Auteur Topic: Rolleiflex  (gelezen 834 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Rolleiflex
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2023, 09:25:32 »
Ik heb varianten met de Tessar (Rolleiflex T), Xenar en Xenotar. Waarbij de Rolleiflex 3,5C met Xenotar absoluut de mooiste foto's qua kleur en scherpte maakt.

Die zou je dan eigenlijk "moeten" vergelijken met een 3.5 Planar.
Mijn code blijft analoog.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2023, 19:30:41 »
Die zou je dan eigenlijk "moeten" vergelijken met een 3.5 Planar.

De Rolleiflex 2.8FX die ik ooit gehad heb had een Planar. Ontzettend scherp maar geeft een kille impressie (persoonlijke mening natuurlijk). 

Met een 3,5 Planar heb ik niet kunnen vergelijken omdat ik de kapotte Planar heb vervangen door een fantastisch mooie Xenotar. 
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2023, 19:37:56 »
De Rolleiflex 2.8FX die ik ooit gehad heb had een Planar. Ontzettend scherp maar geeft een kille impressie (persoonlijke mening natuurlijk).

Maar die is uit een ander millennium.   ;)

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2023, 20:50:57 »
Maar die is uit een ander millennium.   ;)

Klopt ! Dus waarschijnlijk was die nog niet voldoende gerijpt !!  ^D :'D ^D
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2023, 21:16:22 »
Ja, daar kunnen we om lachen, maar er zit wel iets in.   ;)

En er is meer aan de hand. Objectieven uit de jaren vijftig/zestig kun je toch niet een op een vergelijken met die van na 2002. Er werd glas gebruikt met mogelijk lood, thorium en/of allerlei andere zaken erin. Slijpen ging nog niet deels met CNC. Er waren nog geen krachtige computers voor herberekeningen. Ultra-efficiënte multi-coating bestond nog niet. Etc., etc.

En ja, glas en ook Canada-balsem kunnen mettertijd verkleuren. En zo zijn er nog wel wat subtiele zaken die inderdaad aan een soort van rijping zouden kunnen bijdragen (bovenop wat ik noemde in de eerste alinea). Op papier is dit allemaal flauwekul wellicht. En sommige critici zullen graag aanvoeren dat men het zich allemaal maar inbeeldt. Maar het gaat om de praktijk. Een Fender Tele- of Stratocaster uit de jaren vijftig, of een Martin akoestische gitaar uit die tijd, klinkt echt wezenlijk anders dan een nieuwe. En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te geven. En het beperkt zich zeker niet tot houten instrumenten of oude elektronica.

Kort samengevat: ik kan mij goed voorstellen dat die recente Planar nogal steriel overkwam.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2023, 21:29:36 door Mono »

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2023, 23:01:18 »
Tessar is in de regel f3.5, maar ze zijn een tijdje gemaakt met 2.8 als grootste opening. Die zijn wel minder goed dan de 2.8 Xenotar.
Tessar is in de regel ook 75mm denk ik? Althans de Rollei 3.5's zijn 75mm en de 2.8 80mm. Uitzondering is dan de Rolleiflex 2.8A, welke een Tessar 80mm f/2.8 heeft.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 17 september 2023, 08:38:58 »
Tessar is in de regel ook 75mm denk ik? Althans de Rollei 3.5's zijn 75mm en de 2.8 80mm. Uitzondering is dan de Rolleiflex 2.8A, welke een Tessar 80mm f/2.8 heeft.

Dat zei ik. Maar zo is het misschien nog duidelijker.   :)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 17 september 2023, 15:42:09 »
En nu ik toch bezig ben, laat ik het dan nog even hebben over Xenotar versus Planar. Met Uw(er) aller welnemen.

Zelf heb ik ze nooit beide op de testbank gehad, dus eigenlijk moet ik gewoon mijn mond houden. Maar door de jaren heen heb ik wel meerdere vergelijkende tests tussen deze twee gezien (zowel 2.8 als 3.5). Eén test is geen, maar als het er een redelijk aantal zijn ga je op een gegeven moment toch een patroon zien. Wat in de regel opviel is dat de Xenotars in het beeldcentrum een extreem hoog scheidend vermogen kunnen halen. Maar naar de hoeken toe vallen ze relatief snel(ler) af. De Planars scoren in het midden wat minder extreem hoog (hoewel nog steeds zeer goed), maar richting de hoeken tonen ze meestal duidelijk minder verval. Anders gezegd (en dat komt dan wel uit mijn koker) heeft de Planar minder last van beeldveldwelving en daarmee doet de Plan-ar zijn naam dan eer aan.

Een korrel zout eventueel naar smaak toevoegen.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 17 september 2023, 16:26:37 »
Ik heb van Rolleiflexen helemaal geen verstand natuurlijk en van andere merken wellicht ook niet al te veel.

Maar als ik door mijn foto's heen blader is het hoogst zelden belangrijk met welk objectief (of welke camera) ze gemaakt zijn.
Voor mij zijn er heel andere dingen belangrijk waarom een foto voor mij waardevol is (terwijl ik best wat redelijk goed spul heb, of gehad heb).

Wat ik maar wil zeggen, focus je niet al te veel op de minimale verschillen en zorg vooral dat je lol hebt in het maken (en koesteren) van je foto's.

Neemt niet weg dat het uitzoeken en eventueel testen van die verschillen ook een deel van je hobby kan zijn natuurlijk.
Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2023, 16:34:20 »
 ^^

Online wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2023, 17:13:18 »
Als je basis maar goed is….. en meestal zijn dat je ogen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2023, 17:17:25 »
En aan die andere ogen is met veel kennis, toewijding en precisie gewerkt.
Misschien waren ze daarom waren ze wel zo duur.   ;)

Offline theo bartelings

• Vaste bezoeker
« Reactie #27 Gepost op: 17 september 2023, 19:28:32 »
"lood in glas" kijkt beter dan "glas in lood".
 :) :) Zeker nadat mijn moeder met de mattenklopper per ongeluk de tussendeur met "glas in lood" raakte ipv ons :) :)
Is inmiddels 60-70 jaar geleden.  ^^ ^^

grt, Theo

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #28 Gepost op: 17 september 2023, 19:29:20 »
 ^D

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 22 september 2023, 21:36:33 »
Tja, het is natuurlijk ook van belang, heb je een Xenar in uitstekende conditie of een Planar in erbarmelijke staat.