Auteur Topic: Scanprogramma Epson doet vreemd op Windows 11  (gelezen 572 keer)

Offline Arom

• Vaste bezoeker
Scanprogramma Epson doet vreemd op Windows 11
« Gepost op: 15 november 2023, 16:40:56 »
Sinds jaar en dag gebruikik, tot volle tevredenheid, het bij de Epson500 meegeleverde scan programma.
Omdat ik nodig eens moest overstappen op Windows 11 heb ik mijn hele zooitje gemigreerd naar die versie.
Sinds die die tijd werkt het Epson scan programma niet goed meer. Er ontbreken ( of ik kan ze niet vinden) diverse functies.
Om te beginnen zijn de knoppen : Voorbeeldscnan en Scannen niet meer zichtbaar. Bij toeval kwam ik er achter dat als je op die blanco plaats gaat staan met je cursor en op je muisknop drukt , de knop weer tevoorschijn komt.
Het draaien van de opnamen in het voorbeeldscan is ook niet meer mogelijk en zo heb ik nog wel wat issues.
Via Epson heb ik de nieuwste drivers gedownload en programma diverse keren opnieuw geïnstalleerd.
Tot nu toe geen succes dus.
Is dit op één  of andere manier op te lossen?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
Re: Scanprogramma Epson doet vreemd op Windows 11
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2023, 17:23:21 »
Al even gezocht op de Epson website? Ik kwam dit tegen: https://epson.com/faq/SPT_WIN11-NS~faq-0000d6c-windows11?faq_cat=faq-topFaqs
Via deze pagina over Win11 compatibiliteit: https://epson.com/s0/Windows-11-Support/s/SPT_WIN11-NS

Mocht bovenstaande niet helpen of beschikbaar zijn, dan zou je nog kunnen proberen een andere driver voor je grafische kaart te installeren. Dat doe je door (1) te achterhalen welke grafische kaart/chip je computer heeft en dan (2) via de website van de fabrikant daarvan de meest recente driver te installeren. In principe zou Windows 11 dit ook automatisch moeten doen, maar je komt dan toch dikwijls uit bij een andere driverversie (zeker voor iets oudere hardware) dan de meest recente driver van de fabrikant.

Echter, gezien de informatie op die supportpagina van Epson vermoed ik dat de compatibiliteit echt is tussen hun scan-applicatie en de grafische API van Windows zelf, en dan is het simpele antwoord: "pech gehad".

Het is een schrale troost, maar weet dat in de wereld van de scanners het wemelt van de mensen die oudere PC's op Windows XP laten draaien om hun teerbeminde oudere scanner aan de praat te houden, of een MacOS versie uit het jaar kruik. Je zou niet de eerste zijn die een extra computer ergens opstelt alleen voor de scanner. Sterker nog, koop je een oudere Nikon filmscanner of een drumscanner, dan krijg je er dikwijls gratis een computer bij die gevoelens van weemoed en warme herinneringen aan vroegere tijden oproept, omdat daar nu eenmaal die totaal verouderde SCSI adapter in zit waar die scanner nu eenmaal mee wil praten, en de software nog wil werken met het besturingssysteem dat door de betreffende fabrikant al jaren geleden heet verlaten omdat het niet meer verenigbaar bleek met de eisen van nieuw tijden.

PS: heb je verder baat bij die upgrade naar 11? Ik draai nog altijd op 10 en gezien MS het nog ondersteunt, zie ik even de noodzaak van de upgrade niet zo. Mis ik iets?
« Laatst bewerkt op: 15 november 2023, 17:26:24 door koraks »

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2023, 17:29:37 »
Ik zit nog op 10 en tot op heden is er niets ontploft. Als (meer dan) halve digibeet liet ik deze mededeling even achterwege. Maar na het vorige bericht kan het wel denk ik.   ;)
Mijn code blijft analoog.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2023, 18:40:19 »
Trouwens, goed je weer te zien Arrie!   :)

Offline Arom

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2023, 14:08:51 »
@koraks

Bedankt voor je heldere uitleg. De oplossing van Epson door de Alt knop te gebruiken had ik ook al gevonden. Probleem is dat dat wel werkt, maar ik mis nog enkele handig functies van het programma.
Het zal er wel op neer komen dat ik met het scannen m'n oude labtop tevoorschijn moet halen. Op zich geen ramp maar minder praktisch.
De Windows 11 installatie heeft, wat mij betreft, geen enkele toegevoegde waarde, behalve dan dat binnenkort de versie 10 niet meer vanuit Microsoft ondersteund zou worden.
Mijn idee is , dat als alles lekker werkt met je computer je er dan vanaf moet blijven, maar ja, daar denken die commerciële jongens toch geheel anders over.

Offline Frits

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2023, 19:58:07 »
Arom

Ik heb speciaal een oude pc zuiver voor dat soort dingen als  dia en scans  werken op  10  en af van het internet  juist om dat soort dingen te vermijden .

Dus zoek een oude pc van wat je wilt zet het programma's erop  en werken zonder alle vervelende update die niet meer nodig hebt .

uiteraard met het windows gebeuren van je keus  kan zelf terug tot 95  ;) en kost bijna niks  maar je kunt door met alle het oude spul wat werkt
« Laatst bewerkt op: 16 november 2023, 20:04:10 door Frits »

Offline Arom

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2023, 08:23:50 »
@Frits:
Helemaal mijn idee. Ik ga voor het scannen weer lekker m'n oude labtop gebruiken.
Motto: Als het niet kapot is, niet repareren.
Bedankt allen.

Online jeanshoot

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2023, 18:45:49 »
Ik heb een laptop met Windows XP erop waar ik mijn oude hardware op gebruik ik heb geen zin om steeds alles nieuw aan te schaffen. Alles werkt perfect zo de wifi staat wel uit ivm de veiligheid.
Ik zet alles met een usb stick over om verder te bewerken.
Mijn idee …… kijk voor een oude laptop met besturingssysteem naar keuze en installeer daar de boel op

Offline Arom

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2023, 22:38:49 »
Dank voor de tip.
Ik heb een oude labtop en ga daar lekker mee verder.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2023, 01:20:06 »
Mijn ervaring met oude PC's is dat W11 er niet eens op geïnstalleerd kan worden. Ik heb dat wel eens geprobeerd bij mijn PC uit de W8 tijd. W10 lukte nog, maar W11 wordt gewoon geweigerd.
Maar een oude losgekoppelde laptop is ook een prima oplossing. Alleen zijn die oudjes vaak zo traag.

Offline Arom

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2023, 13:35:27 »
Op mijn "oudje" is Windows 10 geïnstalleerd en werkt gelukkig nog steeds snel genoeg.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2023, 14:00:14 »
Opgelost.   ^^