Auteur Topic: Handleidingen/Boeken van Jean Bruno  (gelezen 390 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Handleidingen/Boeken van Jean Bruno
« Gepost op: 10 november 2023, 10:22:08 »
Onlangs heb ik een reparatiehandleiding van Jean Bruno aangeschaft voor de Pentacon F. (niet omdat de reparatie niet gelukt was) maar omdat ik wat meer technische achtergrondinformatie wilde hebben over de camera, zoals fabrieksopgaves, veerspanning smeermiddelen en dergelijke.

https://librairie.bod.fr/manuel-de-reparation-du-pentacon-f-et-fb-jean-bruno-9782322385461

Ebooks hebben twee nadelen, er is geen inkijkexemplaar en je kan een boek niet terugsturen. Om jullie voor een miskoop te behouden zal ik mijn ervaringen met het 'boek' delen. Het is geen boek of publicatie, het is minder dan dat.

- Jean Bruno is fotograaf, maar van een fotograaf mag je betere foto's verwachten. (donker, slecht belicht, ruis door compressie)
- Diepgaande technische informatie over de camera ontbreekt, er is geen onderzoek gedaan en er is geen referentie naar andere literatuur.
- Slordige opmaak, pagina's met foto's zonder tekst en uitleg. Er is geen schrijver of redacteur aan te pas gekomen.
- Geen uitleg over het vervangen van de gordijnen, hergebruik van onderdelen die eigenlijk al aan vervanging toe zijn.
- Onderdelen die je met rust moet laten worden toch gedemonteerd, maar er is niet overal uitleg over hoe je ze op de juiste manier moet terugplaatsen.

Zo'n 'e-book' kost al snel 19 euro. Als liefhebber of amateur zou je kennis en informatie (die je niet van een professional verwacht), beter kosteloos kunnen delen. Dat is tenminste eerlijk.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Handleidingen/Boeken van Jean Bruno
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2023, 10:49:52 »
Het is slechts de mening van één persoon, maar ik heb weinig reden eraan te twijfelen. Dus bedankt.   ^^
Mijn code blijft analoog.

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2023, 15:46:25 »
Behoorlijke tegenvaller dus. Maar niet duur.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2023, 16:27:53 »
En is deze dan ook nog eens in het Frans?
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2023, 09:14:03 »
En is deze dan ook nog eens in het Frans?

Langue: français zie ik bij zijn boeken staan dus Oui, en Francais  :'D

Behoorlijk aan de prijs ook !
Milo, bedankt voor de waarschuwing !!
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/