Auteur Topic: Nikon F301, zo dood als een pier.  (gelezen 585 keer)

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Nikon F301, zo dood als een pier.
« Gepost op: 8 november 2023, 20:17:54 »
Vandaag binnen gekregen na aankoop op Marktplaats voor een luttele paar euro's een dooie Nikon F301. Ziet er wel heel netjes uit dus de moeite om te repareren  lijkt me.

De batterijhouder zag er best netjes uit totdat ik naar het contactje op de camera keek en jawel hoor, een licht spoortje van het groen/blauwe lekkende batterij lekkage verschijnsel.
Dus dan maar de bodemplaat verwijderd en daar zag het er net wat anders uit. Een dikke laag rotzooi op het contact in de camera en afgebroken contactpennetjes. Eerst voorzichtig het meeste er af geschraapt met een tandenstoker van hout en daarna de rest verwijderd met schoonmaak azijn, bruist lekker dat spul.
Daarna even provisorisch een contactje gemaakt op de afgebroken pennetjes, later ga ik dat solderen en ja hoor, de camera komt weer tot leven, hoera.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
  • Hans
Re: Nikon F301, zo dood als een pier.
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2023, 20:40:32 »
Super! Goed gedaan! Vind de 303 een fijne camera.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2023, 20:44:22 »
Super! Goed gedaan! Vind de 303 een fijne camera.
De 303 ken ik niet  ^^ maar de 301 is wel een leuke camera, ik heb ook de F501, dezelfde camera maar dan met autofocus.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2023, 21:04:01 »
Ja, dit is toch ook wel een klassieker hoor. Goed gedaan Antoine.   :)
Mijn code blijft analoog.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
  • Hans
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2023, 09:04:53 »
De 303 ken ik niet  ^^

^D ^D ^D Hahaha, sory, foutje

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2023, 10:30:58 »
Die komt volgend jaar uit.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2023, 13:48:41 »
De F301 & F501  staan hier ook  en worden  heel regelmatig gebruikt , zeer degelijke  & handige  toestellen.  het batterijcompartiment is  hun zwakke plaats  ; als  ze hier  aankwamen  heb ik ook aanslag  moeten wegpoetsen,  nu   worden de  batterijen na  gebruik  uitgenomen .
Nog veel fotoplezier  met  dat fraaie toestel !

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2023, 19:27:02 »
De F301 & F501  staan hier ook  en worden  heel regelmatig gebruikt , zeer degelijke  & handige  toestellen.  het batterijcompartiment is  hun zwakke plaats  ; als  ze hier  aankwamen  heb ik ook aanslag  moeten wegpoetsen,  nu   worden de  batterijen na  gebruik  uitgenomen .
Nog veel fotoplezier  met  dat fraaie toestel !
Bij iedere camera waar batterijen in gaan is het een probleem als de batterijen er te lang blijven inzitten, lekkage begint vroeg of laat afhankelijk van merk en soort batterij. Ik haal ook altijd de batterijen er uit na gebruik van de camera.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2023, 19:31:34 »
Maar bij penlites gebeurt het in de regel toch wel sneller dan bij knoopcellen. Bovendien is de bende meestal ook groter. Nou ja, penlites zijn van zichzelf al groot natuurlijk. Daar kan een hoop in. En uit ...

Offline ray

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2023, 00:34:32 »
Knap stukje werk.

Offline jeanshoot

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2023, 12:19:44 »
Goed opgelost. Een ander had hem waarschijnlijk weggegooid. Zonde want je kunt er nu weer een hoop lol aan beleven.[

quote author=toines link=topic=33688.msg369617#msg369617 date=1699471074]
Vandaag binnen gekregen na aankoop op Marktplaats voor een luttele paar euro's een dooie Nikon F301. Ziet er wel heel netjes uit dus de moeite om te repareren  lijkt me.

De batterijhouder zag er best netjes uit totdat ik naar het contactje op de camera keek en jawel hoor, een licht spoortje van het groen/blauwe lekkende batterij lekkage verschijnsel.
Dus dan maar de bodemplaat verwijderd en daar zag het er net wat anders uit. Een dikke laag rotzooi op het contact in de camera en afgebroken contactpennetjes. Eerst voorzichtig het meeste er af geschraapt met een tandenstoker van hout en daarna de rest verwijderd met schoonmaak azijn, bruist lekker dat spul.
Daarna even provisorisch een contactje gemaakt op de afgebroken pennetjes, later ga ik dat solderen en ja hoor, de camera komt weer tot leven, hoera.

[/quote]

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2023, 17:08:05 »
Mooi dat je hem hebt kunnen redden. :) Qua stijl en vormgeving een mooie Nikon, met name de rode bies. Bijna letterlijk overgenomen in de Kiev 19M, die technisch natuurlijk minder gevorderd is.

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2023, 20:04:05 »
Mooi dat je hem hebt kunnen redden. :) Qua stijl en vormgeving een mooie Nikon, met name de rode bies. Bijna letterlijk overgenomen in de Kiev 19M, die technisch natuurlijk minder gevorderd is.

Inderdaad, het had wat uiterlijk betreft zo een Nikon kunnen zijn.

Offline kaaaaaaaa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2023, 23:37:24 »
Leuk dat je h weer aan de praat hebt gekregen  @:)