Auteur Topic: Cassette speler reparatie?  (gelezen 323 keer)

Offline kaaaaaaaa

• Regelmatige bezoeker
  • **
Cassette speler reparatie?
« Gepost op: 31 oktober 2023, 10:03:24 »
Ik weet niet of iemand hier me kan helpen maar ik probeer het gewoon  ^^

Ik heb hier in een andere verzameling een cassettespeler.

Deze werkt niet zo goed. Als je de cassette doorspoelt tot ongeveer de helft, dan speelt hij hem wel gewoon af. Maar van in het begin doet hij het niet. Dan doet hij het een paar seconden en dan komt het lint helemaal uit de cassette.

Ik ken er niets van maar het lijkt mij alsof hij niet genoeg kracht heeft om een volle spoel te 'trekken'.

Ik ben er niet vies van om eens iets open te vijzen maar vraag me af of het ├╝berhaupt iets is dat gerepareerd kan worden.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
Re: Cassette speler reparatie?
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2023, 10:15:03 »
De riem zal te slap zijn.

Het is precies 't standaardmechanisme van tegenwoordig, op YouTube is er genoeg over te vinden.
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2023, 10:15:57 »
Lijkt op een snaren probleem. Ik zou de snaren controleren of die niet te slap geworden zijn.
Is niet te achterhalen welk type cassettespeler is gemonteerd? Dan wordt het makkelijker om een vervangend setje te vinden.
Overigens kan het ook zijn dat er maar 1 snaar in zit
Ook zou ik de aandrukrol schoonmaken.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2023, 10:47:47 »
Snaren zijn de zwakke plek in analoge recorders (en snaar-aangedreven platenspelers) inderdaad. Het goede nieuws is dat ze - relatief - eenvoudig te vervangen zijn. Een beetje te vergelijken met fietsbanden misschien. Vergelijkbaar materiaal ook meestal trouwens.
Mijn code blijft analoog.

Offline frans van kuijen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2023, 12:23:25 »
de riem is inderdaad vaak wat slap maar ook komt het niet zelden voor dat deze volkomen gedesintegreerd is wat een vreselijke plakkerige troep tot gevolg heeft. In het verleden heb ik die zooi wel verwijderd met thinner maar als je niet goed ventileert hoor je vanzelf muziek
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2023, 20:27:34 door frans van kuijen »

Offline bontenbal

• Vaste bezoeker
  • Met je blik op oneindig hoef je nooit te focuseren
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2023, 12:33:07 »
Gewoon open maken en de snaren en de aandrukrol(len) reinigen en dan nog eens proberen

Groeten Adriaan Bontenbal
Adriaan B.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2023, 12:39:57 »
de riem is inderdaad vaak wat slap maar ook komt het niet zelden voor dat deze volkomen gedesintegreerd is wat tot een vreselijke plakkerige troep tot gevolg heeft.

Waar heb ik dat meer gezien?   :\

In het verleden heb ik die zooi wel verwijderd met thinner maar als je niet goed ventileert hoor je vanzelf muziek

^D
Mijn code blijft analoog.