Auteur Topic: succesverhaal : E6 Super8 Ektachrome  (gelezen 345 keer)

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
succesverhaal : E6 Super8 Ektachrome
« Gepost op: 4 februari 2024, 23:10:36 »
Zo en dan nu tijd voor een groot succesverhaal. Voor het eerst E6 kleur ontwikkeld en wel een duur ektachrome filmpje op super8.

Ik had alle redenen om eens flink in de buidel te tasten en op super8 kleur te gaan filmen. Een cassette kost al snel 60 euro en dat is niet voor de poes, maar soms maakt het even niet uit.... en daar komt bij ik houd ook af en toe wel eens van een uitdaging. De 3 minuten en 20 seconden volfilmen is geen kunst aan, en ik film veel.... maar dan zwart wit.... (dubbelsuper8 van Foma versnijden tot super8, cassette vullen en gaan met die banaan, dat kost namelijk niet zo veel). Bovendien zwart-wit lukt altijd wel want dat komt niet zo kritisch met de temperatuur (hoewel, vlak ook dat niet helemaal uit, maar toch)

Kleur is toch even anders, je moet wel een cassette van kodak kopen en die zijn DUUUUUUR. maar goed uitbesteden kan altijd nog maar is ook erg duur. Toch eigenwijs, zelf doen en dat valt reuze mee.

Dit heb ik gebruikt :

een sous-vide stick van het merk HAWS (bij HANOS gekocht) op 0.1 graad af te regelen en houdt de temperatuur ook constant met max 0.1 afwijking. Niet goedkoop, maar ik kook ook graag dus ik heb daar ook nog een andere bestemming voor.

Een grote plastic bak van de Praxis, en natuurlijk mijn LOMO tank voor 30 meter super8 of 16 mm en of 35mm.

Een grote glazen vaas die als verhoging in de bak stond om de LOMO tank op te kunnen zetten om ook tijdens het ontwikkelproces de tank op temperatuur te kunnen houden.

Bij kleur komt de temperatuur erg kritisch, 38 graden met een tolerantie van een halve graad! Eerst de sous-vide stick getest met flessen vol water in de bak en ik kwam uit dat ik die moest instellen op 41 graden om 38 graden in de flessen te krijgen. Ik heb dit drie uur in de testopstelling laten staan en de inhoud van de flessen meerdere malen getest om zeker te zijn. Ik heb getest met een thermometer die wordt gebruikt voor het pasteuriseren van voedsel.

Bellini E6 kit van retrocamera gekocht en met knikkende knieen alles aangemaakt, de bak chemie laten opwarmen minstens een uur, en dan nog maar eens even laten staan en met de hond gaan wandelen (uitstelgedrag) dan maar proberen.... instructies goed opvolgen en het resultaat mag er zijn. Perfecte beelden, mooie kleurverzadiging stukje met kleurenkaart gefilmd en getrouwe weergave. Super scherp beeld.

Nu ik dit weet toch maar eens kijken hoe ik het zwart wit verhaal ( met dubbelsuper8) in kleur kan realiseren.

Het hele proces duurt ruim een uur, 6 baden en een stabilisatorbad. de temperatuur constant houden was mijn grootste drempel maar dat bleek redelijk makkelijk overkomelijk.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2024, 23:42:29 door adriaanvogelzang »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: succesverhaal : E6 Super8 Ektachrome
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2024, 23:35:48 »
Proficiat.   :)
Mijn code blijft analoog.