken op het negatief zelf. Je ziet het bij het inscannen.

Vandaag een test gedaan met exact dezelfde chemie en een Rollei RPX 400 135 film. Met de Canon EOS 3. Ook deze film is al weer enige jaren over de datum. (ik moet echt meer produceren :D)

De witte vlekken zijn er niet. Dus blijft over, inderdaad, het schutpapier wat zeer waarschijnlijke de oorzaak was.

Nu blijft de spannende vraag, wat is de staat van al die andere ongebruikte 120 rolletjes in dezelfde doos?

Hier de foto van vandaag. Wel veel stofjes die je er niet afblaast.

En hier het uiteindelijke resultaat na verwijderen van stofjes met Lightroom.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2024, 21:13:43 »
Hallo ErwinNes,

Bedankt voor de rechtzetting. Daarmee zitten we nu allemaal op dezelfde (en juiste) golflengte!

Offline ErwinNes

• Vaste bezoeker
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2024, 21:22:16 »
Geen dank. De dank is aan jullie. Altijd heel fijn als je er achter kunt komen wat de oorzaak is. Het blijkt dus vooral voor te komen bij Ilford FP4+ uit die periode. Goed om te weten dan is de rest van mijn filmpjes mogelijk nog bruikbaar. Ga ik testen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2024, 22:27:00 »
De laatste jaren komt dit inderdaad af en toe voor met Ilford films - en ook andere films uit de Harman stal. Daarbij valt wel op dat bewaarcondities en leeftijd een rol spelen; met verse film lijken de problemen toch (veel) zeldzamer. Ook met 'verlopen' film kan het de moeite lonen om even contact te leggen met Ilford. Je weet maar nooit; misschien kunnen ze toch nog iets voor je betekenen.
Gij zult uw werk afdrukken.