Auteur Topic: Hoe bepaal je de juiste ontwikkeltijd bij een totaal onbekende film?  (gelezen 558 keer)

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
Ik heb n pak Agfatone P330P vlakfilm liggen.
Film die uit de grafische industrie komt.
Deze wil ik gaan gebruiken met wat experimenten.
Hoe bepaal je nu welke ontwikkelaar en tijd te gebruiken.
Er is 0,0 over deze film op de WWW te vinden.
Ik zou rodinal 1+100 n uur stand kunnen doen maar zou graag willen weten hoe je nu de juiste combi bepaald.
Iemand suggesties?
Vriendelijke groeten, Hans

Offline koraks

• Analoog liefhebber
Re: Hoe bepaal je de juiste ontwikkeltijd bij een totaal onbekende film?
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2023, 09:50:11 »
Iteratief. Stukje proberen, evalueren, werkwijze aanpassen, nog een keertje proberen, enz. Het is vlakfilm, dus je kunt een velletje per keer doen.

Ik zou op een velletje een belichtingstrap maken van een opstelling met normaal contrast (zeg een stop of 6 of 7) op bv. EI 12, 25, 50 en 100. Vervolgens ontwikkelen in de door jou gekozen ontwikkelaar + ontwikkeltijd en het resultaat bekijken. Gezien de aard van grafic arts films zo ik neigen naar inderdaad iets als Rodinal 1+100 of pyrocat 1+1+100 enz. en dan een minuut of 10 met normale agitatie.

Kies de EI die de gewenste hoeveelheid schaduwdetail heeft en de ontwikkeltijd die de gewenste densiteit in de hoge lichten oplevert. Doe dan nog een testje met deze parameters en stel nog een keertje bij alnaargelang resultaat.

Stand ontwikkeling zou ik niet aanraden voor dit soort tests, zeker niet met vlakfilm. Maar ja, alles kan.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2023, 10:14:41 »
Ik ken deze specifieke film niet, maar grafische film geeft doorgaans erg hoge contrasten en het zal een uitdaging zijn om er enige grijstinten in te krijgen.

Ik zou beginnen met een stukje film te fixeren om te kijken of je er überhaupt nog wat mee kunt. Als hij na het fixeren vlekkerig of zelfs vrijwel zwart is, dan kun je je waarschijnlijk verdere moeite besparen.

Als je een stepwedge hebt, is dat vervolgens een ideale manier om een belichtingstrap te maken. Heb je die niet, dan laadt je de film in een cassette en maak een trapje door de schuif steeds een centimeter dieper de cassette in te duwen. Fotografeer iets dat redelijk egaal is - een muur oid en pas telkens je sluitertijd en/of diafragma aan zodat je bij elke belichting een verdubbeling van de hoeveelheid licht krijgt. Volg daarna de manier van werken die Koraks aangeeft.

Ga er vanuit dat je de hele cyclus een aantal keren moet doen voordat je iets hebt dat een beetje schaduwdoortekening en grijzen laat zien.

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2023, 10:25:57 »
Leuk leuk! Ik zou net als bij papier in de doka teststrips maken, wel oppassen voor je vingers als je gaat knippen in het donker. Voor jezelf een startpunt maken, kwa ontwikkeltijden en vanaf daar verder gaan onderzoeken.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2023, 12:03:47 »
Goeie tips allemaal.
Ik ga er binnenkort mee aan de slag.
Dat idee om de schuif steeds iets verder in te schuiven, had ik nog niet bedacht, top!
Ik was nl aan het denken, hoe een belichtingstrapje te maken.

Misschien idd rodinal 1+100 en dan geen stand maar korte tijd met agitatie om n eerlijk beeld te krijgen.

Thanks  ^^

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2023, 12:27:49 »
Is het soms een lith film, is te ontwikkelen bij rood licht ?
Wim

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2023, 15:58:35 »
Nee is panchromatosch.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2023, 15:56:46 »
Hallo,

P330p was een halftoonfilm, helemaal niet extreem contrastrijk zoals een lithfilm. Gradatie kan heel veel worden veranderd door ontwikkeltijden te veranderen. De normale ontwikkelaar was een halftoonontwikkelaar. Ik zou starten met een papierontwikkelaar.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2023, 19:25:18 »
Dankjewel !
Momenteel privé met andere zaken bezig, dus dit plan ligt ff op de stapel, maar niet onderop ;)

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2023, 20:36:28 »
Hallo,

Heb nog even verder gezocht hierover, zowel in mijn geheugen als in mijn notities.

Qua gradatie en ontwikkelgedrag is de P330p te vergelijken met de nóg oudere en op dezelfde onderlaag gegoten N33p (maar dan panchromatisch), waarover meer te vinden op http://analoguephotolab.com/testing-agfa-gevatone-n33p-cut-sheet-film/ .

De daarin voorkomende ontwikkelaars zijn als nieuw niet meer leverbaar, maar de vermelde G101c benadert het dichtst de G74c die nog steeds verkrijgbaar is: https://www.agfa.com/specialty-products/wp-content/uploads/sites/8/2021/01/G74C.pdf  . Maar nogmaals: een niet al te contrastrijke papierontwikkelaar lijkt me zeker ook een goede aanpak.

Het zou me niet verwonderen dat in de verpakking van die film ook een handleiding zit.

Tip: ook andere Agfatone of nog oudere Gevatone films waarvan de cijfers van de typecodes beginnen met het getal 3 zijn hiervoor vergelijkbaar (maar niet voor andere zaken als algemene of kleurgevoeligheid, dokaverlichting, enz.). Typecodes waarvan de cijfers beginnen met cijfercode 2 vooraan zijn de gelijkaardige maar minder contrastrijke broertjes - maar let wel op: Gevarex GO2... of Gevascan O2... of Helioscan O2... zijn op elk gebied wel totaal andere films! En alhoewel ook halftoonfilms zijn de soorten waarvan de cijfercode begint met het getal 1 of 4 of 5 ook totaal anders en dus helemaal niet te vergelijken.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2023, 21:24:24 »
Goed je weer te "zien" Kwibus. Ik heb je gemist.
Mijn code blijft analoog.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2023, 21:33:06 »
Hallo Mono,

Dank je, Mono. 

Eerlijk: ik miste jullie niet... want op reis missen mijn vrouw en ik eigenlijk nooit iemand van de "achterblijvers"  ;) . Zelfs internet is dan taboe  :| .

Maar vanaf nu draai ik terug mee... althans tot de volgende trip  :D  (!)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2023, 21:38:27 »
Zelfs internet is dan taboe  :| .

Gelijk heb je!

Maar ter zake weer.
Mijn code blijft analoog.