Auteur Topic: Postnl ellende, alwéér  (gelezen 1057 keer)

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
Postnl ellende, alwéér
« Gepost op: 5 oktober 2023, 15:51:57 »
Ongeveer een week geleden een cameraatje gekocht op ebay van een verkoper in America. Tijdens het betaalproces, volgens mij is dat nieuw op ebay, wordt er volledig automatisch btw gerekend: €18,27

Postnl stuurt me vandaag een kaart met een factuur voor invoerbelasting a €20,38. Dus het nummer van de klantenservice opgezocht en gebeld. Volgens mij was dit de eerste werkdag van een binnensmonds mompelende en kauwgom smakkende dame die ongeveer 3 keer in de wacht heeft gezet om aan iemand anders iets te vragen. Ik kon duidelijk horen dat ze geen idee had wat ik bedoelde, maar de uitslag was: het kan Postnl niet  schelen dat je een factuur hebt waarop duidelijk de betaalde VAT tax staat vermeld, volgens hun heeft de verkoper/verzender dit niet aangegeven en moet ik daarom maar gewoon nog een keer betalen en dan zien dat ik mijn geld terugkrijg van de verkoper. De verkoper zegt dat hij WEL duidelijk heeft aangegeven dat de VAT betaald is en beweerd dat hij dit bedrag sowieso niet ontvangt en wijst naar Ebay als ontvanger van de VAT.
Ik weiger nog een keer te betalen voor iets wat ik al betaald heb, bovendien ben ik van mening dat dit geschil eigenlijk tussen de verkoper en Postnl is. Ik heb het pakket niet verzonden, ik heb het papierwerk niet ingevuld en ik heb geen overeenkomst met Postnl, ik ben slechts ontvangende partij die kan bewijzen dat ik wel degelijk heb betaald wat ik moet betalen. Maar ik vrees dat deze camera dus retour gaat naar Amerika, zeker nu de verkoper heeft aangegeven dat hij me niet het dubbel betaalde bedrag gaat terugbetalen.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd, vorige keer wat een Etsy aankoop, gelukkig voor een klein bedrag, en heeft de verkoper wél netjes mijn VAT terugbetaald. Maar dit keer doe ik het niet, dan maar zien of ik mijn geld via Paypal terug krijg. Maar ik vind de houding van PODSTnl werkelijk te zot om los te lopen.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: Postnl ellende, alwéér
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2023, 16:08:16 »
Dat automatische BTW berekenen doet Ebay al een tijdje, maken ze samen met Pitney Bowes winst op.
Ze berekenen dubbele verzendkosten (verkoper naar hub, hub naar koper) + een toeslag voor de verwerking.
Daar tellen ze bij de item kosten op en rekenen ze de volle 21% belasting over die ze dan weer over zouden maken aan de NL douane.
En mocht je dan teveel betalen, kun je het niet terugvorderen, want je hebt de voorwaardes geaccepteerd   ::)

Het verzendlabel/documentatie print Verkoper uit via Ebay, daarop zou het IOSS nummer moeten staan.
Aan de hand van het IOSS nummer op de factuur zou PostNL al moeten zien dat er al BTW vooraf over is betaald.
Kan zijn dat dat label bij de internationale vervoerder overgeplakt is geraakt en het nummer niet meer zichtbaar is. 

« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2023, 16:14:11 door Mr_Flibble »
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax I
Nieuwe speeltjes: Hele stapel jaren 50 camera foldertjes.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2023, 16:41:07 »
Nou lekker dan, want dat is allemaal niet mijn probleem of schuld. Ik kan dus of nóg meer betalen voor iets waar ik al dik voor betaald heb, of het risico lopen dat als het pakket terug laat sturen ik helemaal niks of maar een deel van wat ik betaald heb terugkrijg.

