Auteur Topic: Kamera express staat te koop.  (gelezen 918 keer)

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Kamera express staat te koop.
« Gepost op: 16 september 2023, 22:14:43 »
Na eerst een hoop zaken te hebben opgekocht in Zeeland en Brabant( Verschoore o.a. ) om ze daarna te sluiten zodat Zeeland geen fotozaken meer heeft met uitzondering van Verschoore Vlissingen geven ze er nu zelf de brui aan..

Zie deze link.
https://archive.ph/6nVLs#selection-1099.1-1099.39
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Eef

• Analoog liefhebber
Re: Kamera express staat te koop.
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2023, 23:25:44 »
Nou, daar sta ik van te kijken.
Goed gevonden Toines.
Beware of darkness.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2023, 09:24:48 »
Geen idee eigenlijk of Ringfoto onder Kamera Express valt, filialen in Zeeland hebben ze overigens ook niet: (in Gouda hebben we er nog wel een)

https://www.ringfoto.nl/onze-vestigingen/

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2023, 09:49:27 »
Na eerst een hoop zaken te hebben opgekocht in Zeeland en Brabant( Verschoore o.a. ) om ze daarna te sluiten zodat Zeeland geen fotozaken meer heeft met uitzondering van Verschoore Vlissingen geven ze er nu zelf de brui aan..

Zie deze link.
https://archive.ph/6nVLs#selection-1099.1-1099.39
Ik kom niet door de captcha's van die rars link heen, maar hier staat eea wel leesbaar.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1707188018/kamera-express-staat-te-koop

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2023, 09:58:13 »
In de beginjaren ben ik er wel eens geweest en kreeg je goed advies en service. Maar door de jaren heen werd het steeds meer een dozenschuiver.
Nog wel eens in de zaak geweest maar kundige mensen stonden er al niet meer.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2023, 10:04:10 »
Nou, daar sta ik van te kijken.
Ik niet zo.

Wat is het businessmodel van een winkel als Kamera Express, met (nog steeds) veel panden, hoge huur, retail personeel enz?
Zie ook aanstaand faillissement van BCC en legio andere winkelketens.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2023, 11:18:55 »
In de begintijd van Kamera Express ben ik nog wel eens bij de oprichter ervan (Peter Merceij) in Capelle a/d Ijssel geweest. Hij runde toen zijn zaak vanuit zijn (verbouwde) garage aan huis. Was toen een leuke zaak. Dat hij goed boerde bleek later wel toen hij o.a. een skybox had op Circuit Zandvoort. Daar ben ik hem ook nog wel eens tegengekomen. Ergens in 2018 heeft hij de hele toko verkocht. Wat eerst een erg leuk fotozaakje was is verworden tot een fotoketen met een agressieve overnamestijl waar het dozenschuiven en gebrek aan kennis hoog in het vaandel staat. Ik ben er ook nooit meer geweest.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2023, 11:48:05 »
Wat is het businessmodel van een winkel als Kamera Express, met (nog steeds) veel panden, hoge huur, retail personeel enz?
Zie ook aanstaand faillissement van BCC en legio andere winkelketens.

Uit het artikel haal ik nergens dat het slecht gaat met Kamera Express - de omzet en winst is sinds 2017 juist gestegen.

Het lijkt me meer een zaak van geld verdienen door die Belgische private-equitymaatschappij.

Als ik kijk naar camera winkels in het algemeen verdwijnen er inderdaad - maar sommige blijven en lijken het goed te doen (bijv. Foto Verweij hier in Nijmegen) en volgens mij breidt CameraNu ook alleen maar uit (die ik wel een stuk beter vind dan Kamera Express)

Jon

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2023, 12:15:04 »
Tja, vind termen als dozenschuiver enzo altijd een beetje lastig. Over het algemeen kiezen bedrijven hun positie waar de meeste kansen liggen. Blijkbaar wil de de klant die daar komt/koopt dit zo. Anders komen ze net meer. En inderdaad, de cijfers die in het artikel staan zijn zeker geen slechte resultaten als je gehele retail markt bekijkt. Velen zouden in hun handen knijpen met zulke bruto resultaten.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2023, 17:56:00 »
Tja, vind termen als dozenschuiver enzo altijd een beetje lastig. Over het algemeen kiezen bedrijven hun positie waar de meeste kansen liggen. Blijkbaar wil de de klant die daar komt/koopt dit zo. Anders komen ze net meer. En inderdaad, de cijfers die in het artikel staan zijn zeker geen slechte resultaten als je gehele retail markt bekijkt. Velen zouden in hun handen knijpen met zulke bruto resultaten.

Tenzij een keten zó groot is dat ze eigenlijk alleen interessant zijn omdat ze gewoon veel hebben en snel kunnen leveren. Ik heb er heel lang geleden een keer mijn sensor laten "reinigen", dat deden ze met een swap die al een keer gebruikt was en dus was mijn sensor 10x zo smerig als voor het "reinigen". Dat probeerden ze vervolgens te verdoezelen door een zwaar overbelichte foto van een wit vel papier te maken als bewijs dat mijn sensor schoon was..yeah right.

Offline McLoe

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Rollei 2.8F, H'blad 501cm, Pentax 67, Sinar 8x10"
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2023, 23:39:03 »
Calumet was dé zaak voor de professional met vestigingen in A'dam en R'dam, en een paar jaar geleden zelfs nog actief in de VS (opgericht in 1939!), UK, en een aantal in Duitsland. Calumet bracht zelfs een eigen lijn van technische camera's uit + lenzen etc. In de VS gingen ze een paar jaar geleden failliet, in de UK werd het overgenomen door Wex, en hier in NL nu ca. een jaar geleden overgenomen door CameraNu. Weg expertise, weg persoonlijke benadering. Erg jammer, het is nu verworden tot een kloon van Kamera-Express. KE was de afgelopen jaren onbetwist de grootste in NL maar ziet CameraNu groeien dus zetten ze de toko in de verkoop nu de omzet nog maximaal is, simpel toch.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
    • IBW Foto
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2023, 16:06:48 »
Ik kan er niet treurig om zijn, om eerlijk te zijn. Niet zulke hele goede ervaring met Kamera Express...

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2023, 18:36:22 »
Ik kan er niet treurig om zijn, om eerlijk te zijn. Niet zulke hele goede ervaring met Kamera Express...
Maar met Fujifilm Pro 400H 120 Propacks waren ze wel jarenlang de goedkoopste van Europa. Flink goedkoper dan Fotoimpex, Macodirect of retrocamera. Toen  bekend werd dat de productie werd gestopt heb ik nog even flink ingeslagen. €33,90 was echt een goede prijs.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2023, 19:01:17 »
Zijn ze inmiddels al verkocht? Dit bericht is van september.

Ik merk er in ieder geval bij de winkels nog niet veel van.

Jon

Online willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2023, 19:19:50 »
Wat al jaren zo is, als je elkaar de winst niet gunt, en elkaar het leven zuur maakt, dan is zo als het is nergens meer een fotozaak.
Wim