Auteur Topic: Durst Pictochrom  (gelezen 943 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Durst Pictochrom
« Gepost op: 3 januari 2024, 13:27:54 »
Voor wie naar Berlijn wil rijden met flinke auto om een flinke vergroter op te halen. Ze gaan o.h.a. voor erg weinig weg (staat nu op ruim 100,-)  . Zie ebay.
Denk wel even na waar je hem thuis wilt plaatsen (is je plafon hoog genoeg? Past deze door het trappenhuis etc. )

Offline hasse

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Durst Pictochrom
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2024, 11:49:04 »
Dat valt allemaal wel mee hoor.
De zuil is demontabel en de kop kan er ook af en dan is een ruime kofferbak al voldoende.
Let wel dat ding heeft een behoorlijke leercurve voordat je ermee kunt werken. Onderschat dat niet...
Zonder documentatie kun je het dan wel schudden!

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2024, 18:27:55 »

Offline hasse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2024, 16:49:47 »
Dat is niet de manual van de Pictochrome!

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2024, 16:20:18 »
Nooit gezien...wat had dit apparaat als groot pluspunt?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2024, 19:47:29 »
Nooit gezien...wat had dit apparaat als groot pluspunt?

Automatische belichting met kleurafdrukken voor 4x5 negatief formaat.

Ze zijn vooral groot en zwaar en je moet maar hopen dat alles compleet is en de jaren 90 elektronica het nog doet.

Als je geen 4x5 kleur wilt afdrukken dan zou ik iets anders nemen.

Jon

Offline hasse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2024, 11:18:00 »
Dat automatisch moet je wel met een korreltje zout nemen want je moet wel eerst zorgen dat je kleur in balans is en de juiste tijd voor de belichting hebt. Maar het grote voordeel is dat het een "close loop-systeem" is.
Hetgeen wil zeggen dat alle variabelen tijdens de belichting gecompenseerd worden. Hierbij kun je denken aan schommelingen in het lichtnet. Automatisch belichen kun je er alleen mee als je de rollenunit eronder hebt staan maar dan nog koet je de bassisbelichting en correcties nog wel gemaakt hebben. Voordeel is dat je een constante afdruk krijgt van zowel de eerste afdruk tot ik weet niet hoeveel afdrukken je wilt maken. Werd vaak gebruikt voor wenskaarten of stadskaarten o.i.d.
Wat betreft die oude elektronica kun je maar wat blij mee zijn want dat kun je nog repareren als er iets mis mee is.
Het is een "oud" systeem maar zo robuust als maar wat  (l).

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2024, 14:19:23 »
Erfolgreiches Gebot: EUR 107,00
Kijk de prijs was heel aantrekkelijk. Maar ik kan hem niet kwijt in mijn huisje dus heb niet geboden.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2024, 15:00:13 »
Ik heb wel eens een Durst L1200 in huis gehad. Dat was al een zwaar ding - en deze is denk ik nog een stuk zwaarder door die gemotoriseerde kolom. En de grondplank lijkt ook een heel stuk groter.

Hij zal wel in wat onderdelen uit elkaar kunnen maar die zijn per stuk ook nog zwaar.

107 euro lijkt me nog net iets meer dan de schrootprijs.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2024, 16:47:15 »
Als je geen 4x5 kleur wilt afdrukken dan zou ik iets anders nemen.
En als je wel kleur 4x5" wilt afdrukken, zou ik óók iets anders nemen.

Dat automatisch moet je wel met een korreltje zout nemen want je moet wel eerst zorgen dat je kleur in balans is en de juiste tijd voor de belichting hebt. Maar het grote voordeel is dat het een "close loop-systeem" is.
Veel van de waarde daarvan is simpelweg achterhaald vergeleken met een iets modernere oplossing zoals Heiland's LED systeem, of elk ander (evt. hobbymatig) LED RGB systeem. Variaties in lichtnet zitten ver verstopt achter een DC voeding en zie je in de belichting nevernooit terug. En evt. temperatuurcoëfficienten zijn stabiel/constant. Het is overbodige complexiteit.

Citaat
Het is een "oud" systeem maar zo robuust als maar wat  (l).
In praktijk toch erg storingsgevoelig, en die repareerbaarheid is ook maar betrekkelijk.

Uiteindelijk is de vraag wat je vak/hobby is: fotografie of elektronica. Indien het laatste, neem zeker een Pictochrom.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2024, 19:49:44 »
Inderdaad een wat storings gevoeliger systeem. Over gewicht gesproken, ooit een L1200 multigraph van het gestopte vaklab in Oss naar boven gesjouwd. 55kg dus en een losse trafo waarbij de 16A automatische zekeringen met het testen er uit gingen. Niet echt fijn te hanteren allemaal. Gelukkig had ik toen nog een klant  die 4x5" ging uitvergroten dus daar is deze Durst vergroter uiteindelijk beland. Ik werk zelf met een Dunco II 67 120 pro en inderdaad mijn grootste formaat is 6x7cm rolfilm.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2024, 11:53:13 »
Een L1200 is een zware jongen, maar een erg fijne vergroter. Zelf heb ik hem in de condensor uitvoering (heb ook nog een kleurenkop liggen, dacht een CLS 450 ), kan niet veel aan stuk, enkel de Photocrecenta lamp.

groet,

Cor

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2024, 13:26:06 »
Ik heb een 1200 met kleurkop staan, kan weg, Wim

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2024, 15:35:53 »
Ik heb een 1200 met kleurkop staan, kan weg, Wim
Als je hem aanbiedt, kan ik wel even peilen of er interesse voor is. Ik ken een aantal mensen die serieus bezig zijn met kleurendruk. Ze zullen uiteraard wel een richtprijs willen weten om te zien of het haalbaar is voor ze. In Gouda zit je, toch? Stuur me anders even een berichtje; wellicht kan ik je in contact brengen met een koper.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2024, 17:02:18 »
Er is veel aan te bieden , vergroter is zeer compleet, veel ra4 papier chemie rollen dispenser en veel ervaring, een praatje maken bij mij thuis is aan te bevelen, reden ik ben bijna 80 jaar jong,  moet gaan ruimen,
Wim