Online koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2023, 17:45:02 »
Ze berekenen dubbele verzendkosten (verkoper naar hub, hub naar koper) + een toeslag voor de verwerking.
Daar tellen ze bij de item kosten op en rekenen ze de volle 21% belasting over die ze dan weer over zouden maken aan de NL douane.
Gezien de factuur heb ik zo m'n twijfels of deze transactie wel via dat beproefde systeem is gegaan. Dat zou m.i. ook niet deze problemen opleveren bij invoer in NL. Het is namelijk een redelijk omvangrijke flow die ook best goed is ingeregeld tegenwoordig. Het lijkt er eerder op dat deze eBay verkoper een alternatieve manier heeft gevonden om BTW in rekening te brengen, maar een manier die niet leidt tot de juiste labeling van de zending (en misschien zelfs niet eens de juiste afdracht aan de NL Belastingdienst).

Heel vervelend, dit soort dingen. Het is altijd een beetje een kastje/muur situatie. Overigens heb ik redelijke ervaringen met het alsnog terugvorderen van teveel betaalde (aan PostNL) BTW. Een groot nadeel daarvan is dat het eigenlijk alleen kan door een brief (ja, echt een papiertje) naar PostNL te sturen met argumentatie + bewijsvoering. De afhandelingskosten zijn echter 'helaas pindakaas', ook als teveel betaalde BTW netjes wordt vergoed.

Ik stuur zo'n brief overigens altijd wel, omdat het afhandelen van dat soort schriftelijke verzoeken/klachten bij PostNL een veelvoud kost van de terug te vorderen BTW. Als we dat allemaal doen, wordt het voor PostNL daardoor aantrekkelijker om e.e.a. in één keer goed te doen. Een beetje vervelend dat het zo moet, maar ja...

Overigens had ik eergisteren een akkefietje met PostNL waar ze mij betichtten van het niet frankeren van twee brieven, terwijl ze conform hun eigen documentatiesysteem (zeer duidelijke foto's van de poststukken) echt perfect waren gefrankeerd en geadresseerd. Dat kost dan ook weer redelijk wat tijd om recht gezet te krijgen, ook al was de medewerker via de chat absoluut constructief/oplossend en erkende meteen dat de fout bij PostNL zat, en corrigeerde direct het probleem. Het is alleen jammer dat je toch vaak op dat punt moet komen en er dan als verzender flink wat tijd aan kwijt bent om gewoon de dienstverlening te krijgen waar je voor betaalt (!)
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2023, 21:16:11 »
Dit was het antwoord van POSTNL op klachtenkompas waar ik ook een klacht had geplaatst:

"Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de levering van uw pakket. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Helaas kunnen wij de inklaringkosten niet van een pakket halen. Als u een bezwaar wil indienen tegen de kosten, dan is dit pas mogelijk nadat u de kosten heeft betaald en het pakket heeft ontvangen. Een bezwaar kan dan ingediend worden via https://www.postnl.nl/klantenservice/buitenland/inklaringskosten/bezwaar-maken/.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.

Met vriendelijke groet,

PostNL Klantenservice"

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2023, 22:06:26 »
Daar moet je dan een aantal bewijsstukken opgeven. Screenshots/prints met van de aankoop en betaling van de BTW.
Het werkt wel maar het is een berg rompslomp.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2023, 07:26:43 »
Daar moet je dan een aantal bewijsstukken opgeven. Screenshots/prints met van de aankoop en betaling van de BTW.
Het werkt wel maar het is een berg rompslomp.

Die had ik daar netjes bijgevoegd, volgens mij hebben ze er niet eens naar gekeken.

Online koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2023, 07:45:41 »
Die had ik daar netjes bijgevoegd, volgens mij hebben ze er niet eens naar gekeken.
Nee, dat lijkt me ook. Bij mijn weten behandelen ze zo'n verzoek alleen als het schriftelijk naar PostNL wordt verstuurd. Dan duurt het een paar weken en ontvang je doorgaans per email (!!) een korte reactie met het oordeel.

