Auteur Topic: Sluiter opgespannen of niet?  (gelezen 494 keer)

Offline Stefan64

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • fotografische veelvraat
Sluiter opgespannen of niet?
« Gepost op: 10 november 2023, 16:01:24 »
Mag ik nog eens een vraagje in de groep gooien om te horen wat de dames/heren van dit forum hierover denken?
Ik kom op het www nogal wat tegenstrijdige meningen tegen omtrent het feit of men een camera die je even niet gaat gebruiken, beter met opgespannen dan wel met ontspannen sluiter weglegt. 
Misschien is dit eerder ook al aan de orde geweest, dan heb ik hier overheen gekeken.
Vriendelijke groeten,
Stefan
It's all a matter of focusing, life and photography.

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Sluiter opgespannen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2023, 16:07:34 »
In de meeste gevallen werd aangeraden niet gespannen op te bergen.

Maar bijvoorbeeld bij Hasselblad gold dat dan weer niet.
Mijn code blijft analoog.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2023, 16:26:44 »
De sluiter één of twee dagen gespannen laten maakt niet zoveel uit, maar zeker met mechanische sluiters is het altijd beter om deze ontspannen weg te zetten, dan staat er ook niet zoveel spanning op de sluiterdelen.

In de Manual van mijn Rolleiflex automat staat dat de sluiter gewoon gespannen kan blijven bij niet gebruik.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2023, 17:40:05 »
De Rollei 35B kun je bijvoorbeeld alleen met gespannen sluiter opbergen. Kiev 88 en Hasselblad 1000f/1600f altijd met ontspannen sluiter, de korte stugge veer voor de lange tijden staat namelijk onder flinke spanning.

Eigenlijk zou een camera zo ontworpen moeten zijn, dat de veren voor de sluiter zowel met voorspanning als belasting niet tegen de breukgrens aan zitten. Dan treedt er ook geen kruip op in het materiaal. (als je goed verenstaal hebt tenminste)

Het is eerder de veroudering van de smering die bij camera's voor problemen zorgt. En de reparateurs die de veerspanning verhogen om dat de compenseren. (waar Fred en ik van ervaring kunnen spreken :) )
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2023, 17:45:48 »
De Rollei 35B kun je bijvoorbeeld alleen met gespannen sluiter opbergen. Kiev 88 en Hasselblad 1000f/1600f altijd met ontspannen sluiter, de korte stugge veer voor de lange tijden staat namelijk onder flinke spanning.

Ja, je hebt natuurlijk verschillende types Hasselblad. Ik doelde eerder op de bekende 500-serie.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2023, 22:10:22 »
Citaat
Ik doelde eerder op de bekende 500-serie.

Dat is ook logisch, omdat je met een ontspannen sluiter het risico loopt dat je een opname dubbel belicht bij het wisselen van een magazijn. (ondanks het rood/witte venstertje)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2023, 22:14:05 »
Juist, om dat probleem te vermijden is het wel zo verstandig om op te spannen.
Daarenboven claimde Hasselblad dat de sluiters ontworpen waren om dit prima aan te kunnen.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2023, 20:04:53 »
Voor mij:

Met film erin: altijd gespannen... zodat de camera gebruiksklaar is zodra ik hem pak. Dus ook na het maken van een opname altijd doorspoelen.
Zonder film erin, normaal span ik dan niet.
Maar dat is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het  toestel.

Mocht er een (klein) lichtlek zijn of per-ongeluk tijdens het oppakken afgedrukt worden, is op die manier de opname redelijk zeker, nog meer met rolfilm met zo'n schuifje voor de 'teller' (kijkend op het schutblad).
Ik heb meerdere toestellen waar ik zo een dubbel-opname mee kan maken en daarom heb ik mezelf dit aangeleerd.  Het kan natuurlijk ook zo een jaar of langer duren voor ik verder fotografeer met een bepaalde camera...

ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.