Auteur Topic: 4x5" matglazen tussen merken uitwisselbaar?  (gelezen 499 keer)

Offline Jos

• Regelmatige bezoeker
  • **
4x5" matglazen tussen merken uitwisselbaar?
« Gepost op: 3 februari 2024, 11:34:09 »
Hallo allemaal,

Ik ben al langer lid van deze groep maar voor jullie onbekend omdat ik weinig berichten heb geplaatst. Ik fotografeer analoog, lang geleden met Pentaxen MX/ME/LX en daarna met Pentaxen 6x7. De laatste jaren ook met een Cambo 4x5 monorail studio camera.
Binnenkort wil ik voor de buitenfotografie een Wista VX aanschaffen. Kan ik op deze camera dan ook het matglas van mijn Cambo studio camera plaatsen? Of gaat dat niet vanwege een andere maat of dikte van het matglas. Ik heb geen idee of matglazen van verschillende camera's onderling uitwisselbaar zijn.
Ik krijg de indruk dat er nogal wat ervaren analoge fotografen op dit forum met een 4x5" camera werken. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Alvast dank voor jullie moeite om hierover je licht te laten schijnen.
Groet, Jos.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
Re: 4x5" matglazen tussen merken uitwisselbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2024, 14:13:44 »
De matte kant zit meestal aan de binnenkant van de camera op precies de plek waar de film komt als je de cassette erin schuift. Dat zou dus in principe moeten kunnen.

Maar er zijn wel wat haken en ogen.

Zo moet het bevestigingsmechaniek het toelaten dat je ze uitwisselt op zo'n manier dat het scherpstelvlak op zijn plek blijft en moet de maat natuurlijk kloppen. Sommige matglazen zijn net wat groter dan andere.

En dan is er een eventuele fresnellens, die voor complicaties kan zorgen. Als deze voor het matglas zit gerekend vanaf de lens, dan beïnvloedt hij het instelvlak. Dan is het maar net afhankelijk van de hele constructie of een en ander te wisselen is. Zit de fresnellens aan de achterkant dan is er geen invloed op het instelvlak.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2024, 15:22:00 »
Jos, simple, als het past, dan past het. Maar 4x5 is niet altijd 4x5, zeker niet als het gaat om een matglas, dus er zullen allicht allerlei variaties zijn afhankelijk van de constructie van de achterwand van de diverse cameras.

Kortom, probeer het uit.

En dan is er een eventuele fresnellens, die voor complicaties kan zorgen. Als deze voor het matglas zit gerekend vanaf de lens, dan beïnvloedt hij het instelvlak.
Daarom zit een fresnellens doorgaans ook aan de gebruikerszijde, niet de lenszijde, van het matglas.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Jos

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2024, 16:14:15 »
Dan is het minder vanzelfsprekend als ik hoopte. Met jullie tips denk ik al een heel eind te komen en zo'n Fresnel-lens gebruik ik liever niet. Het exemplaar dat ik heb heeft nogal wat krassen en ik zag eigenlijk geen voordelen bij de groothoek lens.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2024, 16:26:43 »
Het voordeel van een fresnel zit vooral in de hoeken. Ik vind het zelf een stuk fijner werken, maar vooral op 8x10. Op 4x5 gaat het ook goed zonder.

Offline Jos

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2024, 17:58:16 »
Ja ik dacht ook dat ik bij mijn groothoek lens de hoeken wat beter zou kunnen scherpstellen met de fesnel maar dat viel erg tegen. Het zal ook te maken hebben met de kleine lichtsterkte van mijn Super Angulon 1:8/90. Niet zo super dus maar ik heb te weinig ervaring met deze lens om stellige uitspraken te doen. Er staat ook Technica in rode letters, heeft dat iets te betekenen?