Online koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2023, 09:01:03 »
BTW en invoerbelasting zijn toch twee verschillende posten? Maar vanuit de eu verzonden, dan is het toch niet nodig om invoer te betalen?
Ja klopt, maar het gaat dus om een artikel aangekocht van buiten de EU (VS). Van waar het wordt verzonden, is overigens niet echt relevant - het gaat erom waar je het koopt. Stel dat een Amerikaanse verkoper artikelen op voorraad houdt binnen de EU, maar zelf nog wel eigenaar blijft, dan gebeurt de invoer in de EU pas als jij het van die verkoper koopt - ook al ligt het spul misschien al op Europees grondgebied.

Je hebt bij invoer te maken met:
* BTW
* Invoerrechten
* Inklaringskosten

BTW is een makkelijke; daarvoor zijn 3 tariefstellingen afhankelijk van wie je bent en wat je koopt: 0%, 9% en 21%. Meestal is het 21%, behalve bv. bij boeken of voedingsmiddelen. En als je een geaccrediteerde onderwijsinstelling bent, ben je niet BTW-plichtig. Wat nog wel eens vergeten wordt, is dat je bij invoer BTW moet afdragen over de kosten van het artikel inclusief verzendkosten. Ook bij de belastingvrije voet moet je de verzendkosten meenemen, waardoor je in praktijk tegenwoordig nagenoeg altijd verplicht bent om BTW af te dragen bij invoer van buiten de EU. Tot een paar jaar terug lag dat wat makkelijker.

Invoerrechten vormen een waar doolhof. Welke invoerrechten betaald moeten worden, hangt af van het artikel en daar is een nogal uitgebreide lijst van productcodes voor opgesteld. Zo is een 35mm fotocamera niet voor onderwatergebruik code 9006 53 80 00 en als dat gaat uitpluizen bij de douane, dan geldt daar bij mijn weten een tarief voor van 4.2%. Maar dat hangt af van nogal wat omstandigheden en eigenlijk is het voor de leek nagenoeg niet vast te stellen wat er nu verschuldigd is. Vandaar dat inklaring gebeurt door een partij als PostNL die (dat hopen we dan...) daar wél een zinnig besluit over kan nemen. Nadruk op 'hopen', want in praktijk blijkt dat zij ook enorm miskleunen, o.a. doordat ze door gebrekkige opgaaf van de inhoud van een pakket vaak maar een wilde gok doen van wat erin zit. Overigens merk ik dat er meestal gewoon maar met 0% wordt gerekend en alleen de BTW in rekening wordt gebracht. Vermoedelijk is dat ook een pragmatische keuze bij kleine pakketjes.

De inklaringskosten zijn de kosten die de bv. PostNL rekent voor het vaststellen van de kosten voor invoer en de administratieve afhandeling daarvan. We klagen daar nogal eens over, maar als je bedenkt hoe complex de belastingwetgeving is m.b.t. invoer, en hoe complex het is om van een gigantische en heterogene goederenstroom vast te stellen wat je precies in handen hebt, dan valt zo'n €10 - €15 eigenlijk nog best mee. En dat zie je dan wel weer terug in allerlei slordigheden en shortcuts die overduidelijk bij PostNL en consorten worden genomen.

We hebben overigens in NL de 'mazzel' dat we een relatief goed-georganiseerd invoersysteem hebben met een redelijke samenwerking tussen douane en shippers. Als gevolg daarvan zijn wij, als consument, bijna altijd 'aan de beurt' als het gaat over betalen van dit soort kosten. Woon je in de VS of Canada (om iets te noemen) en voer je daar iets in vanuit de EU, dan is de kans altijd nog erg groot dat het er tussendoor glipt en er geen haan naar kraait. Ook in sommige Oost-Europese landen zie je dat nog steeds wel. Onterecht denken mensen dan soms wel eens dat de kosten daar lager zijn. Dat is niet echt zo - er is alleen sprake van fraude op gigantische schaal. Alleen is het niet zozeer fraude uit kwade opzet, maar fraude uit onmacht om het gat te dichten.

