Auteur Topic: (aankoop) advies gevraagd kleuren vergroter  (gelezen 652 keer)

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
(aankoop) advies gevraagd kleuren vergroter
« Gepost op: 19 januari 2024, 23:24:59 »
Beste allemaal,

Sinds enige tijd begint het grote kleurengebeuren mij steeds meer te intrigeren en ik wil hier iets mee gaan doen. Ik moet dus een kleurenvergroter gaan kopen en ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik moet dus op zoek naar een kleurenvergroter, het liefst eentje waarmee ik zowel kleinbeeld als 6x6 kan afdrukken en die zonder al te veel omhaal kan worden ingezet voor zwart/wit.

Wat is nu een beetje een normale prijs voor een goede kleurenvergroter en welke merken bevelen jullie aan? Welke merken kan ik beter mijden? De prijzen lopen erg uiteen op bijvoorbeeld marktplaats. Ik weet niet goed waar ik op moet letten in deze materie en ik heb nog minder een idee van normale prijzen

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: (aankoop) advies gevraagd kleuren vergroter
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2024, 13:05:44 »
Mijn favoriet: Durst M605 (of M601) met kleurenkop en negatief maskers/condensors voor kb en 6x6.
Klopt : prijzen lopen erg uiteen (conditie en compleetheid ook !)
Ik gebruik de kleurenkop alleen voor z/w en met een tabel kun je alle gradities vario-contrast papier gebruiken met de kleurenkop.

Wil je ambitie niet de kop in drukken hoor. Maar persoonlijk ben in groot fan van z/w analoog. Maar analoog kleur heb ik gedaan en wil ik niet meer terug. Voor kleur is digitaal en verwerken met PC en dan laten afdrukken mijn favoriete workflow.

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2024, 13:55:25 »
Kan analoog zelf kleur vergroten zeker niet promoten...heb het jaren gedaan als beroepsfotograaf en de tijd die ik daarmee heb verloren was gigantisch
een halve tot een hele dag voor een huwelijksreportage ...met die tijd had ik andere zaken kunnen doen..

Voor zwart wit is het zelf doen zeker een pluspunt..
succes ermee wat je ook beslist!

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2024, 14:56:05 »
Gewon proberen, zou ik zeggen.
Dan merk je vanzelf of het je ding is.
Als je een vergroter koopt I’d het zeer belangrijk dat alles erbij zit voor zowel kleinbeeld als middenformaat.
Mis je iets, dan is het vaak zoeken naar een speld in een hooiberg en als je al dat ding vindt zijn de prijzen behoorlijk.
Wat je nodig hebt zijn, n kleurenkop, en de bij de formaten horende condensors of mengboxen.
En uiteraard ook een 50 en 80 mm objectief.
Met een 80 mm kun je ook kleinbeeld afdrukken, trouwens.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2024, 16:41:42 »
Ik zoek sowieso een andere vergroter omdat mijn huidige apparaat alleen geschikt is voor kleinbeeld en ik met mijn middenformaat eigenlijk altijd naar de fotograaf moet. Dus was mijn gedachtegang, als er dan toch iets anders moet komen dan het liefst eentje die niet alleen de beide formaten aankan maar ook eventueel kleur. Het merendeel van mijn afdrukken zal toch zwart/wit zijn, maar ik heb dan in ieder geval de optie om er eens mee te expirimenteren.

Ik zoek ondertussen rustig verder, ik heb geen haast....

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2024, 17:06:25 »
Heb je mijn mail ontvangen?
Wim

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2024, 19:54:25 »
Kijk eens op Marktplaats. Er staat nu een Kaiser VCP 6001  een Durst 601 en M 605 Color
Mogelijk meer als je verder zoekt.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2024, 20:00:37 »
Het voordeel van Kaiser is dat onderdelen nog leverbaar zijn.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2024, 20:03:05 »
Juist.
Mijn code blijft analoog.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2024, 18:30:06 »
Kienzle of Kaiser, waar alle onderdelen nog van te koop zijn. Neem er 1 met subtractieve filters en indien mogelijk met een instelbaar n.d. filter. Verder heeft 6*7cm de voorkeur mbt. de mengbox. Die lichten  beter uit dan een 6*6cm model en daarmee kun je eigenlijk zonder te wisselen ook k.b. doen.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2024, 09:56:39 »
Kan analoog zelf kleur vergroten zeker niet promoten...
Jammer. Ik heb er veel lol in. Anderen met mij. Ik kan het van harte aanbevelen. Gaat ook een heel stuk sneller dan zw/w, maar dat terzijde.

@adriaanvogelzang ik zou gewoon kopen wat je kunt krijgen. Klinkt voor de hand liggend, en dat is het ook. Wat heeft het voor nut om te bepalen dat je absoluut een huppeldepup-zus-en-zo moet en zal hebben om vervolgens maandenlang te speuren totdat je er eentje vindt in Tsjechië die je dan voor €150 transportkosten kunt laten verschepen...Marktplaats e.d. een tijdje in de gaten houden en kijken wat er voorbij komt en wat enigszins in je regio op te pikken is. Of het nou een Kaiser of een Durst of een Beseler enz. enz. is, uiteindelijk maakt het niet gek veel uit. "We koken allemaal ons water op 100 graden." Belangrijker is dat de vergroter die je koopt in goede staat is en compleet met de zaken die je nodig hebt: negatiefhouder(s), evt. condensors, voedingsapparaat. Afhankelijk van model & type. Is vooral een kwestie van even wat googlen aan de hand van de modellen die je voorbij ziet komen.

Ik zou me niet teveel blind staren op het argument dat merk X of Y nog in productie is. Kijk vooral naar (1) of de set compleet is en (2) of ontbrekende delen makkelijk te vinden zijn. Neem bv. een Durst M605 - al jaren niet meer in productie, maar je struikelt over de spare parts omdat het (zeker in Europa) zo'n gangbaar model was. Dat het niet meer wordt gemaakt, is daardoor nauwelijks een argument, tenzij je per se nieuw wilt kopen.

Voorts is elke gangbare kleurenvergroter zonder welke wijziging dan ook inzetbaar voor zw/w. Je gebruikt gewoon de Y en M filter voor variabel contrast en als je dat om welke reden dan ook niet prettig vindt, kun je ook gewoon Multigrade filters onder of boven gebruiken. Zelfs als je met een vrij zeldzame additieve vergroter (Philips PCS) thuiskomt, kun je er nog steeds ook prima zw/w mee doen. Geen probleem dus.

Niet te moeilijk maken; gewoon gaan met die banaan.

O verhip, kijk nou: https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,33886.0.html Alsof je het over de duvel hebt. Prima, toch. (Terzijde: ik belicht mijn kleurenpapier ook additief/RGB, maar dan met LED. Gaat prima - het spul is er tenslotte voor gemaakt.)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2024, 10:01:21 door koraks »
Gij zult uw werk afdrukken.