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2024, 19:27:14 »
Hallo,

.................... Er staat ook Technica in rode letters, heeft dat iets te betekenen?
Als ik dat woord hoor of lees, dan denk ik, zeker als de kleur rood is, aan de Technika modellen van Linhof.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2024, 20:30:02 »
Ik heb dat objectief ook. Blijft lastig scherpstellen. Met of zonder fresnel. Wel een heel goed objectief trouwens. Heb ook een 5,6 versie, maar die weegt drie keer zoveel en sjouwt een stuk lastiger. Over het matglas: als het past, dan past het. De dikte is vaak echt ongeveer hetzelfde, een millimeter meer of minder ga je niet merken. Wel een halve centimeter, maar dat is vaak toch al niet het geval. Mijn Yoko matglas heeft echt een andere dikte en grootte dan mijn Intrepid en Tachihara, die wel weer min of meer hetzelfde zijn.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2024, 10:45:01 »
Er staat ook Technica in rode letters, heeft dat iets te betekenen?

Linhoff controleerde de objectieven die het bij zijn camera's leverde nog een keertje extra en die kregen dan een extra markering. Een soort extra kwaliteitsgarantie.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2024, 10:55:32 »
JDaarom zit een fresnellens doorgaans ook aan de gebruikerszijde, niet de lenszijde, van het matglas.

Niet bij mijn oude Toyo 45A en ook niet op mijn Shenhao, die hem beide aan de voorzijde hebben. Bij de Toyo was die niet uitwisselbaar, bij de Shenhao wel.

Voordeel van een fresnel zou moeten zijn het licht zich wat gelijkmatiger verspreidt en dat met name het zicht in de hoeken bij het gebruik van groothoekobjectieven wat beter is. Op mijn Shenhao kon ik dat effect ook goed in vergelijk zien. Nadeel vond ik dat het scherpstelvlak wat minder duidelijk werd. Ook was het effect van de fresnellens voor het matglas te zien. Die millimeter of zo verschil in instelvlak maakte wel degelijk verschil, zeker bij langere lenzen bij een relatief open diafragma. Ik heb hem na een paar weken weer verwijderd en doe het nu al jaren zonder. 
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2024, 10:59:19 door Huub »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2024, 10:58:31 »
Het zal ook te maken hebben met de kleine lichtsterkte van mijn Super Angulon 1:8/90.
Zeker. f/8 is k*t om mee scherp te stellen, al helemaal met een groothoek. Gaat eigenlijk alleen 'goed' als je veel licht hebt. 90mm f/5.6 lenzen zijn niet bijzonder duur; misschien daar eens voor kijken? Er is ook een nog wijdere Nikkor 75/4.5 die weinig populair is (optisch uitstekend overigens) en daardoor nóg vriendelijker geprijsd.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2024, 11:02:43 »
Er is ook een nog wijdere Nikkor 75/4.5 die weinig populair is (optisch uitstekend overigens) en daardoor nóg vriendelijker geprijsd.

Die Nikon kan ik aanraden: uitstekende objectief met een redelijk grote beeldcirkel, maar wel een stuk meer groothoek dan de 90mm objectieven. Ik gebruik hem in combinatie met een 110mm Super Symmar.

Offline henk47

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2024, 11:12:38 »
Blijft moeilijk dat schermstellen, ook met de Hasselblad vind ik. Ik heb van 'vroeger' een afstandsmeter van Voigtländer die ik los van de camera gebruik, en de uitslag stel ik op de lens in. Weinig extra moeite, en zeker dat datgene scherp er op staat wat ik scherp wil hebben ....
De wereld bestaat niet. Maar als jullie er in geloven, doe ik gezellig mee...

Offline Jos

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2024, 10:14:13 »
Jullie ervaringen geven duidelijk aan wat je tegen komt met een niet zo lichtsterke groothoek. Ik dacht dat het ook aan mijn lens zou kunnen liggen.
Een fresnellens is geen wondermiddel als ik dat zo lees. En ik heb antwoord op mijn vraag over het matglas. Bedankt voor alle commentaren.