Auteur Topic: Mamiya C330 en 80mm f2.8 - sluiter blijft hangen, oorzaak onduidelijk  (gelezen 141 keer)

Offline Rutgerselier

• Regelmatige bezoeker
  • **
Mamiya C330 en 80mm f2.8 - sluiter blijft hangen, oorzaak onduidelijk
« Gepost op: 14 september 2023, 12:00:48 »
Hi allen,

Ik heb een vraag over mijn Mamiya. Tijdens een avondsessie met statief kwam ik erachter dat het erop lijkt alsof de camera een beetje stroef loopt. Tijdens het gebruik van de draadontspanner in Bulb blijft het pinnetje wat de sluiter opent en sluit iets hangen vanwege het sluiter-ontspanknop mechanisme die niet volledig in originele positie terugkeert waardoor het pinnetje/hendeltje van de sluiter ietwat in neerwaartse positie blijft hangen (zie foto).

Kan het probleem het sluiter-ontspanknop mechanisme zijn dat wellicht iets te 'los zit'? Of wellicht een ietwat plakkerige sluiter in de lens zelf? Ik heb daar ook proberen een foto van te maken. Als ik gewoon de ontspanknop zelf gebruik gaat het 99 van de 100 keer wel goed, maar het lijkt er alsnog op alsof dit een beginnend probleem is dat wel moeten worden aangepakt. De snellere tijden pakt 'ie wel zonder problemen. Ander vreemd verschijnsel is dat als je de lens (zonder de body) met de voorzijde naar het plafond gericht houdt de sluiter het zonder problemen doet, maar precies omgekeerd de sluiter dus constant blijft hangen.... Misschien is dit altijd wel zo maar ik dacht ik meld het toch even.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het detecteren van het probleem; ofwel het ontspan-mechanisme van de body of een plakkerige sluiter in de lens (denk ik...)

Groetjes, Rutger