Het lijkt simpel, maar het wordt snel ingewikkeld. Ergens heb ik zo ook wel wat begrip voor een partij als PostNL, maar ja, ook mijn begrip reikt slechts tot het punt waar mijn rechten als burger in het geding komen.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2023, 10:35:25 »
We hadden het laatst met een boek uit het VK, dubbele invoerrechten die ik er ook op het Postnl punt niet af kon praten. Postnl heeft alleen een klantenservice om aan de minimale wettelijke eisen te voldoen. De mensen die daar werken kunnen alleen informeren, en niet werkelijk ingrijpen in het proces of iets voor hun klanten betekenen. Dat is bijzonder frustrerend voor alle partijen. Paarse Krokodillen  8(

Los van alles, vind ik het wel heel tof dat je een Smena 8M met rode opdruk hebt gevonden. Die kom je niet vaak tegen. Hopelijk komt hij toch nog op een goede manier jouw kant op.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2023, 10:56:34 »
Postnl heeft alleen een klantenservice om aan de minimale wettelijke eisen te voldoen. De mensen die daar werken kunnen alleen informeren, en niet werkelijk ingrijpen in het proces of iets voor hun klanten betekenen.
Alle frustraties ten spijt, klopt dit in mijn ervaring zeer zeker niet. Zie anecdote eerder in deze thread waar ik vertelde over nageheven portokosten die door een chatmedewerker direct werden kwijtgescholden. Alleen bij zaken als invoerrechten e.d. ligt het blijkbaar anders en moet het via schriftelijke weg. Dat is zondermeer irritant.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2023, 11:14:38 »
Je kan het beste op de facebookpagina van PostNL klagen. Dan krijg je naar mijn gevoel het snelste iets geregeld.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2023, 16:31:13 »
Vandaag kwam voor mij het verlossende woord van ebay zelf: ze legden me netjes uit hoe je bij de douane of het postbedrijf kunt aangeven dat de heffing niet terecht is, maar als dat niet zou lukken, dan valt het gewoon onder de kopers bescherming en krijg ik het via hen terug. Wel gaven ze aan dat dit wel degelijk een fout van d verkoper is. Ik wacht om 100% zeker te zijn nog even af met mijn feedback voor de verkoper tot ik met eigen ogen op het pakket heb kunnen zien wie hier nou fout zat. Maar ik kan in elk geval toch nog een knalrode Smena aan mijn collectie toycameras toevoegen. Eind goed al goed. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er echt een nachtrust aan opgeofferd heb, mijn hoofd trekt dit soort onrecht niet en ik kan het ook niet loslaten.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2023, 10:02:20 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met DHL...IOSS nummer ingevuld en BTW betaald voor een pakket uit Engeland. Komt hier aan en ik moest weer betalen. Verder hetzelfde verhaal als Antoinette.....Ik heb geen overeenkomst met DHL. Die verwezen naar de verzender en die gaf aan dat het allemaal keurig was geregeld. Omdat het een pakket van honderden euro's betrof heb ik de kosten van ruim 80 euro maar betaald....maar het resultaat was hetzelfde........dat bedrag nooit teruggezien......De afzender had alles goed geregeld, maar DHL had iemand een verkeerde code in de computer getikt en dan ben je gezien. Ging in mijn geval om een pakket van CooksonGold, die alle verantwoordelijkheid afschoof op DHL....
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2023, 10:04:10 »
Je kan het beste op de facebookpagina van PostNL klagen. Dan krijg je naar mijn gevoel het snelste iets geregeld.

Er is een tijd geweest dat dat lukte, maar zeker dit jaar niet meer.....het interesseert ze gewoon niet....mij werd verteld : we hebben miljoenen klanten. We kunnen niet iedereen tevreden houden.
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?