Auteur Topic: lford of Foma papier  (gelezen 607 keer)

Offline Ton Elden

• Regelmatige bezoeker
  • **
lford of Foma papier
« Gepost op: 6 februari 2024, 14:46:05 »
Ik wil voor het eerst gaan afdrukken en wil hiervoor papier aanschaffen.
Het gaat om 8" x 10"  voor in fotolijsten.
Nu zie ik dat Ilford bijna het dubbele kost. Wat is jullie ervaring met Foma?

Ton

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: lford of Foma papier
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2024, 15:28:14 »
Ik lees mee,

Binnenkort wil ik de Kodak Portable Miniature Enlarger eens gaan gebruiken.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax I
Nieuwe speeltjes: Hele stapel jaren 50 camera foldertjes.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2024, 16:05:10 »
Al het waar naar geld. Ik gebruik beide naast elkaar, zowel in PE/RC als Fiber/Bariet. Met het laatste moet moet je bij Foma oppassen dat je temperatuur bij het drogen niet te hoog wordt. Je kan natuurlijk ook koud opplakken met aquarel tape, dan heb je bovenstaand probleem helemaal niet.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Fotografie als hobby, Film als vak
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2024, 16:07:57 »
Beide papieren zijn prettig om mee te werken. Ilford is inderdaad fors duurder en ik denk dat een deel ervan in je hoofd zit qua kwaliteit/kwantiteit. Serieuze afdrukken (inlijsten of cadeau doen) maak ik op Ilford. Contact afdrukken of "gewone printjes" meestal op foma. Ik gebruik tot nu toe enkel RC/PE papier.

Overigens is het portfolio papier van Ilford wel echt de moeite waard...

P.S. ik weet niet waar je woont, maar anders zeker welkom om de papieren even te komen testen in Tilburg.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2024, 16:10:45 »
Mijn vaste leverancier levert 100 vel Ilford 20x25 voor € 125 en Foma in dezelfde maat en hoeveelheid voor € 95. Het verschil is dus iets kleiner. Beide zijn goede papieren waar uitstekende drukken mee te maken zijn.

Mijn ervaring met Foma is dat er soms kleine verschillen zijn tussen de dozen. Als je met een doka-computer werkt zoals ik, dan betekent dit dat je telkens even moet opletten als je een nieuwe doos opent en dat je soms wat moet corrigeren. Niet onoverkomelijk. Bij Ilford heb ik dat verschil nooit gemerkt.

Een tweede verschil is dat bij Foma de gradaties net wat anders liggen dan bij Ilford. Bij Foma heb ik af en toe dat er een soort omslag is tussen te hard en te zacht en dat er dan niets tussen zat. Ik krijg dan een afdruk waarbij ik de toonschaal niet mooi vind. Bij Ilford liggen de gradaties wat gelijkmatiger en vind ik het makkelijker een goede afdruk te maken.

Ilford mag dan wat duurder zijn, maar omdat het me minder papier kost om tot een goede afdruk te komen, verschilt het uiteindelijk niet zo heel veel.

Offline giovanni

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2024, 16:13:28 »
Onlangs heb ik ook mijn DOKA klaar. En heb bij Chuck in Nijmegen papier gehaald. https://www.nijmegenpasfotofilm.nl/shop/photo-print-paper/darkroom-print-paper/easy-print311-12_7x17_8cm-25/ Dat is om de workflow een beetje voor elkaar te krijgen. Samen met een setjes filters om te 'splitgraden' is het een leuke bezigheid.

Offline Tompie

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2024, 16:54:38 »
eventueel ook eens kijken bij dokadeals, een recente aanbieder van fotopapier aan aantrekkelijke prijzen (zowel ilford als foma)
mijn laatste ervaring met foma, iets dunner, maar zeker goed fotopapier!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2024, 17:31:56 »
Wat is jullie ervaring met Foma?
Heel goed. Ik vind zowel Fomabrom als Fomatone prachtig. In vergelijking met Ilford, vind ik de oppervlaktetextuur van Ilford nét iets mooier. Maar ik vind het verschil te klein om het prijsverschil te rechtvaardigen.

Het aanbod van @Weselaar is genereus en ik zou het met twee handen aangrijpen. Papier moet je ervaren, vind ik. In technische zin zijn zowel Foma als Ilford papieren uitstekend. Maar wat je voorkeur heeft, kun je eigenlijk alleen bepalen als je jezelf ermee in contact brengt. Dat is online met geen mogelijkheid over te brengen.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2024, 17:44:42 »
Het verschil in gevoeligheid tussen de batches Ilford is echt minimaal, zelfs met de Heiland split grade is dat te verwaarlozen. Bij Foma KAN het soms iets meer zijn maar met 1 proefafdruk kun je dat in de Heiland computer console meteen weer aanpassen.
Voor dat ik mijn Fotohuis verkocht, had ik (direct) bij Foma natuurlijk geweldige inkoop prijzen, nog geen 30% in verhouding met wat  Ilford koste. Dus dan is het verschil in prijs-kwaliteit erg groot.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2024, 18:52:00 »
Mijn eerste afdrukken heb ik ook op Foma papier gemaakt, en ik ben daar nog steeds tevreden over.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2024, 19:29:32 »
Foma is prima papier.
Zeker als je begint en nog niet weet of je er mee verder wil, zou ik daar voor kiezen.
Ik zou ook nog geen overjarig papier dat vaak op mp staat aangeboden gebruiken.
Vers papier werkt wel zo fijn.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2024, 23:37:23 »
Hallo,

Ik gebruik Fomap rc met voorkeur velvet/ semi. Ik gebruik ook de gradatiefilters van Foma. Ik ben tevreden. Ik denk dat Ilford filters iets beter en prettiger werken. Omdat je ook meer losse filters krijgt. Bij Foma moet je filters stapelen. Ook de verlening factor verschilt bij Foma tussen de gradatie filters. Geen idee of dit bij Ilord Filters ook is?
Afijn wellicht dat filters fijner werken.... qua papier denk ik niet dat er een heel groot verschil.is.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2024, 23:41:12 door Nicky »

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2024, 23:39:37 »
Foma is prima papier.
Zeker als je begint en nog niet weet of je er mee verder wil, zou ik daar voor kiezen.
Ik zou ook nog geen overjarig papier dat vaak op mp staat aangeboden gebruiken.
Vers papier werkt wel zo fijn.

Neej misschien beter van niet hoor. Alleen als je accepteert dat eventueel diepzwart niet diep zwart zal zijn en wit grijs. Vers rc papier m.i.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2024, 09:43:21 »
Citaat
Ook de verlening factor verschilt bij Foma tussen de gradatie filters. Geen idee of dit bij Ilord Filters ook is?

De Ilford filters houden gemiddeld grijs op zijn plek, met dien verstande dat je bij de gradaties 4, 4.5 en 5 de belichtingstijd moet verdubbelen of je diafragma een stap moet openen. Dat werkt lekker makkelijk als je een afdruk net iets harder of zachter wilt. Gewoon je filter wisselen voor eentje die een halve gradatie harder of zachter is.

Als je afdrukt zodat je hoge lichten net doortekening hebben of zodat je maximale zwart net zichtbaar is, dan werkt dat natuurlijk niet en zul je belichtingstijden moet aanpassen.

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2024, 09:44:21 »
Mijn voorkeur gaat uit naar Ilford. Ik haal hier mooiere tonen uit. Foma is veel 'grijzer.