Auteur Topic: Apothekers flesje hoe werkt dit ?  (gelezen 583 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Apothekers flesje hoe werkt dit ?
« Gepost op: 10 november 2023, 00:37:23 »
Zag deze flesjes 2e hands aangeboden. Iets voor een apotheker. Vraag mij af hoe werkt het en wat is het nut ?

Offline frans van kuijen

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Apothekers flesje hoe werkt dit ?
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2023, 01:32:22 »
ik heb het vermoeden dat je een deel mist nl het rubber optrek deel. Mogelijk is een en ander bedoeld voor een zeer toxische extreem zure of basische stof  waarom het pipet alleen voor deze container gebruikt kan worden

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2023, 07:28:51 »
Is het wel een pipet? Niet gewoon een staafje om het materiaal wat in het bruine buisje zit uit te smeren?
De buitenste fles is dan mogelijk een insulator of om het specimen in het bruine buisje op temperatuur te houden met warm/koude vloeistof.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIg
Nieuwe speeltjes: Fles Bellini Euro HC ontwikkelaar

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2023, 11:01:07 »
Het eerste waar ik aan dacht was inderdaad au bain-marie.
Mijn code blijft analoog.

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2023, 12:05:54 »
Volgens mij een bain-marie.
Beware of darkness.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2023, 22:31:17 »
Mijn buurvrouw is apothekersassistente,  en ze heeft je foto's in 'haar' forum gedeeld (ieder zijn hobby ^D )

Er reageerden 2 mensen die vertelden dat het staafje was om oordruppels toe te dienen.
De voorloper van het pipetje met rubber bovenkant.

Over de buitenfles is niks gezegd, maar olie in je oor wilde wel warm hebben.
Dus ik schat ook au bain Marie in.
@sir_canalogue op instagram

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2023, 22:34:55 »
Zag deze flesjes 2e hands aangeboden.

Stonden er maten bij?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2023, 00:08:00 »
Het doel van een flesje in een flesje kan ik ook niet anders verklaren dan au bain marie, maar dat soort glasstaafjes met een bolletje wordt niet gebruikt om te druppelen, want pipetten al dan niet met rubber ballon bestaan ook al eeuwen, dat soort staafjes worden gebruikt om vloeistoffen uit te smeren.
Formule W, had een plastic staafje om de wratten aan te stippen.

Ik heb bij mijn microscoop zo'n glazen staafje gehad om immersie-olie op het dekglas aan te brengen.

Een vergelijkbare methode pas ik toe als ik ergens een minuscule hoeveelheid olie bij camera service wil aanbrengen.
Dat doe ik met een klein horlogemakers schroevendraaiertje, daar een beetje olie op en vervolgens het te smeren deel aanstippen.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2023, 08:14:28 »
De bain marie hypothese vind ik vergezocht. De warmtecapaciteit van zo'n klein flesje is te beperkt om van enig nut te zijn in die toepassing. De inhoud zal niet meer dan pakweg 15ml zijn en dat koelt af nog voordat je het hebt kunnen oppakken.

Ik heb even navraag gedaan bij een oud-collega wiens vrouw is opgegroeid in een apotheek en die later zelf apothekersassistente werd. Ze heeft nog de totale inboedel van de apotheek in het ouderlijk huis, deels daterend uit eerste helft 20e eeuw. Het is nu een museumpje. Ze herkende dit type flesje niet als iets uit de apotheek.

De suggestie is dat het gaat om een parfumflesje o.i.d. In elk geval iets wat in kleine hoeveelheden gedistribueerd wordt, waarbij druppelsgewijs doseren (zonder verdere grote nauwkeurigheid) gewenst is. Misschien moet je denken in de richting van wat we tegenwoordig in zo'n sample-buisje zien bij de drogist. De grotere buitenfles is er dan alleen voor de mechanische stabiliteit (voorkomen dat het hele ding omdondert en leegloopt).

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2023, 10:06:40 »
De bain marie hypothese vind ik vergezocht. De warmtecapaciteit van zo'n klein flesje is te beperkt om van enig nut te zijn in die toepassing. De inhoud zal niet meer dan pakweg 15ml zijn en dat koelt af nog voordat je het hebt kunnen oppakken.

Daarom vroeg ik naar de maten.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2023, 10:54:21 »
Bij een Duitse leverancier van laboratoriumglas kom ik een moderne variant tegen als
“Zederoelnflasche” .
Zou het heel goed kunnen dat het toch een druppelaar is die in een minuscuul waterbadje opgewarmd wordt om gebruiksklaar gemaakt te worden.

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 november 2023, 10:58:33 door Chromenose »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2023, 11:09:06 »
“Zederoelnflasche” .
Zedernöl of Zederöl = cederolie
Dus een flesje om etherische olie in te bewaren.
Van etherische olie koop je doorgaans een kleine hoeveelheid, bv. 5 of 10ml. Dan is een heel klein flesje een pre.
Hoeft zeker geen bain marie te zijn omdat etherische oliën bij kamertemperatuur gewoon vloeibaar zijn (immers, het zijn oliën, geen vetten).

Overigens, als ik zoek op "Zederoelnflasche" of andere spellingsvarianten, dan vind ik vooral gewone flesjes met een druppelpipet in de dop. Geen dubbelflesje. Heb je een link?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2023, 11:30:27 »
Overigens, iemand die heel misschien weet wat het is als het toevallig lab-gerelateerd blijkt te zijn, is @Cor. Die is goed thuis in lab-spullen en werkwijzen. Ik weet ook niet of zijn kennis zich uitstrekt tot antiek.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2023, 09:15:41 »
Bij toeval ben ik er nu achter gekomen. Bovenstaande suggesties kloppen deels/zaten in de goede richting.
Het blijkt flesje te zijn die je gebruikt bij microscopie. Bij sterke lenzen 100x moet je de lucht tussen lens en objectglas vervangen door olie (vroeger op cederolie basis)
Dit flesje deed je aan de binnenhouder de immersie olie. Met het allerbinnenste staafje bracht je druppel immersie olie aan. En de buitenruimte van het flesje is voor oplosmiddel om na het microscopische kijken je objectief en preparaat schoon te maken.
https://www.microscope-antiques.com/immoil.html

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2023, 14:57:46 »
Hallo,

Dus toch een link met fotografie, met name waar het digitale het overneemt van het analoge. "Wet mounting" is algemeen bekend bij professioneel scannen, zeker bij high end drumscanners.