Auteur Topic: Soft  (gelezen 440 keer)

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Soft
« Gepost op: 9 februari 2024, 19:30:59 »
Beetje een raar objectief van Pentax, maar de prijs maakte het voor mij de moeite waard om het eens te proberen  :)

Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Soft
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2024, 19:51:02 »
In eerste instantie bedoeld voor dromerige portretten waarschijnlijk. Vandaar ook die brandpuntsafstand. Maar je kunt er van alles mee fotograferen natuurlijk.

Optisch is-ie uiterst simpel: één gekitte groep. Een doublet dus. En dat zal een achromaat zijn. Dan blijft de kleurschifting binnen de perken. Maar de sferische aberratie zal nog fors zijn op de grotere openingen. En dat is ook precies de bedoeling natuurlijk.
Volgens mij heeft-ie tevens veel beeldveldwelving, met als gevolg dat de scherpte naar de hoeken wegloopt.
Mijn code blijft analoog.

Offline RobS

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2024, 21:04:18 »
Heel bijzonder objectief, inderdaad in de eerste plaats bedoeld om dromerige portretten te kunnen maken. Voor het eerst uitgebracht midden jaren 80 en als accessoire bedoeld bij de Pentax K- en M-serie SLR's. Op dat moment was een vergelijkbaar 85mm soft-focus objectief van Fujica al enige jaren op de markt, echter werkend met een ingebouwd filter. Wel was deze laatste nog met M42 aansluiting (P-draad). Was destijds nogal prijzig.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2024, 21:10:26 »
De prijs zal ook afhangen van hoe complex ze zijn gebouwd. In ieder geval wel toen ze uitgebracht werden natuurlijk.

Minolta had de 85mm/2.8 Varisoft.

Offline Tompie

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2024, 23:06:58 »
wist niet eens dat dat bestond, een soft focus lens  ^^
veel plezier ermee in elk geval!

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2024, 20:04:02 »
Hoe heette die fotograaf nou die zijn Lens insmeerde met vaseline en dromerige meisjes portretteerde op een manier die nu de wenkbrauwen zou doen fronsen?
@sir_canalogue op instagram

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2024, 20:04:38 »
David Hamilton.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2024, 22:02:16 »
David Hamilton.
Klopt, hij is er wereldberoemd mee geworden
Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2024, 22:53:36 »
Hallo,

En objectievenfabricant Rodenstock is er flink rijk mee geworden. Hun Imagon modellen waren pokkeduur, en in de jaren '30 tot '60 van de vorige eeuw zowat de natte droom van elke studio portretfotograaf.

Voor zijn fotozaak wou mijn vader ook zo eentje, maar diende daartoe eerst het nodige geld bijeen te worden gespaard. Toen het eindbedrag in zicht kwam was de "flou artistique"-mode bijna over - en de dure Imagon (voor Sinar 13x18 cm) kwam er (mede met "njet" van mijn moeder  ::)) niet...